Overheidsite Crisis.nl niet crisisbestendig

18 januari 2007, 22:08

Gisteren stormde het in Nederland en dat was zowel in het mobiele telefoonverkeer als op verschillende internetsites te merken. NRC besloot de digitale editie gisteren gratis beschikbaar te stellen vanwege de bezorgingsproblemen met de papieren versie. KPN meldde dat er 2x zoveel mobiel telefoonverkeer was dan normaal en Nu.nl besloot zoals Lianne al aangaf alle advertenties tijdelijk uit te schakelen om het extra verkeer aan te kunnen. Maar ook andere sites, die relevant nieuws brachten rondom de storm, hadden een slechte(re) bereikbaarheid. Verrassend genoeg echter ook crisis.nl een cruciale site van de overheid.

Site- en servermonitoringbedrijf Watchmouse stuurde ons nadere informatie over de bereikbaarheid van verschillende sites. Mensen die op de sites van het KNMI wilden zien hoe de storm hun omgeving beïnvloedde en wat hen nog te wachten stond, troffen een erg trage site en kregen regelmatig zelfs een foutmelding. Ook het vliegverkeer leed op internet onder de storm. De websites van KLM en van Schiphol bleken beiden onbereikbaar. Het openbaar- en wegvervoer deden het gistermiddag nog goed. Zowel de ANWB als de NS, ov9292.nl en VID waren redelijk goed te bereiken. De pagina’s waren overwegend traag maar toonden wel het meest actuele nieuws. In de vroege avondspits kregen deze sites het echter ook zwaar en waren ze met enige regelmaat zelfs onbereikbaar.

Crisis.nl

Crisis.nl is opgezet in opdracht van het Expertisecentrum Risico- en Crisiscommunicatie (ERC) en wordt alleen ingezet bij crisissituaties. De website is sinds 1 oktober 2005 beschikbaar voor alle overheden om hen te ondersteunen bij de communicatie tijdens een crisis en is bedoeld als middel voor de burger om snel, en op zijn of haar tijd, actuele informatie op te vragen. Het Nationaal Crisiscentrum besloot gistermiddag www.crisis.nl in te zetten omdat veel andere overheidssites overbelast en onbereikbaar waren. Volgens de factsheet van het ERC zou crisis.nl meer dan tien miljoen hits per vijf minuten moeten aan kunnen. Gisteravond was echter crisis.nl zelf herhaaldelijk gedurende lange tijd volstrekt onbereikbaar. Alleen rond de klok van 20:00 uur (Nos Journaal?) kreeg 100% van de bezoekers de site binnen 8 seconden op het scherm, daarna daalde de de bereikbaarheid en kom men 10-30% van de bezoekers niet bedienen.

User generated stormcontent.

Wat ik zelf ook vrij opvallend vond was de rol van de burger in de verslaggeving rondom de storm. BNR liet luisteraars rechtstreeks in de uitzending verslag doen over de lokale situatie op de weg. Zowel de NOS als RTL Nieuws riepen op stormfoto’s in te zenden. Rond 5 uur gistermiddag had de NOS reeds 300 foto’s ontvangen. Een selectie was te zien in het journaal. Ook bij de Volkskrant, Nu.nl en natuurlijk bij Skoeps voerden user generated stormcontent (zoals Marco het gisteren in een reactie noemde) de boventoon.

Die content lijkt de overheid zelf overigens ook wel te waarderen. De rechter foto in de header van crisis.nl kwam ik bij een rondje langs de verschillende sites met foto’s ook tegen als lezersfoto op Nu.nl en is gemaakt door Erik Meulman. Laurens Verhagen van Nu.nl stelt dan ook dat crisis.nl blijkbaar denkt dat gisteren alles geoorloofd was en men in alle paniek maar de fotobak van NU.nl gekopieerd heeft 😉

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

14 Reacties

    media

    Prachtig overzicht Erik, complimenten!


    18 januari 2007 om 22:15
    Sjaak

    Als ze nou ook nog eens wat met dit voorbeeld zouden doen dan zou dat voor de toekomst een hoop schelen.


    18 januari 2007 om 22:46
    Ben

    Ok, dus de sites hebben het heel zwaar met alle bezoekers, en dan gaan we de sites ook ook nog es dossen om metingen erop te verrichten.

    het 10 miljoen hits per 5 minuten zal wel zo’n typisch misverstand zijn. sitebouwer heeft het gebouwd voor 10 miljoen hits (page requests, plaatjes etc.) per 5 minuten en de overheid bedoelde dat ze per 5 minuten 10 miljoen bezoekers kunnen verwerken.


    19 januari 2007 om 06:56
    media

    @Ben: Ja geef de bezoekers en meetbureaus de schuld, zo ken ik er nog wel één 😉


    19 januari 2007 om 07:07
    Stan van de Burgt

    Bij WatchMouse houden we zeker in de gaten dat we niet nog eens een extra load op de te meten systemen veroorzaken. Daarom halen we in alleen de HTML op (dus niet de plaajes, CSS en JS bestanden, …) en zijn het steekproeven, niet voortdurende metingen.


    19 januari 2007 om 07:43
    evroekel

    Niet voor niets staat Hits voor How Idiots Track Succes 😉

    @Ben: Als dat het geval is had die sitebouwer wat proactiever moeten opereren en even moeten doorvragen wat de overheid precies bedoelde. Je mag van een sitebouwer verwachten dat hij bekend is met de frequente verwarring rondom hits vs bezoekers.


    19 januari 2007 om 07:46
    Rutger van den Berg

    goed intitiatief een site als crisis.nl vanuit de overheid. Wa ik jammer vind is dat de laatste actuele informatie er echter niet op te vinden is. (in tegenstelling tot op tv, via Nederland 2 of RTL)

    Als om 21.00 bekend wordt dat er geen treinen meer rijden( via interviews met NS en pro Rail), zou je toch aannemen dat deze informatie op een “crisis website” toch om 21.10 te vinden is….

    Ook actuele informatie over welke snelwegen zijn afgesloten, of waar vrachtwagens op de weg liggen is beter te achterhalen via de bekende nieuws websites als Telegraaf, Nu etc.

    De site is volgens mij vooralsnog te veel een FAQ website, zonder de noodzakelijke actuele interactie. (b.v. door het toevoegen van een Forum)


    19 januari 2007 om 08:41
    Mark de Bruin

    @Erik

    Interessant artikel! Voor de volledigheid meld ik nog even (na navraag bij watchmouse) dat niet http://www.ovr.nl is gemeten maar http://www.9292ov.nl


    19 januari 2007 om 08:41
    evroekel

    @Mark: Dank je wel. Klopt wat je zegt. De meting had de naam OVR, maar de site die gemeten werd was inderdaad ov9292.nl. Ik heb artikel even gecorrigeerd op dit vlak. De grafieklijn met de naam OVR laat dus ook de responstijden zien van http://www.ov9292.nl


    19 januari 2007 om 08:53
    Erik Meulman

    to Marco Derksen,

    Bedankt voor u reactie op de foto, inmiddels is het tuinhuis bijna weggeruimd, een stuk van het dak ligt nog in de tuin!

    Groeten Erik


    20 januari 2007 om 13:14
    evroekel

    @Mark: er staat inmiddels een verzoek bij Watchmouse uit. Bemerkte zelf inderdaad ook al vertragingen bij enkele sites.


    8 februari 2007 om 14:01
    Mark de Bruin

    @Erik: leuk!

    Let wel op: ns.nl bestaat momenteel maar uit 1 pagina. De twee linkjes geven een 404 error.

    Dus als je de homepage meet zegt dat niets. Natuurlijk komt de statische pagina snel….

    Men kan beter de functie van de websites doormeten, niet of de homepage werkt…


    8 februari 2007 om 14:10

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!