Google in gesprek met Adscape Media voor overname?

20 januari 2007, 07:57

Adscape Media logoVolgens The Wall Street Journal is Google op dit moment in gesprek met Adscape Media voor een overname. Adscape Media is een bedrijf dat plaatsing van in-game advertising verzorgt en hiervoor ook technologie in huis heeft.

In mei 2006 nam Microsoft al Massive Inc. over, ook een bedrijf dat de technologie heeft voor plaatsing van in-game advertising uitingen. Naast Adscape Media en Massive zijn er twee andere potentiële bedrijven die in-game advertising technologie in bezit hebben: Double Fusion en IGA.

Ik ben erg benieuwd of en wanneer Google zich zal begeven in de markt van videogames en in-game advertising. Naar mijn mening een logische stap en één die grote gevolgen zal kunnen hebben. Wat denken jullie?

Cem Yildiz
Strategic Sales Manager bij Ubisoft

Strategic Sales Manager bij Ubisoft en binnen deze functie verantwoordelijk voor digitale distributie, sublicensing, in-game advertising en strategische partnerships. Daarnaast oprichter van World of Goals en G4M3.nl.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Patrick

    Als ik zo die tijdlijn bekijkt vraag ik me onderhand af of de grote 3 nog wel zelf nieuwe applicaties bedenken of dat ze alleen maar startups overnemen. Besparen ze zo op R&D kosten omdat ze zo minder investeren in technieken die toch niet zo’n succes worden?

    Nadeel van het overnemen van al die startups is de integratie van producten. Hierin vindt ik voornamelijk Google erg slecht. Zelfs bij hele simpele dingen lijkt het ze al niet te lukken. Zo heeft ‘docs’ een andere menu volgorde dan ‘spreadsheet’ en moet je CSV files die je van Analytics kan exporteren eerst opslaan op je desktop en dan oploaden naar ‘spreadsheet’. Ook een koppeling tussen bijvoorbeeld Analytics en ‘hulpprogramma voor webmasters ontbreekt’ (terwijl dit toch grotendeels de zelfde doelgroep heeft). Op blogger kan ik niet via een simpele klik de Analytics code toevoegen, en vanaf de zoekmachine kan ik niet een route op google maps zoeken.

    Dit zijn volgens mij slechts een paar basics waarmee Google een aantal producten toch een stuk beter in de markt zou kunnen zetten.


    20 januari 2007 om 10:36
    chi666

    Een strategie die in Nederland nog relatief weinig wordt toegepast heb ik het idee. Teveel willen de grote jongens bij ons alles nog zelf doen, en te weinig worden hele kansrijke start ups overgenomen en uitgekocht. Heeft misschien ook met de mentaliteit te maken. Een Amerikaanse start up kan heel snel markt veroveren omdat Amerikanen veel meer open staan voor nieuwe dingen (Flickr, Delicious, etc). In Nederland moet er toch een grote marktpartij en veel geld achter zitten wil het een succes worden (wie kent Wish nog als eerste gratis internet provider, pas toen andere het ook gingen aanbieden begon het te lopen, bijvoorbeeld).

    Zonde, want heel veel echte innovatie komt toch van enthausiaste ondernemers, niet van loonslaven en loondienst.


    20 januari 2007 om 12:44
    David

    Cem heb je enig idee hoe en waarom Google hier in zou willen stappen? Is het uberhaupt mogelijk om contextual advertising toe te passen in videogames, willen ze zich met de techniek richten op consolegames of zou het vooral interessant zijn voor de casual games, zijn ze misschien bezig een eigen gameplatform op te zetten om de strijd met Microsoft op dit vlak aan te gaan? Absoluut interessant dat Google zich op dit vlak lijkt te bewegen maar ben erg geinteresseerd in de achterliggende beweegredenen.


    20 januari 2007 om 14:39
    CemYildiz

    David, ik heb nog niet een goed beeld van de plannen van Google eerlijk gezegd. Ik denk dat het Google voornamelijk gaat om dynamische in-game advertising in PC en console games, aangezien de technologie van Adscape hiervoor is bedoeld.

    Wel weet ik dat van de “overgebleven” (dus niet overgenomen) in-game advertising partijen (Adscape Media, Double Fusion, IGA) Adscape qua partnerships het minst ver was en dus vermoed ik ook dat dit bedrijf het minst kost van de drie.

    Ideaal voor een overname dus, want Adscape heeft mooie technologie in huis. Bijvoorbeeld de mogelijkheid om in-game een actie uit te voeren en op basis daarvan een SMS of email ontvangen. Biedt leuke mogelijkheden voor marketing.

    Ik denk niet dat het Google gaat om het opzetten van een gameplatform. De markt voor in-game advertising zal de komende jaren sterk groeien, dus vanuit dat perspectief interessant voor Google. Wellicht dat we, zoals in het WSJ artikel staat, volgende week meer zullen horen hierover.


    20 januari 2007 om 15:05
    David

    OK dan moeten we nog even wachten, wellicht hebben ze een leuke verrassing in petto.


    20 januari 2007 om 16:17
    CemYildiz

    David, bedankt voor de update! Ik denk dat bovenstaande scenario’s in de loop der tijd allemaal wel zouden kunnen uitkomen. De markt van casual games is zeker interessant, maar de technologie van Adscape kan veel meer.

    Ik zie het daarom zeker nog wel gebeuren dat Google ook de markt van console/pc videogames betreedt. De meeste deals die publishers nu sluiten met concurrenten van Adscape (Double Fusion, IGA, Massive) zijn niet exclusief en vaak ook per titel/game. Genoeg ruimte voor Adscape dus, zeker als daar een partij als Google achterstaat. We zullen zien.


    23 januari 2007 om 13:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!