Pogingen tot goedkoper werving

13 december 2006, 10:12

Recruitment en marketingNadat eerder Wisdom uit Groningen de kracht van free publicity zag door mensen betaald te laten solliciteren, dacht nu een ander bedrijf deze PR tactiek in te zetten. Voor Wisdom heeft het goed gewerkt, de opbrengsten aan free publicity waren velen malen meer dan de kosten voor de sollicitaties.

Het kan echter ook mis gaan. Zoals vandaag het bericht dat een ‘uitzendbureau’ of ‘detacheerder’ volgens het filmpje nu een tweede lease auto van de zaak biedt. Echter, er wordt geen naam genoemd dus het lijkt er op dat deze goedkope stunt zijn uitwerking gaat missen.

Recruiters (her)ontdekken free publicity. Ik zou zeggen: marketeers zoek dekking, we krijgen de komende tijd een partij slechte acties over ons heen.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

8 Reacties

    Anders

    Slechte acties of mislukte acties? Da’s nogal een verschil. Neem de actie van Evident om personeel te werven in SecondLife. De werving op zich gaat nergens over met slechts een handjevol Nederlanders dat op een willekeurig moment is ingelogd in SL, maar de actie heeft het bedrijf wel enorm veel publiciteit opgeleverd, tot een item in Tros Radar aan toe. Als een ander bedrijf op hetzelfde moment hetzelfde had gedaan maar de publiciteit niet had weten te vinden, was dezelfde actie daarmee een slechte geweest?


    13 december 2006 om 12:06
    Justus

    Tsja, PR-tactiek ‘overnemen’. Ik denk dat de kracht van PR er vooral in zit dat de boodschap ingegeven wordt (of lijkt te worden) door de onderneming of het merk zelf, en niet door het willen van media-aandacht. ‘Denk en doe’, in plaats van ‘kijk en kopieer’.


    13 december 2006 om 13:01
    chi666

    @Anders, Evident is bekend bij naam en heeft er veel publiciteit mee gekregen, dus dat is een geslaagde actie (branding wise). Hierbij wordt de naam niet genoemd (en CorR, ik wil het niet eens weten, want op deze manier wordt de actie niet alsnog een succes) dus is het een slechte, en niet geslaagde, actie.


    13 december 2006 om 13:24
    CorR

    @Bas,

    Het is even goedkope publiciteit, maar keert zich tegen het bedrijf.

    Als klant van dit bedrijf zou ik me zorgen maken als mijn leverancier zo aan zijn personeel moest komen. En ik zou grote twijfels hebben bij de motivatie van de werknemers van dit bedrijf als die bij me worden gedetacheerd.


    13 december 2006 om 13:41
    Anders

    Ik kan je niet volgen, Bas. Je zegt in zin 1 dat een actie een geslaagde actie is wanneer deze publiciteit krijgt, maar in zin 2 zeg je dat je hoopt dat deze specifieke actie geen publiciteit krijgt omdat het anders een geslaagde actie zou zijn?

    Ik snap je redenatie niet helemaal. Waar ben je nou op tegen? Slechte acties? Acties die geen publiciteit krijgen? Acties die wel publiciteit krijgen?


    13 december 2006 om 14:10
    chi666

    @Anders, goed, even verduidelijken dus. Ik ben niet voor dergelijke acties. Daar waar betaald solliciteren tenminste nog iets creatiefs had en vooral bedoeld was om mensen te laten zien dat (middels free publicity) Groningen ook ICT had, zie ik bij deze actie eigenlijk enkel het ‘we concurreren op arbeidsvoorwaarden’ verhaal.

    Dus als actie vind ik het geen goeie, en het feit dat bijna niemand de naam van de organisatie noemt, maakt hem ook niet echt succesvol lijkt me. Als we dat nu zo weten te houden, dat in het een slechte en onsuccesvolle actie.

    Ben ik zo duidelijker?


    13 december 2006 om 15:03
    schief

    Stond wel in AD, met naam en toenaam en reactie… Dus werkt nog steeds, als je het zo bekijkt.


    15 december 2006 om 09:55

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!