Van wie is dat liedje ook alweer?

12 februari 2007, 15:27

In december 2004 introduceerde Golden Bytes Music met MusicDNA een mobiele service voor muziekherkenning. Je belde een 0900-nummer en hield 15 seconden je mobieltje bij de speaker en voor 70 eurocent ontving je binnen enkele seconden een sms-bericht met de titel van het liedje, de naam van de artiest en het album waarop het nummer staat. Een prachtige service alleen lijkt het er op dat deze niet meer bestaat. Weet iemand daar meer van?

Nu lees ik op Volkskrant.nl dat er een speciale zoekmachine komt waarbij je door een melodie te zingen, spelen, neuriën of fluiten de juiste muziek teruggekoppeld krijgt. Althans dat heeft de Universiteit van Utrecht vandaag bekendgemaakt:

(…) De zoekmachine is ontwikkeld door informaticus Rainer Typke, die op 19 november op dit onderwerp promoveert. Binnen enkele minuten doorzoekt zijn applicatie 500.000 klassieke muziekstukken, een handeling die zonder computer ruim een jaar zou duren, aldus de universiteit. Typke heeft de zoekmachine zo ingesteld dat deze niet gevoelig is voor variaties en toonhoogte van degene die de muziek inzingt. Het maakt dus niet uit of de zoeker kan zingen. Zolang de melodie juist is, kan de zoekmachine de bijbehorende muziek terugvinden. De universiteit verwacht dat de applicatie in de toekomst voor het grote publiek toegankelijk zal zijn. De zoekmachine kan dan uitgebreid worden met andere muziekgenres. (…)

Leuk. Misschien dat ze Music DNA weer nieuw leven in kunnen blazen!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

17 Reacties

    media

    Grappig, maar als ik het goed begrijp heeft Midomi niets met de zoekmachine van Rainer Typke te maken toch?


    12 februari 2007 om 16:07
    mangold

    Heeft MusicDNA dan wél iets met Rainer Typke te maken?


    12 februari 2007 om 16:48
    media

    Nee, dat zeker niet maar ik vroeg dus of Midomi iets met onderzoek van Rainer Typke te maken heeft. Begrijp even je reactie niet!?


    12 februari 2007 om 16:51
    mangold

    “Begrijp even je reactie niet!?” -> Ach, ik dacht gewoon: laat ik nog een twee linkjes naar op audio herkenning gebaseerde zoekmachines erbij zetten.


    12 februari 2007 om 16:57
    media

    Dat begrijp ik; maar je reactie op mijn vraag begrijp ik niet – ik vraag of Midomi iets met onderzoek van Rainer Typke heeft te maken. Je antwoord daarop is alsof je je aangevallen voelt 😉


    12 februari 2007 om 17:01
    loket

    Misschien moeten jullie elkaar even bellen/mailen . . .


    12 februari 2007 om 17:06
    media

    Haha, heb ook zo’n vermoeden. Aan de andere kant, dit is wel weer goed voor de Conversation Index van mijn postings. Die deed het de laatste dagen wat minder 😉


    12 februari 2007 om 17:10
    mangold

    “Je antwoord daarop is alsof je je aangevallen voelt ;-)” -> Nee, hoor. Ik vroeg me gewoon af of ik iets over ’t hoofd gezien had…


    12 februari 2007 om 18:37
    Dennis Hoogervorst

    Vorige week werkte MusicDNA (geweldige uitvinding!) gewoon nog, alleen betaalde ik 1,30 euro in plaats van 0,70… De site ziet er idd niet uit zoals voorheen…


    12 februari 2007 om 18:43
    media

    Ah, dank voor de update Dennis. En die prijs heb ik overgenomen vanuit mijn eerste bericht. Wellicht dat ze die in de loop der tijd hebben verhoogd tot 1,30 euro.


    12 februari 2007 om 18:51
    finzend

    Doet me denken aan Al Bundy die hetzelfde probleem had: hum hum him… 😉


    12 februari 2007 om 19:18
    NilsR

    prachtige stap in de voortgang van zoektechnologie, en dat van eigen bodem 🙂

    helaas werkt de methode nog alleen op melodien die in MIDI files of notenschrift bekend zijn bij het systeem (niet voor de massa mp3 files op het internet).


    12 februari 2007 om 21:59
    ErwinVanLun

    Overigens werkt MusicDNA idd nog altijd: 0900-0759.


    14 februari 2007 om 09:56
    Menno Hansen

    Ook leuk om de ‘ingezongen stukjes’ op te nemen! Geeft een heel andere dimensie aan de site… X-factor in het kwadraat;-)


    15 februari 2007 om 17:13

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!