Sync maakt van auto multi-media droom

14 januari 2007, 22:50

Microsoft heeft een nieuw product onder de naam Sync. Via dit product kunnen consumenten alle mobiele en niet mobiele devices in de auto probeemloos aan elkaar koppelen en via spraakcommando’s bedienen. De eerste klant is ook al bekend want in het najaar van 2007 zullen de eerste Ford’s verschijnen met Sync en later zullen er twaalf modellen met Sync worden uitgerust. Sync heeft een hele reeks met nieuwe features maar blijft maar een stapje in de media-evolutie. Er zal nog veel volgen. Nog heel veel…

Sync heeft de volgende kenmerken:

  • Uninterruped calls: hiermee kan een telefoontje op het mobieltje naadloos worden overgenomen in de auto. Je hoeft alleen nog maar op het knopje ‘telephone’ te klikken en je kan gewoon doorpraten
  • Voice dialing: door spraakcommando’s (call x) kan de consument direct vanuit het adresboek van de telefoon bellen. Ik neem even aan dat dit nu inmiddels verloopt zonder ‘training’. Niemand heeft namelijk zin om eerste tien keer de naam van zijn vriendin ‘Ingrid’ uit te spreken. Daarom was dit in het verleden ook geen succes.
  • Voice music selection
  • : via stemcommando’s kan de multi-media automobilist genre, artiest, album en titel selecteren. Hiertoe maakt Sync verbinding met MP3 spelers, bedraad via USB 2.0 port of onbedraad via Bluetooth.

  • SMS reading: inkomende SMS en e-mails kunnen worden voorgelezen. Ook typische SMS taal als LOL en :- ) worden hierbij herkend.
  • ringtones: het is mogelijk verschillende ringtones in te stellen
  • Multi lingual: bij deze Amerikaanse introductie in het Engels, Spaans en Frans en andere talen zullen volgen

Zo wordt de media in de auto eindelijk volwassen. Maar het blijft maar een stapje in de media-evolutie. Straks zijn onze auto’s permanent connected via WiFi (of WiMax of iets anders). Dan hebben we helemaal geen MP3’s meer nodig op een apart device want die worden dan probleemloos gesynchroniseerd met onze persoonlijke collectie (of zelfs streaming afgespeeld). We maken dan geen keuze meer uit onze eigen muziekcollectie maar uit alle muziek die ooit ter wereld is gemaakt. Dan zeggen we ‘nieuws’ en krijgen we ons persoonlijke nieuws, nieuws dat voor óns nieuw is. Dan starten we een taalcursus en worden daarbij getoetst met spraak. Dan werken gesproken ons audio-blog bij (dat dan direct ook in geschreven tekst beschikbaar komt). Zitten we direct in een conference call met collega’s. Zien we welke vrienden ook reizend zijn en dus in de gelegenheid zijn om (lang en gezellig) te bellen. We maken we een afspraak met vrienden en hebben daarbij direct gesproken onze agenda bij de hand. En last-but-sure-not-least: we gaan dan in gesproken dialoog met onze favoriete merken. Die laten zich voor een belangrijk deel vertegenwoordigen door kunstige brand agents, karakters waarmee die de dialoog geautomatiseerd faciliteren. We laten ons voorlichten over vakantie, over kleding, over gezondheid, over wonen en zelfs over financieën. De tijd dat reizen nutteloos tijdverdrijf was (behalve dat je van A naar B kwam) lijken dan voorbij. En dit soort ontwikkelingen vormen dan de grootste bedreiging voor het enige electronische medium dat toen dan nog redelijk onaangetast is gebleven: de radio. Maar het autorijden wordt alleen maar leuker. Er komen mooie tijden!

Erwin van Lun
Futurist and Angular Engineer bij Your Future Is Now!

Futurist Erwin van Lun startte op MarketingFacts in 2005, direct na publicatie van zijn boek "Van Massamerk naar Mensmerk" dat toen een nominatie kreeg voor de Marketing Literatuur Prijs. Het boek beschreef de toestand van media, marketing en merken in de toekomst van 2015 en Erwin volgde de ontwikkelingen in de eerste jaren op de voet. Nu blijkt dat zijn voorspellingen waarheid zijn geworden helpt hij mensen om zélf de toekomst trefzeker te voorspellen en heeft hij zijn voorspellingen voor 2020, 2030 en 2050 al weer klaar voor publicatie in het boek 'Utopia Manifesto 2050'. In 2009 stortte Erwin zich helemaal op Chatbots.org (http://www.chatbots.org), zijn wereldwijde industry portal op het gebied van intelligente kunstmatige karakters en in 2015 sloot hij zich aan bij het Bemer netwerk (http://yourfuture.bemergroup/nl) om mensen te helpen zichzelf te resetten: gezond, vitaal en creatief: helemaal klaar voor de toekomst! In 2017 zag hij de bezoekersaantallen van Chatbots.org weer flink stijgen en besloot dat het tijd werd voor de terugkeer naar het prachtige veld van humanlike AI.

Categorie
Tags

9 Reacties

    Raimo van der Klein

    Super interessant onderwerp. Leuk om te zien dat alle partijen in de valuechain hun positie zitten op te rekken. TomTom gaat het nog moeilijk krijgen..


    15 januari 2007 om 09:52
    simon

    meeste zit al op de tomtom en ze zullen steeds meer met dit soort vernieuwingen komen. Laatst nog dat fm gebeuren.

    Is makkelijker om een update op je tomtom uit te voerne dan steeds een nieuwe auto te kopen…


    15 januari 2007 om 12:56
    ErwinVanLun

    @Simon “Is makkelijker om een update op je tomtom uit te voerne dan steeds een nieuwe auto te kopen”, dat ben ik slechts gedeeltelijk met je eens.

    Niemand heeft behoefte om updates uit te voeren. Mensen hebben echter wél behoefte aan nieuwe interessante functies (als dat werkelijk iets toevoegt). Maar hoe minder ze daarvoor hoeven te doen, hoe beter. Als de auto zélf updates uitvoert, bvb via draadloze netwerken, dan is de consument hartstikke blij.

    Daarbij komt dat mensen totaal geen behoefte hebben om extra apparaatjes mee te zeulen. Alleen als de toegevoegde waarde zeer groot is, dan doen ze dat. Daarom slepen ze nu hun TomTom overal mee naar toe. Maar als ze dat kunnen laten, zullen ze dat zeker doen.

    De kracht van een apart navigatiesysteem in de auto blijft nog even omdat je hardware kan je niet updaten en consumenten wel relatief snel nieuwe functies willen. Nu is alles bijvoorbeeld GPS gebaseerd. Als we straks Galilleo krijgen (het europese burger alternatief op GPS), en dat zou precieser zijn (wat ik nog moet zien), kan je niet even upgraden vanuit GPS (of toch? iemand?). TomTom kan straks gemakkelijk als eerste connecten met WiMax of andere draadloze netwerken. Mensen die een ingebouwd systeem hebben, zoals Sync, moeten daarvoor naar de dealer om nieuwe hardware te laten inbouwen. Een te hoge drempel.

    Het hardwarevoordeel neemt echter af nadat we eenmaal een hoge snelheidsverbinding hebben met de buitenwereld en een gedetailleerde positiebepaling. Het zal dan steeds meer gaan om de software. Softwareconcepten die je kan bijkopen, upgraden zo je wilt. Ik zie daarmee grote mogelijkheden voor Sync.


    15 januari 2007 om 14:04
    KJ

    Totale ‘inbouw’ wordt het denk ik toch niet. Je hebt in de (zeer) nabije toekomst denk ik liefst een (updatebare) smartphone met alles (GPS, MP3, snel draadloos internet (met voip, internetradio, calender, email, etc)). Mét – vooruit – allerlei voicebediening die je echter ook buiten de auto wel wilt (bv in de huiskamer). Voor het auto-inbouwdeel blijft dan niet meer over dan een goede draadloze verbinding tussen je telefoon, je caraudiosyteem en een groter (aanraak)beeldscherm dan je normale telefoonscherm (maar met de functionaliteiten waaraan je gewend bent). Scheiding van body en brain dus, maar met een zeer goed zenuwstelsel ertussen.


    16 januari 2007 om 14:17
    ErwinVanLun

    @KJ: Dat is dus totale inbouw. Ik bedoel: geen extra apparaat naast de auto zelf en mobiele telefoon.


    16 januari 2007 om 14:37
    KJ

    @ Erwin van Lun: Dan had ik het eerst niet helemaal door: hoera voor Sync dan! 🙂 En voor huiskamersync.


    17 januari 2007 om 08:33

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!