Eerlijke prijzen, hogere conversie?

25 januari 2007, 07:20

Op de voorpagina van de Volkskrant adverteerde KLM gisteren met de KLM all-inn tarieven. Voortaan kan je dus meteen zien wat een retourticket kost, inclusief de belastingen en toeslagen. De KLM neemt hiermee een voorsprong op de Code Reisaanbiedingen. Vanaf 1 april mag de reisbrache alleen nog maar adverteren met volledige tarieven. Het adverteren met volledige tarieven is al jaren punt van discussie, zie ook de posting ‘Tweederde reisadvertenties is misleidend’ van 24 december 2004.

De KLM neemt nu het voortouw en stimuleert hierdoor ook andere partijen in de reisbranche. De Code Reisaanbiedingen is overigens niet vrijblijvend. Als aanbieders zich niet houden aan de Code kunnen consumenten (concurrenten) dit melden bij de ANVR, Stichting Reclame Code en de Consumentenbond. De Consumentenautoriteit kan als toezichthouder hard optreden door bijvoorbeeld een versnelde procedure te beginnen bij de rechter, en ze heeft de bevoegdheid sancties op te leggen tot maximaal 67 duizend euro per overtreding. En daar moet je veel vliegtickets of vakanties voor verkopen gezien de flinterdunne marges.

Het zou de KLM sieren om haar ervaringen te delen wat de invloed is van de eerlijke prijzen in relatie tot de conversie. Als we de recente post ‘waarom rekent u het winkelwagentje niet af?’ van Robert-Jan van Diepen moeten geloven dan zou de conversie zeker moeten oplopen. Want de voornaamste reden waarom bezoekers geen boekers worden ligt aan de verborgen kosten aan het einde van de bestelprocedure (36%). De bestelprocedure is sowieso een cruciale factor als het gaat om het verhogen van de conversie. Als usability en conversie adviseur zie ik nog verrassend vaak veel belemmeringen bij het invullen van boekingsformulieren. Het lijkt erwel op dat Marketeers het boekingsformulier niet sexy genoeg vinden om hier vaker naar te kijken. Ik vraag me dan echt af hoe vaak men nu zelf het boekingsformulier heeft ingevuld. Gewoon achter de PC zitten als klant en dan bestellen.

Meer weten hoe u met uw bestelproces uw webconversie kan verhogen. Kom 15 februari naar de Marketingfacts Workshop Conversietips in Media Plaza.

Martin van Kranenburg
Trainer. Spreker en auteur bij Schrijven voor het Brein

Martin van Kranenburg is auteur van het boek Schrijven voor het Brein. Conversie is 95% psychologie. Tekst de belangrijkste aanjager. Ontdek de kracht van neuromarketing in tekst.

Categorie
Tags

11 Reacties

    Karian

    Als op een site reeds de daadwerkelijke eindprijs vermeld staat zal ik alleen geneigd zijn een bestelprocedure te starten als ik ook echt een ticket wil gaan boeken. Nu vul ik het vaak in om de daadwerkelijke eindprijs te kunnen zien en dan breek ik de bestelling af.

    Voor de consument lijkt me dit een stuk duidelijker en prettiger en voor KLM denk ik dat het een stuk minder vervuiling oplevert of op zijn minst betrouwbaardere analyse van zoekopdrachten en conversiecijfers.


    25 januari 2007 om 08:15
    ssmeding

    Dat KLM nu bewust een voortrekkersrol aanneemt in deze ontwikkeling, levert ze in elk geval een hoop positieve aandacht op. Mensen hebben tegenwoordig als ze extreem lage tarieven zien al snel door dat ze misleid worden. Een slimme zet dus waar zowel KLM als de consument baat bij zullen hebben.


    25 januari 2007 om 08:41
    Dave

    Grote stap in de goede richting! Volgende stap prijsafspraken aanpakken?


    25 januari 2007 om 08:41
    Freek bender

    iedereen trapt erin

    A Echte prijsvechters (Ryanair, Easyjet) houden zich al veel langer aan de échte prijzen-afspraak.

    B KLM is derhalve geen voortrekker maar op z’n gunstigst late majority

    C KLM-dochter Transavia (het prijsvechtersmerk van KLM) heeft afgelopen najaar in hoger beroep een zaak gewonnen bij de Reclame Code Commissie in een door de Consumentenbond aangespannen ding om door te mogen gaan met het bedriegen van klanten, precies tot de dag dat de maatregel van kracht is.

    het is een goede zaak hoor, dat KLM zich nu al gaat houden aan de regels, maar de brochures zijn de deur uit en via de achterdeur worden klanten gelokt met 1-euroreizen.


    25 januari 2007 om 10:45
    martinm

    Dat een eerlijke prijs tot een hogere conversieRATIO zal leiden lijkt me wel duidelijk. Maar zal er ook per saldo meer conversies (lees boekingen) worden behaald?

    Dáár heb ik nog een klein beetje mijn twijfels over?

    Iemand die dit cijfermatig kan onderbouwen?


    25 januari 2007 om 10:51
    Baronnn

    @ Freek mbt bedriegen van klanten.

    Er wordt een datum afgesproken dat een bepaalde maatregel ingaat. Wie is het instituut Consumentenbond dan (in eerste instantie in het gelijk gesteld door de RCC) dat zij vindt dat Transavia nú (of in dit geval in augustus 2006) al moet beginnen met het vermelden van de totaalprijzen – terwijl alle concurrenten mogen blijven adverteren met ticketprijzen tot april 2007? Deze concurrenten werden immers niet gedaagd. Ik heb deze redenering van de consumentenbond nooit begrepen.

    Daarnaast werden tickets aangeboden voor een paar cent + luchthavenbelasting. Een prikkie dus. Kan de consumentenbond dan niet zeggen: “Wat een geweldige aanbieding. Dit is echt heel voordelig” ipv te klagen dat het ondoorzichtig is en mensen een onredelijk beeld krijgen voorgeschoteld. Ben blij dat het zo voordelig is. Of druist dit in tegen de Hollandse mentaliteit?

    Martin maakt een terechte opmerking. We kunnen wel blij zijn dat de conversieratio stijgt. Dit is logisch, want mensen krijgen vooraf meer informatie en daardoor zullen minder mensen het bestelproces afbreken. Maar de hamvraag blijft… stijgt het aantal boekingen doordat je de informatie vooraf toont, of daalt deze juist, omdat mensen weten dat ze toch luchthavenbelasting etc moeten betalen en ervoor in zijn door de lage ticketprijs?


    25 januari 2007 om 11:05
    Kasper Katje

    Het lijkt mij dat je je als consument flink genaait voelt wanneer je bij het afrekenen ineens flink duurder uit bent. Dat zal menigeen dan al doen afhaken of op dat moment toch graag weg willen en de boeking toch maar afrondt maar zich het volgende seizoen nog wel twee keer zal bedenken of naar een andere aanbieder stappen.


    25 januari 2007 om 11:32
    gijs

    Conversie verhogend werkt het zeker, maar de consideration gaat ook omlaag. Uiteindelijk bestaat de vergelijking uit meerdere onderdelen dan conversie. Prisoner’s dilemma anybody?


    26 januari 2007 om 19:20
    mvkranenburg

    Ook BMI vermeld met ingang van gisteren op haar website alle vliegtarieven inclusief

    inclusief (luchthaven)belastingen en andere toeslagen. Tot nu toe werd de totaalprijs pas vermeld tegen het eind van het boekingsproces.

    “Op verzoek van reizigers en vooruitlopend op wat straks de nieuwe standaard wordt, is besloten voortaan alleen inclusief-tarieven te vermelden. Reizigers weten zo precies waar ze aan toe zijn, zonder nog eens met extra toeslagen te worden geconfronteerd”, aldus Bianca van Dijk, national account manager van bmi.”


    30 januari 2007 om 06:24
    mvkranenburg

    Ook Transavia eerlijk over kosten vliegticket. Volkskrant 27 I 03: De luchtvaartmaatschappij Transavia maakt bekent dat ze alle belastingen en toeslagen mee zullen nuemen in de prijs. Alles wijst er dus op dat we vanaf 1 april alleen prijzen te zien die “eerlijk” zijn.


    2 maart 2007 om 07:08

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!