SES 2007: Putting Search into the Ad Mix

19 februari 2007, 08:01

SES 2007 Afgelopen

vrijdag

donderdag (het gaat rap) was alweer de laatste dag van de Search Engine Strategies in Londen. En dat was volgens mijn Traffic4u collega Annemieke Hoyer ook goed te merken aan de publieke belangstelling, want er waren aanzienlijk minder bezoekers dan in de voorgaande dagen. Bovendien had ook een aantal sprekers zich afgemeld en dat was toch wel jammer. Desondanks bezocht Annemieke nog een interessante sessie, waarin de positie van Search ten opzichte van de andere marketingactiviteiten centraal stond. Aan de hand van een aantal cases werd aangetoond hoe beiden elkaar op verschillende manieren kunnen versterken. Hierbij een kort verslag van de verschillende lezingen rond dit thema.

De eerste lezing werd gehouden door Glenn Alsup (CEO van Viewmark). Hij benadrukte dat de online en offline drivers heel goed te combineren zijn. Het gaat erom de juiste mix van activiteiten te vinden, zodat search offline marketing activiteiten kan ondersteunen.

Vivek Bhargava (CEO van Communicate 2) deelde deze mening en gaf in zijn case studie aan hoe een financiële dienstverlener search inzette om de offline media-uitingen beter tot hun recht te laten komen. Tevens gaf hij aan dat search ook voor andere doeleinden (zoals marktonderzoek en consumentengedrag) ingezet kan worden.

De derde lezing werd gehouden door Stephanie Carr (The Search Works). Een duidelijke en helder opgezette presentatie waarin zij in vier stappen aangaf hoe search een plaats dient te krijgen binnen de marketingmix:

  • Integratie & Testen: aangezien klanten vaak worden getriggerd door offline media, kan je via search testen of bepaalde uitingen werken of niet. Aan de hand hiervan kunnen offline activiteiten vrij eenvoudig en goedkoop worden aangepast.
  • Budget: belangrijkste punt dat hier werd gemaakt is dat budget flexibel dient te zijn. Probeer eenvoudig te kunnen switchen tussen marketing en sales budget.
  • Technologie: gebruik een goed systeem om alles door te meten. Van belang is om de ‘customer journey’ in kaart te brengen, aangezien consumenten vaak (bewust of onbewust) een combinatie van zowel online als offline media gebruiken om tot een koop over te gaan.
  • Kansen: er ligt een enorm terrein aan mogelijkheden, echter dan dienen bovengenoemde punten goed uitgewerkt en toegepast te worden.

Al met al een interessante sessie, waarin duidelijk naar voren kwam dat zoekmachine marketing in combinatie met offline marketingactiviteiten tot zeer positieve resultaten kan leiden.

David van Dam
Managing Director Performics Nederland bij Performics Nederlands

David van Dam is een senior online marketeer met een specialisatie in performance marketing. SEA, SEO, web analytics, usability en conversie optimalistie: het zijn allemaal onderwerpen waar hij mensen niet alleen graag mee helpt, maar ook erg graag over praat en schrijft. Voor Marktingfacts zal David zich richten op nieuws, trends en andere interessante ontwikkelingen op het gebied van online performance en conversiemarketing.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Ron Lopetegui

    “Integratie & Testen: aangezien klanten vaak worden getriggerd door offline media, kan je via search testen of bepaalde uitingen werken of niet. Aan de hand hiervan kunnen offline activiteiten vrij eenvoudig en goedkoop worden aangepast.”

    Eenvoudig en goedkoop?

    Hoe weet je bijvoorbeeld welk deel van de (potentiële) klanten besluit online te gaan zoeken na getriggert te zijn door een offline uiting? Alle uitingen versterken elkaar doorgaans, maar het online meten van een offline uiting an sich.. Zeer discutabel, lijkt me.

    Het klinkt allemaal erg mooi, maar ik hou het vooral bij een mooi verkooppraatje.. En, sowieso: “What’s new?”


    19 februari 2007 om 12:31
    David van Dam

    @Ron

    Hiermee wordt bedoeld dat search advertising advertenties als een proeftuin kunnen dienen voor offline uitingen. Advertenties in zoekmachines zijn immers snel en relatief goedkoop te wijzigen, in tegenstelling tot offline advertenties. Het is dan ook verstandig om online te testen met slogans etc. en de best presterende vervolgens offline te gebruiken. Ik ben het met je eens dat dit vast en zeker niet altijd tot het gewenste resultaat zal leiden, maar het is wel een interessante gedachte.


    19 februari 2007 om 21:20
    Ron Lopetegui

    @David

    De gedachte is ook zeker interessant en bovenal nobel, en hoe jij het schetst zijn er inderdaad mogelijkheden. Als proeftuin kun je er wel wat mee, maar ik zag het meer de andere kant op: van offline naar online zie ik er weinig in. Online > offline is zeker wel interessanter.


    20 februari 2007 om 07:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!