Opnieuw sterke groei internet in China

24 januari 2007, 14:38

Het halfjaarlijkse internet rapport van het China Internet Network Information Center (CNNIC) is gisteren gepubliceerd. In 2006 is het aantal mensen dat in China op internet zit met 23,4% gestegen (in 2004 en 2005 was dit beide jaren ongeveer 18%) tot een totaal van 137 miljoen mensen. Ook steeds meer mensen kunnen gebruik maken van een broadband connectie, op dit moment heeft ruim tweederde van de internet populatie geregeld een snelle internetverbinding tot zijn of haar beschikking (104 miljoen mensen, een groei van 40%). Toch is nog slechts 10,5% van de bevolking online, en dus is de verwachting dat de groei nog wel een aantal jaren door zal gaan en dat de groeisnelheid zelfs toe zal nemen. Volgens CNNIC kan China over 2 jaar de USA inhalen als grootste internetmarkt.

De meeste Chinese internetgebruikers zijn relatief jong, de twee grootste groepen gebruikers zijn de 18-24 jarigen (35%) en de 25-30 jarigen (30%). Van hen is 58% man, en een zelfde percentage van alle internetgebruikers is ongetrouwd. Omdat de internetpopulatie zo jong is, heeft ze een relatief laag inkomen: 70% van de gebruikers verdient minder dan EUR 200 per maand. De meeste internetters zijn te vinden in de steden, waar het gebruik van internet maar liefst 6 keer zo hoog is als op het platteland.

17 miljoen Chinezen gaan ondertussen het internet op via hun mobiele telefoon. De meeste mensen op mijn kantoor hebben bijvoorbeeld inmiddels een telefoon waarmee je kan surfen en email kan sturen, maar ze gebruiken deze functies slechts sporadisch. De redenen hiervoor zijn vooral de lage snelheid bij mobiel surfen (3G bevindt zich nog steeds in een test fase) en de relatief hoge kosten. Ik verwacht echter dat dit binnen 2-3 jaar heel anders zal zijn, en dat dan in China een groot deel van de bevolking via hun mobieltje op internet zit. In China hebben namelijk 462 miljoen mensen een mobiele telefoon, een veelvoud van het aantal mensen dat op nu op internet zit.

Na een studie Economie in Maastricht voor DaimlerChrysler gaan werken op het hoofdkantoor in Stuttgart. Na 7 jaar voor deze multinational gewerkt te hebben in Duitsland, Indonesie en China eind 2002 mijn baan opgezegd om Chinees te gaan studeren in Beijing. Al snel mijn eerste bedrijf opgezet (consulting voor buitenlandse bedrijven in China, www.china-bay.com). In 2005 samen met een Chinese business partner (Gary Wang) een Chinese podcasting site opgezet, die nu de grootste video site in China is (www.tudou.com). Daarnaast vanaf begin 2006 als CEO van Spill Group Asia bezig met het opzetten en uitbouwen van gaming portals in Azie (o.a. www.game.com.cn). Daarnaast bouwen we casual en online games voor zowel China als de rest van de wereld, vanuit ons kantoor in Shanghai.

Categorie
Tags

3 Reacties

    media

    Het is toch onvoorstelbaar wat er gaat gebeuren als straks die 462 miljoen mobiele telefoongebruikers het internet opgaan met hun mobieltje. Fascinerend!


    24 januari 2007 om 17:33
    mangold

    @Marc: Je schrijft dat 70% een relatief laag inkomen van minder dan 200 euro per maand verdient. Wat is in China dan een gemiddeld en relatief hoog inkomen?


    24 januari 2007 om 17:47
    marcvanderchijs

    @Carl: met relatief laag bedoel ik in vergelijking tot Europa en de US. Voor China is 200 euro per maand best een redelijk inkomen, zeker buiten de grote steden. Ter vergelijking, een gemiddelde net-afgestudeerde econoom of IT’er zou in Shanghai zo’n 250-300 euro per maand verdienen. In kleinere steden is dat eerder 150-200 euro. Salarissen stijgen wel hard, 20% per jaar erbij is heel normaal. En goede mensen moet je veel meer betalen om vast te houden, de toppers weten dat ze veel meer waard zijn.


    24 januari 2007 om 23:44

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!