Greenpeace in social media

5 maart 2007, 05:50

Milieuorganisaties zijn vaak de koningen van de Direct Marketing. Het persoonlijk aanspreken op straat, aanspreken aan de deuren, maar ook gerichte print leveren al jaren een grote stroom abonnees en donaties op. In dat kader is het interessant te zien dat steeds meer organisaties de online mogelijkheden aanspreken. Zo ook Greenpeace met de recente campagne rondom Greenpeace.tv en de strijd tegen de walvisjacht.

Om de actie tegen de walvisjacht onder de aandacht te brengen en meer mensen online bij de campagne te betrekken is Greenpeace Nederland gestart met een brede social-mediale campagne. Centraal punt in de campagne is medewerkster Jetske Nagtglas, aan boord van het Greenpeace-schip de Esperanza in de Zuidelijke oceaan. In woord en beeld doet zij verslag van boord.

Er wordt een combinatie gemaakt van YouTube, Google Video, VideoBomb, Grouper, Flickr, Metacafe en Hyves die vervolgens op Delicious gedeeld worden. Uitgangspunt is dat de verschillende social media elkaar door de crosslinks en de verwijzingen richting Greenpeace.tv versterken om maximaal effect te halen uit het grote aantal sympathisanten (zie o.a. Hyves) dat greenpeace al heeft (voor een verdere uitwerking, zie ook Marco’s recente post over Social Media Optimization).

De campagne is pas gestart en de resultaten moeten dus nog binnenkomen, maar vooralsnog worden langzaam her en der de video’s opgepakt en is het begin van het sneeuwbaleffect waar te nemen. We komen hier uiteraard nog op terug!

Disclaimer: De campagne wordt online verzorgt door Blogads en Basic Orange in samenwerking met Greenpeace.

Polle de Maagt
Independent digital media consultantWebsite

Hello. My name is Polle de Maagt and I am an independent digital / social media consultant based in Ghent, Belgium. I try to change companies to be more about acts and less about ads.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!