Google verwijdert controversiële tips

5 januari 2007, 07:34

Google heeft besloten om de controversiële tips boven de zoekresultaten waarmee ze hun eigen producten promoten weg te halen. Voorheen was het zo dat wanneer men zocht op de volgende groep woorden: “blog, blogger, blogs, blogging, start een blog, ik wil bloggen” Google hun eigen Blogger product met een tip boven de resultaten plaatste. Dit gold voor alle woorden die maar enigszins met een Google product te maken hadden. Veel mensen vonden deze manier van zelfpromotie onethisch en niet Google waardig:

Matt Cutts die mede verantwoordelijk is voor de kwaliteit van de zoekresultaten reageert instemmend op een artikel van Blake Ross. Blake beschrijft hoe de producten van Google gepromoot werden. Het belangrijkste argument tegen deze manier is “trust”, Google wil graag onafhankelijk zijn en relevante resultaten bieden. De bewuste tips passen totaal niet bij wat Google eigenlijk uit wil stralen, en daarom zijn ze uiteindelijk ook verwijderd.

De andere kant van het verhaal is dat Yahoo en Live Search het wel op deze manier doen. Maar, zo reageren diverse schrijvers, die zoekmachines beweren ook niet totaal onafhankelijk en “trustworthy” te zijn. Kijk bijvoorbeeld eens naar het resultaat in Yahoo of Live Search als je zoekt op Google.com. En zie hier hoe Ask ook aan zelfpromotie doet.

Zouden de grote zoekmachines überhaupt niet aan zelfpromotie mogen doen?

André Scholten
Google Analytics, Tag Manager, SEO & Site Speed Specialist bij andrescholten.nl

Als zelfstandig specialist houd ik me bezig met Google Analytics, Site Speed en SEO. Heb je een probleem met de techniek, de organisatie of je kennis? Ik kan je helpen dit op de rails te krijgen. In de laatste jaren heb ik veel ervaring opgedaan met deze onderdelen bij diverse top 100 sites in Nederland. Of het nou gaat om het opzetten van een strategie of het wijzigen van een stukje javascript, laat het weten.

Categorie
Tags

20 Reacties

    media

    Eerlijk gezegd vind in dit een non-discussie. Waarom zou Google haar eigen producten niet via haar eigen kanalen mogen promoten?


    5 januari 2007 om 07:41
    André Scholten

    Google wordt als onafhankelijke en relevante zoekmachine gezien (dat beweren ze zelf), en dan is het ethisch niet verantwoord om je eigen producten op deze manier te promoten. Google is het hier mee eens en heeft dus de tips verwijderd. In het kader van de onafhankelijkheid een wijs besluit.

    Aan de andere kant ben ik het wel met Marco’s reactie eens, je hebt een populair product, waarom die dan niet gebruiken voor promotiedoeleinden.


    5 januari 2007 om 08:04
    Wen

    Niet inhoudelijk: ‘verwijderd’ moet toch echt ‘verwijdert’ zijn, in de titel. 🙂


    5 januari 2007 om 08:08
    Niek ten Hoopen

    De gebruikers verwachten ook dat Google onafhankelijk is en niet knoeit met de resultaten. Ik kan me prima voorstellen dat gebruikers het vreemd vinden dat Google toevallig zelf telkens bovenaan staat.

    Prima besluit, lijkt me.


    5 januari 2007 om 08:36
    media

    Wen, je hebt gelijk; heb de titel aangepast!


    5 januari 2007 om 08:54
    Andris

    @Marco

    Misschien kun je het vergelijken met een uitgever die in haar woordenboeken bij het woord “tijdschrift” neerzet “Misschien bent u op zoek naar tijdschrift X, verkrijgbaar bij de Bruna.”. Of met een marktonderzoekbureau dat ook managementconsultancy aanbiedt en in haar marktonderzoekrapporten in de conclusie consultancy aanbiedt om het slechte imago te verbeteren.


    5 januari 2007 om 08:58
    media

    Andris, is wat voor te zeggen maar aan de andere kant is het toegevoegde waarde voor de lezer/gebruiker. Ik hoef er overigens niets mee te doen, ik wordt alleen geattendeerd op een wellicht relevant product (contextueel gekoppeld aan zoekopdracht) dat past bij mijn behoefte (ik ben namelijk op zoek). Google zet ook Google Adwords in voor bepaalde Google-producten. Zouden ze daar nu ook mee (moeten) stoppen?


    5 januari 2007 om 09:03
    Jorg

    Ben het met Niek eens, ik denk dat ze door hun motto ‘Don’t be evil’ en hun focus om altijd de beste resultaten weer te geven, ze zichzelf in deze positie hebben gebracht. En als ze zich hier dus niet aan houden worden ze ’terecht’ gewezen door de community die zich hieraan stoort.

    Zoals Blake Ross opmerkte behoort na een zoekopdracht ‘photo sharing’ Picasa echt niet bovenaan te staan maar Flickr.com. Ik denk dat velen deze mening delen.


    5 januari 2007 om 09:14
    wowbagger

    Domme actie van Google. Niet het verwijderen, maar juist het beginnen met die tips.

    Google is groot geworden en gebleven met de altijd onafhankelijke en zo relevant mogelijke resultaten. Daar vertrouwt de bezoeker op. En al moet je er geen drama van maken, dat vertrouwen brokkelt door dit soort content langzaam af. De Adwords zijn indirecter en duidelijk aangegeven en ik denk dat een bezoeker daar ‘minder moeite’ mee heeft…


    5 januari 2007 om 09:31
    John

    Ik vind het ook een goede zet van Google, anders zou hun geloofwaardigheid ook een stuk dalen. Wie zegt mij dat de andere tips dan wel objectief beoordeeld zijn? Misschien zijn het ook wel tips die beinvloed zijn door geld die een adverteerder betaald


    5 januari 2007 om 09:33
    media

    Precies Sebastiaan, zoals ik al aangaf, wat is het verschil met Google Adwords dat ze al veel langer gebruiken voor de promotie van eigen producten? Vaak staan ze daarmee nog boven aan het lijstje ook. Beetje hypocriet om nu te stoppen met de tips en via een andere route gewoon doorgaan.


    5 januari 2007 om 09:39
    Roy Huiskes

    tsja, als iedereen mag betalen voor die positie dan mogen ze dat zelf ook natuurlijk 🙂


    5 januari 2007 om 09:42
    André Scholten

    Het is geen onvolledig nieuws, dat ze hun producten via Adwords promoten gebeurd al een tijd. En het is hun goed recht om daarmee bovenaan te staan, zij bieden het meeste toch? Ze maken dus rechtmatig gebruik van hun eigen systeem en iedereen is vrij er boven te gaan staan.


    5 januari 2007 om 09:42
    Sebastiaan

    Natuurlijk mogen zij hun eigen producten promoten, maar het is een beetje als een verkoper van billboards die over jouw poster hun eigen plakt en dan roept dat je meer moet betalen als jij voorop wilt hangen. Nu heb ik geen site met routeplanners, maar toch zou ik redelijk pissed off zijn als ik die wel had.


    5 januari 2007 om 09:47
    media

    Andre, Roy: wat betalen ze voor hun eigen ads dan? Precies 😉


    5 januari 2007 om 09:49
    André Scholten

    Tja, Google biedt zelfs aan om je Adwords campagne voor je te beheren. Dat is hetzelfde als dat je een winkelier in zijn eigen winkel met jouw creditcard op pad stuurt.

    En toch kun je er van uitgaan dat Google deze zaken strikt gescheiden houdt, het zou niet best zijn als dat niet zo was.


    5 januari 2007 om 09:53
    ssmeding

    Ik snap de verwijzing naar Yahoo en Live Search niet helemaal. Volgens mij bieden die alleen organische verwijzingen aan naar andere combinaties van het gebruikte zoekwoord ‘google.com’, terwijl het bij Google/Blogger om een bewuste product placement ging op het zoeken naar blogger.

    Of bedoel je dat bij de resultaten een extra zoekbalk wordt geplaatst? Ik denk dat de meeste mensen deze hint niet eens snappen. Ik keek er zelf in elk geval in eerste instantie overheen.


    5 januari 2007 om 10:15
    ramon

    @marco; het gaat om goodwillen en reputation management. Je kunt het hypocriet noemen, maar ook gewoon logisch

    De eigen producten aanprijzen in de organische resultaten valt meer op dan op andere plekken. Google heeft nou eenmaal het motto ‘don’t be evil’ dus zij moeten extra om de door henzelf gecreeerde reputatie denken; juist bij hun ‘core business’

    Of je het daarmee eens bent is natuurlijk een ander verhaal 🙂

    Ik persoonlijk vind het trouwens wel een goede beslissing om het weg te nemen. Ik wil in een search engine graag de idee hebben dat de resultaten ‘objectief’ zijn. Ik denk dat die goodwill voor Google ook meer waard is dan een paar klicks naar hun eigen producten die op andere maniern ook wel binnen kunnen halen.


    5 januari 2007 om 16:48
    monchito

    en wat ze voor hun eigen advertenties betalen… een paar symbolische dollars denk ik 🙂


    5 januari 2007 om 16:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!