SES 2007: Yahoo! Panama

14 februari 2007, 09:15

Tijdens de lunchpauze van de eerste dag op de Search Engine Strategies gaf Yahoo! SM een presentatie over hun nieuwe advertentiesysteem: PANAMA. In een bijzonder drukbezochte sessie ging Richard Firminger, de Regional Sales Director van Yahoo! in Noord-Europa, vooral in op de grootste veranderingen ten opzichte van het huidige systeem. Mijn collega Annemieke Hoyer bezocht de presentatie en zette de kernpunten op een rijtje:

  • de posities van advertenties zijn niet langer alleen afhankelijk van het bod, relevantie (CTR) wordt nu ook van belang;
  • het wordt mogelijk om meerdere advertentieteksten aan een keyword te koppelen en deze te laten rouleren. De best presterende tekst zal uiteindelijk vaker worden vertoond;
  • voor de UK wordt het mogelijk om op 11 verschillende locaties te targetten;
  • er zal een verkeersvoorspeller in het systeem worden opgenomen. Hierdoor zou je moeten kunnen zien hoeveel traffic je misloopt, wanneer je een campagne voor een bepaalde periode onderbreekt.

Al met al dus heel veel overeenkomsten met Google AdWords. Verder bevatte de presentatie volgens Annemieke weinig nieuws. Firminger wilde nog wel kwijt dat Yahoo! goed geluisterd had naar de kritieken op het oude systeem en dat Panama bijzonder positief is ontvangen in de Verenigde Staten. Daar werd het systeem op 5 februari jl. officieel in gebruik genomen. In Europa zal Panama in het tweede kwartaal van dit jaar gelanceerd worden.

Traffic4u werkt inmiddels al enige tijd met Panama in de VS en ik zal binnenkort dan ook wat dieper ingaan op de mogelijkheden die het nieuwe systeem biedt ten opzichte van het oude.

David van Dam
Managing Director Performics Nederland bij Performics Nederlands

David van Dam is een senior online marketeer met een specialisatie in performance marketing. SEA, SEO, web analytics, usability en conversie optimalistie: het zijn allemaal onderwerpen waar hij mensen niet alleen graag mee helpt, maar ook erg graag over praat en schrijft. Voor Marktingfacts zal David zich richten op nieuws, trends en andere interessante ontwikkelingen op het gebied van online performance en conversiemarketing.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!