Beyond the banner: Stivoro-case

14 december 2006, 08:03

Beyond the banner: Stivoro-caseDeze week kreeg ik een aardige case aangeleverd door Adfactor die in samenwerking met mediabureau Breakaway een concept heeft bedacht voor Stivoro waarbij op de profielensite Sugababes.nl (en Superdudes.nl) het thema roken onder de aandacht wordt gebracht op een wijze die volledig integreert met de functionaliteiten van de website.

De actie maakt deel uit van een bredere campagne in opdracht van Stivoro, die jongeren de positieve zin van niet-roken duidelijk moet maken (deze keer in plaats van het onder de aandacht brengen van de slechte gevolgen van roken). Leidraad voor deze campagne is de Mpeg heroes battle op TMF.nl waar jongeren eigengemaakte filmpjes kunnen uploaden.

De badge

Een profiel bij Sugababes kan versierd worden met een badge voor speciale features of verdiensten van het profiel. Iemand die chat per SMS krijgt bijvoorbeeld een mobieltje als icoon, iemand die ooit een photoshoot heeft gewonnen krijgt een modelicoon, etc.

Sugababes/Superdudes heeft maandelijks ruim 1 miljoen unieke bezoekers. Iets meer dan de helft van de actieve gebruikers heeft aangegeven niet te roken. Ter ondersteuning van deze actie worden alle niet-rokers in december beloond met een speciale badge. De badge linkt naar een forum dat speciaal voor het thema niet-roken is ingericht.

Timan Rebel, directeur Sugababes.nl, over de badge: “Het mooie van deze campagne is dat hij perfect aansluit bij wat leden al doen op onze site. Sinds we de site een paar maanden geleden vernieuwden, belonen we bezoekers voor het behalen van bepaalde mijlpalen of het actief gebruiken van de site met zogenaamde badges, iconen bovenaan hun profiel. Voor de Stivoro campagne krijgen de niet-rokers tijdelijk een niet-rokers badge om te benadrukken dat niet-roken goed is, en daarmee een bepaalde status geeft.”

Het forum

De discussie wordt aangejaagd met geredigeerde topics en verder uitgebreid met onderwerpen die de bezoekers zelf aanmaken. Vooral het topic ‘Niet-rokers zoenen lekkerder!’ is populair (op dit moment meer dan 400 reacties). Andere populaire onderwerpen zijn: ‘Roken omdat anderen roken?’, ‘Roken op school’, ‘Niet meer roken in restaurants en cafe’s?’.

Statistieken (na 5 dagen)

Uniek bereik maandelijks: 1 miljoen

% niet-rokers: 51%

Aantal pageviews niet-rokers profielen (schatting): 460.000 pageviews per dag

CTR op badge: 0,69%

Aantal reacties op het forum: 2056 reacties

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    Andreas Lischer

    Ik vindt erg jammer dat superdudes.nl en sugababes.nl nu allemaal nep is geworden. Want had sinds kort profiel gemaakt en had opeens vet veel dames aan de lijn hangen. En toen dacht ik gelijk er klopt iets niet. En had elk paar seconden nieuwe berichten en moest zelfs betalen 1.30 per gesprek wat belachelijk veel geld kost. Sorry maar vindt vroeger echt het leukste site wat er was in mijn tijd. 2006 had ik voor het eerst sugababes leren kennen daarna superdudes.nl. Ik hoop dat alles weer normaal wordt en de oude terug komt. Dat hoop ik echt! Vriendelijke groet: Andreas Lischer


    1 juni 2015 om 03:46

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!