Hou je van me?

19 januari 2007, 06:28

Marketingfacts Cursus ConversietipsBeheer jij één van de 6 miljoen Nederlandse webpagina’s waarop de tekst “KLIK HIER” staat? Sluit jij de paringsdans met je bezoeker nog af met de gortdroge opdracht: klik hier? Dan kan je maar beter even doorlezen.

Een website is niet bedoeld om te vertellen wat je allemaal in huis hebt, maar om een relatie te bouwen. En het bouwen van een relatie begint met het tonen van begrip. Zoals we in de ikke-ikke test al eens aangaven, is de bezoeker van je website primair geinteresseerd in de vraag: What’s In It For Me? Hou je wel van me? Begrijp je me wel? Wat kun jij voor mij betekenen? Hoe kan jouw product mij geld, tijd of zorgen besparen? Hoe kun jij mij (of mijn bedrijf) helpen me beter of gezonder te voelen?

In je communicatie dien je daarom alles te doen om het je klant makkelijk en plezierig te maken. De eenvoudigste manier om hier vandaag nog wat aan te doen is naar de bestelknoppen op je site te kijken. Die knoppen dienen:

  • opgebouwd te zijn met zo min mogelijk woorden;
  • een werkwoord in zich te hebben (vriendelijk gebiedende wijs);
  • en invulling te zijn van de zin: Ik wil…

De bezoeker wil: Een winkel vinden. Of een boek bestellen. Een antwoord krijgen. Ontdekken hoe het werkt. Nu iemand spreken. Nooit meer iets missen. Direct profiteren.

Geloof me. Niemand komt naar je site met de vurige wens om eens fijn te klikken. ‘Klik hier’ is net zo onaantrekkelijk als de opdracht ‘Ga stofzuigen’, ‘Doe de afwas’ en ‘Luister nou’. Als je dat maar vaak genoeg zegt, komt zelfs de trouwste partner met de onvermijdelijke vraag: “Hou je nog van me?” Om vervolgens te vertrekken.

Als je nou niet wil dat jouw klanten ook vertrekken, vervang dan al die irritante ‘klik hier’ instructies door motiverende werkwoorden. Kom op. Doe er wat aan. Verhoog je omzet!

Leer meer geheimen over conversie op de Marketingfacts Cursus Conversietips op 15 februari aanstaande in Media Plaza!

Ewald Verhoog (41) is oprichter van het Canicas. Canicas is Spaans voor knikkers en heeft als werkterrein: marketing strategie - marketing tactics - marketing operations en marketing intelligence. Wij helpen onze klanten bij het ontwikkelen en implementeren van de (interactieve) marketing & sales strategie. In Nederland loopt Canicas voorop op het gebied van Persuasion Architecture (Futurenow): basisprincipe is dat de 'gemiddelde' klant niet bestaat. Ieder type klant vraagt om een eigen aanpak, en het internet leent zich hier perfect voor. De meeste klanten maken kennis met Canicas via Canicas Conversie Management ©. CCM helpt klanten om met een beproefde methode, snel de conversie van landingspages en actiewebsites fors te verhogen. Canicas zet een team in van ervaren specialisten op het gebied van webcopy, usability, design, verkooppsychologie en webanalytics om stapsgewijs alle copy- en lay-out aspecten die voor conversie van belang zijn optimaliseren.

Categorie
Tags

13 Reacties

    evroekel

    Hmm.. ik krijg die query er niet goed clickable in met quotes, maar bedoelde de sites die boven komen als je in Google zoekt op “klik hier” site:.nl


    19 januari 2007 om 08:40
    everhoog

    @ Laurens: prima instructies inderdaad. daar op die overheids-site.

    “Bezoekers lezen namelijk vaak niet de tekst op een site; ze zoeken naar opvallend gemarkeerde trefwoorden.” De tekst in de links “moet in principe buiten de context van de omringende tekst te begrijpen zijn; men leest de context namelijk niet.”

    @ Erik. Goed om te zien dat het aantal webpagina’s sinds deze posting al is afgenomen tot onder de 6 miljoen.

    Straks blijven alleen de sites over voor klokkenluiders. Want daar komen natuurlijk alleen maar mensen met een diepgekoesterde wens om te klikken. Kent u iemand die zijn huis onder-verhuurt? Bel dan de klik-lijn, of klik hier online.


    19 januari 2007 om 08:49
    ErwinVanLun

    Klinkt goed Ewald. Loop je wel eens in de DM wereld rond? Volgens mij is daar ook wel behoefte naar die soort conversiedingen. Misschien aardig om eens een presentatie daar te geven (of heb je dat al gedaan?)


    19 januari 2007 om 09:19
    Maurice Brand

    Ewald, briljant artikel! Stof om over na te denken.

    “Klik hier” zorgt in mijn campagnes natuurlijk wel altijd voor bizar hoge klik-percentages, maar of het de conversie verhoogt is natuurlijk de vraag.

    Thanks


    19 januari 2007 om 09:30
    everhoog

    @ Erwin: Ich bin ein DM-er. But I am open to Persuasion.

    @ Maurice: Gezien jullie visie dat je de klanten van je klanten wilt voorzien van extra’s die de kwaliteit van de service ten goede komen, ben ik benieuwd welke vruchten je denkproces oplevert. Laat je het ons weten?


    19 januari 2007 om 09:38
    trafficb

    Goed artikel inderdaad. Met name het “ik wil” blijkt in de praktijk vruchten af te werpen. Een goed boek in dit kader is wellicht “Call to action” van de heren Eisenberg en mevrouw Davis. Een aanrader voor iedereen die zich met conversie-optimalisatie bezig houdt, evenals het boek “Waiting for your cat to bark”.


    19 januari 2007 om 09:55
    Gerben

    We gebruiken al een tijd exrpess beiden..dus algemene aanduidingen…geent op What’s in it For me..maar toch ook nog Klik hier….

    Conversies hoor je ons dan ook niet over klagen…ca 5%…lol…

    Maar is Klik hier dan nu echt zo slecht? Heeft duidt wel op een actieve actie..en volgens mij zijn veel onervaren internetters (we zullen ze vast nog wel hebben ergens) er juist wel door gecharmeerd?

    Het is in ieder geval wel een duidelijk doel wat je ermee voor ogen hebt?


    19 januari 2007 om 10:14
    ssmeding

    @Gerben: Ik denk dat klik hier in sommige gevallen wel kan, mits duidelijk wordt aangegeven wat er te winnen valt. Dus alsnog de juiste motiverende context, waardoor het ‘klik hier’ eigenlijk overbodig is.

    Ik denk dat het bij banners en andere reclame-uitingen een iets ander verhaal is. Op het moment dat je op een andere site een bezoeker wilt uitnodigen om naar jou toko te komen en iets te bestellen, zul je nooit je volledige boodschap kunnen uitdragen om de kijker te overtuigen, simpelweg omdat de ruimte beperkt is en mensen niet geneigd zijn om veel informatie op te nemen van minder relevante commerciële uitingen.

    Het primaire doel bij een banner is niet de persoon te laten bestellen/aanmelden of wat dan ook, maar om hem naar je landingpage te krijgen en hem dán als klant binnen te hengelen. Al zul je je moeten realiseren dat ‘klik hier’ ook hier niet echt onderscheidend is…


    19 januari 2007 om 10:44
    media

    Wat een enthousiasme voor de cursus heren. Top en ik ben er uiteraard zelf ook bij!


    19 januari 2007 om 14:06

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!