Digitale televisie: wat nu?

14 december 2006, 11:28

Het Nederlandse TV landschap is aan het veranderen. Tijdens de nacht van zondag op maandag j.l. zijn we met TV het digital tijdperk ingetreden. In principe voor een slechte reden, nl. besparing van uitgaven; anderzijds verschaft de verandering van distributie infrastructuur een nieuwe ronde met nieuwe kansen. Het wordt dan ook mogelijk om initiatieven te nemen die kunnen leiden tot een versnelling van de acceptatie en adoptie van digitale televisie in Nederland en die leiden tot verbreding en verdieping van het gebruik van de digitale televisie-infrastructuur. Op donderdag 11 januari 2007 wordt begonnen met het opstellen van een agenda voor de periode 2007-2010.

Medio 2006 heeft iMMovator Cross Media Network het initiatief genomen om dit industrieplatform op te richten waarin belangrijke spelers uit de volledige televisieketen in Nederland zijn vertegenwoordigd. Deelnemers aan de expertgroep zijn o.a. Endemol, NOS, RTL, SBS, Talpa, NOB, United Broadcast Facilities, UPC, Essent, Casema, Tele2/Versatel en CanalDigitaal. De Expertgroep wordt mede mogelijk gemaakt door de Provincie Noord-Holland en de Taskforce Innovatie regio Utrecht.

Op donderdag 11 januari a.s. organiseert iMMovator Cross Media Network een workshop om inbreng vanuit het ledennetwerk te verzamelen voor het opstellen van een innovatie-agenda 2007-2010 voor digitale televisie in Nederland. Het resultaat van de workshop zal worden gepresenteerd aan de Expertgroep Digitale Televisie.

De workshop op 11 januari (vanaf 13.30 uur) is bedoeld om informatie en ideeën te mobiliseren vanuit de leden van het iMMovator Cross Media Network die actief zijn in dit werkveld en in de dagelijkse praktijk belemmeringen ervaren dan wel mogelijkheden zien om de doelstellingen van de expertgroep te realiseren. Mede op basis van deze workshop zullen wij een innovatie-agenda 2007-2010 voorleggen aan de Expertgroep Digitale Televisie.

De workshop op 11 januari is op uitnodigingsbasis. Belangstellenden kunnen zich melden bij Freek van ’t Ooster .

Jak Boumans is adviseur content strategie bij Electronic Media Reporting, een bureau actief sinds 1990 en gespecialiseerd op het gebied van content. Electronic Media Reporting kent vier werkgebieden: strategisch advies: studies: evaluatie en audits van projecten (o.a. voor de EU); publicitaire producties (nieuwsbrieven, boeken, congressen, reizen). Jak Boumans houdt een dagelijks, Engelstalig blog Buziaulane bij over de contentindustrie. Jak Boumans is ook een van de organisatoren van de multimedia contentwedstrijd Europrix.nl en de Nederlandse voorselectie van de World Summit Awards. ook is hij promotor van de Europrix Top Talent Award, een multimedia wedstrijd voor jonge producenten. Hij is tevens secretaris van de European Academy of Digital Media. Jak Boumans publiceert nationaal en internationaal. Hij publiceerde in 1986 het Online Handboek (Spectrum). Hij levert ook bijdragen aan vakstudies zoals E-Content, Technologies and Perspectives for the European Market (2004).

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!