Bommelding bij UPC dankzij Bright

2 maart 2007, 18:02

De klacht van de Consumentenbond over de agressieve verkoopakties van UPC Mediabox gaf weinig resultaat waarop Bright besloot op geheel eigen wijze de UPC Mediabox van hoofdredacteur Ewin van der Zande vanmiddag terug te brengen. Geinspireerd door dit filmpje van Office Space werd de UPC Mediabox stukgeslagen, overgoten met benzine en in de brand gestoken. De resten werden vervolgens bij UPC aan de kabelweg in Amsterdam afgeleverd. UPC waarschuwde daarop de politie vanwege de naar benzine stinkende doos met draden met gevolg dat de Explosieve Opruimingsdienst werd ingeschakeld. Woordvoerder Ronald ter Aart stelt dat “Een op het eerste gezicht leuke grap volledig uit de klauwen liep”. Of UPC stappen gaat ondernemen is nog niet bekend. (bron: Nu.nl)

Ludieke aktie, maar vind het einde niet zo slim van Bright, dat had je kunnen verwachten, maar ik denk dat men omwille van publicitaire aandacht bewust dit risico heeft genomen. De reacties bij het artikel op Bright zijn tot nu toe verdeeld.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

21 Reacties

    Petra de Boevere

    Fikkie steken en dingen slopen, daar dromen mijn zoontjes van 9 en 12 ook van.

    Mannen worden nooit volwassen. Bij kinderen kan het er nog cute uitzien, bij volwassen mannen tegen de middelbare leeftijd aan doet het dat niet.

    En als ik achter die balie zat belde ik ook de politie, met dat verschil dat ik ervoor zou zorgen dat ze diezelfde dag nog op het bureau zouden zitten ook.


    2 maart 2007 om 18:49
    Klaas Bruinsma

    Ach, een beetje sneue aandachtsactie. Dat UPC doosje kan je gewoon weigeren. Niemand verplicht je om die box in ontvangst te nemen. Ik had bright wel wat hoger ingeschat.


    2 maart 2007 om 22:09
    Dirk

    Wat een droefheid dit! Het ontstijgt geen moment het niveau van “ik durf iets kapot te maken”. UPC bashing is volgens mij allang een gepasseerd station.


    3 maart 2007 om 00:42
    evroekel

    @Carl: ’t is niet ongebruikelijk bij grote organisaties om een protocol voor dit soort situaties te hebben op cruciale punten zoals de ingangsbalie.


    3 maart 2007 om 07:56
    Pete

    Strakke actie, ik hoor meer klachten dat UPC een agressieve actie aan het voeren is dan dat je het zo makkelijk kan retourneren als sommige hier zeggen.

    De consumentenbond heeft niet voor niets een klacht ingediend denk ik dan….

    Burn!


    3 maart 2007 om 08:26
    Ton Verplanke

    @ Carl en Erik: Het is niet alleen niet ongebruikelijk maar zelfs verplicht. Elk groter bedrijf heeft een ontruimingsplan nodig en in die plannen wordt dit soort zaken vaak specifiek beschreven. En een bommelding o.i.d. moeten ze regelmatig oefenen. Dus Bright heeft hun geholpen met een mooie oefening.


    3 maart 2007 om 09:12
    media

    Tja, stelletje rotjongens! 😉


    3 maart 2007 om 10:22
    VicKuP

    Alhoewel het filmpje niet van enorme volwassenheid getuigt, ben ik wel erg verheugd dat de op zn zachtst gezegd duistere praktijken van UPC opnieuw aan de kaak gesteld worden.

    Voordeel is dat we nu het UPC webteam “live” aan het werk zullen zien….Mij benieuwen welke tactiek ze gaan gebruiken 😀


    3 maart 2007 om 10:29
    Petra de Boevere

    Gewoon de kosten van de ontruiming, gederfde inkomsten, politiemacht en inschakelen EOD verhalen op Bright plus een werkstraf, zoals alle kwajongens krijgen, bij bureau Halt. Drie weken elke dag de magazijnen aanvegen van UPC lijkt me wel wat. Wordt het daar ook eens Bright.


    3 maart 2007 om 10:37
    Bas

    Sneue actie.. UPC is ook geen heilig boontje maar door deze agressieve uitrol van digitale televisie duurt het tenminste geen 10 jaar voordat iedereen overstapt. Ik snap al die weerstand echt niet, sneue actie door zeer sneue mensen!


    3 maart 2007 om 13:20
    Ernstvdploeg

    Wat is er mis met het eenvoudigweg weigeren van de UPC box? Als je in een winkel een gratis proefmonster of abbo accepteert ga je toch ook niet de boel in brand steken en door de brievenbus proppen als het je niet bevalt?

    Is dit de manier waarop je tegenwoordig je onvrede uit?

    Ik kan me alleen maar voorstellen dat Bright nog lang achtervolgt gaat worden door deze actie.


    3 maart 2007 om 13:29
    Langace

    Probleem is dat je sowieso gaat betalen voor die digitale tv, en daarom denk je “laat ik dat kasje dan maar aannemen”.

    Bij mij heeft ie het ook nooit gedaan, ik moet hem naar het postkantoor brengen.. kost mij weer allemaal tijd. Daarom heb ik 4 maanden geleden maar me TV en internet opgezegd, jammer dat het alleen nog steedsvan em rekening gaat.

    Als alles werk is het een prima bedrijf, maar je moet niet iets nieuws willen of iets willen opzeggen… dan begin je aan de problemen.


    3 maart 2007 om 13:39
    sander

    Tja, jullie hadden kunnen verwachten dat UPC daar op zou reageren zoals ze gedaan hebben. Maar ik vind dat julle een mooie actie geplaatst hebben. Ik heb zelf ook een mediabox gekregen en werd behoorlijk gifitig van. Dus ik kan alleen maar zeggen, TOP! Als je de volgend keer (ik hoop dat ze nog een keer zo iets doms verzinnen) iets terug brengt misschien even zeggen dat je het in de hens hebtn gezet!


    3 maart 2007 om 22:52
    Annet

    Maar doe het filmtechnisch dan ook goed zou ik zeggen, a la Reservoir Dogs, in 3 delig pak, met Stuck in the Middle with you en de jerry can en het laconieke loopje. Niet dit geitenwollensokken met veels te zware shag typetje 😉


    4 maart 2007 om 09:23
    Choco

    “dat had je kunnen verwachten”

    que? het is uiterst triest dat we een terror-alert maken voor een kampvuurtje.

    zometeen slaan we bom alarm als de stroom thuis toevallig uitvalt..

    nee dat had je niet hoeven te verwachten.

    daarnaast is het niet slim van UPC om zoveel aandacht te laten vallen op het feit dat

    deze actie gestart is uit onvrede tegen UPC. hoezo goede reclame?


    4 maart 2007 om 11:36
    Annet

    @Carl

    zie je nou wel dat dat wel had gewerkt! ;-P heerlijk nummer


    4 maart 2007 om 15:57
    Richard Theuws

    ik ben eigenlijk ontzettend tevreden over UPC en digitale televisie… In eerste instantie werkte niet alles super; ik dacht “ohw, weer kinderziektes… had ik jaaaaren geleden met Chello ook… zal wel goedkomen op den duur”.

    Belt UPC een dag later op: “we zien dat uw ontvangst niet optimaal is en willen graag een monteur langssturen, zonder kosten.”

    Monteur geweest, alles functioneerde, merk ik een dag later dat internet niet zo snel meer is… ik bellen: “Sorry meneer, VANDAAG gaat het niet meer lukken. Morgen is er een monteur.”

    Monteur alles opgelost, werkt allemaal super.

    Dikke thumbs up voor UPC van mijn kant dus.


    5 maart 2007 om 07:33
    Petra de Boevere

    en ze lijken er nog trots op te zijn ook


    11 juli 2007 om 11:59

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!