Visitopia koppelt reizen boeken aan goede doelen

19 januari 2007, 06:25

Sinds donderdag 11 januari is Visitopia online. De site wil het boeken van reizen, het vinden van content over reisbestemmingen en goede doelen aan elkaar koppelen.

Visitopia biedt goede doelen de mogelijkheid een eigen gratis boekingspagina in beheer te nemen waarvan ze alle winsten mogen houden. Idee is dat de goede doelen door hun eigen boekingspagina te promoten een extra geldstroom kunnen genereren. Daarnaast wil Visitopia diverse subsites uitbesteden aan franchisenemers die zich moeten verbinden aan het verdien-, betaal- en schenkingmodel.

Visitopia belooft 10% van de winst op haar boekingen aan goede doelen te schenken. Franchisers mogen 65% van de winst van hun franchisesite zelf houden en delen mee in een deel van de winst op het hoofddomein. Alle franchisesites delen ook mee in de bedrijfskosten van Visitopia die op basis van het aantal gerealiseerde boekingen worden afgerekend.

Ik ben benieuwd of het model van boeken in combinatie met reistips en/of het schenken aan goede doelen voor reizigers een aantrekkelijke propositie is.

Antoinette Hoes is interactive strategy director & managing partner bij Leylines, een onafhankelijk bureau voor interactieve strategie & online PR en mediainzet. Ze geeft cursussen new media management bij het Post HBO programma van het Centrum voor Communicatie en Journalistiek van de Hogeschool Utrecht. Zij is geïnteresseerd in online communities & what makes them tick, games, AI en alle mogelijke mooie manieren van online met klanten interacteren. Leylines helpt organisaties en merken hun doelstellingen te realiseren met het inzetten van: Interactieve strategie Geintegreerde interactieve media en middelenstrategie Mediaplanning & Media-inkoop Online PR & seeding Campagne Management & Optimalisatie "We're in an information economy. They teach you that at school. What they don't tell you is that it is impossible to move, to live, to operate at any level without leaving traces, bits, seemingly meaningless fragments of personal information. Fragments that can be retrieved, amplified." (Gibson, 1988: 30)

Categorie
Tags

5 Reacties

    Ian Benschop

    Eindelijk daar :). Zeker een intressant concept.


    19 januari 2007 om 10:21
    marko

    Als ik dit soort concepten zien dan heb ik daar (helaas) altijd mijn bedenkingen bij.

    Een goed doel steunen is prima, maar “10% van de winst” lijkt me toch wel erg commercieel.

    Soms zitten hier minder nobele belangen achter en gaat het meer om het spekken van de eigen kas. Volgens mij hadden we in het verleden al meerdere initiatieven die aan de verkeerde kant terecht zijn gekomen (oa http://www.click2care.nl)


    19 januari 2007 om 22:26
    Sergio Vrede

    Ik begrijp dat er bedenkingen kunnen zijn, maar Visitopia verdient hier zelf helemaal niks aan. Visitopia is géén non profit organisatie, maar geeft deze organisaties wél de mogelijkheid om winst te genereren via een gratis bookings page. Het boeken van reizen via zo’n page kan uitsluitend winstgevend zijn voor de non profit organisaties, terwijl de reiscontent winstgevend is voor de schrijvers/franchisers.


    22 januari 2007 om 08:49
    Eric Bremer

    Een verfrissend initiatief! One stop-shop om te reizen, met bovendien een zeer sympathieke manier om het schuldgevoel af te kopen dat mij bij het reizen toch telkens weer bekruipt…al is het maar vanuit milieu-optiek;-)


    31 januari 2007 om 10:16

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!