Recruitment in Nederland

7 december 2006, 13:00

De afgelopen drie maanden heb ik een adviesrol vervuld bij Peak-IT wat betreft de internet marketing. Tijd om een evaluatie te doen over de activiteiten online naast de gebruikelijke acties op vacaturewebsites.

Hier werd al een voorzichtige voorspelling gedaan voor de trends over circa 3 jaar. Heeft het al zin om nu al deze nieuwe mogelijkheden te onderzoeken?

Peak-IT heeft de afgelopen drie maanden geëxperimenteerd met een aantal “nieuwe” werving methodes en daarom een interview met de commerciële man van het bedrijf Maarten Cobelens.

Q1: Steeds meer bedrijven maken al gebruik van Google om personeel te zoeken. Deze site staat inmiddels op een tiende plaatst als online wervingskanaal. Terecht of wordt de Google manier overdreven?

De afgelopen maanden hebben we Google AdWords ingezet om personeel te werven. We hebben daarvoor Analytics (eveneens van Google) volledig in de website geïntegreerd. Elke sollicitatie is ook echt als een lead behandeld zodat we heel nauwkeurig de resultaten konden zien.

Er zijn inderdaad een aantal plus en minpunten naar voren gekomen. Om met het belangrijkste pluspunt te beginnen. Het levert absoluut sollicitaties op én personeel.

Het nadeel is alleen dat AdWords het beste werkt op bepaalde zoektermen en daarin het volume relatief laag is. Daarnaast gooi je toch geld weg aan zoektermen die niet of nauwelijks converteren. Al is het maar om te ontdekken óf deze termen zouden kunnen converteren.

We zullen Google zeker als kanaal blijven gebruiken alleen wordt de campagne meer toegespitst op een kleinere groep converterende zoekwoorden en daarmee een hogere positie halen. Sinds kort testen we hiermee en de conversies schieten het plafond uit en de kosten niet.

De doelgroep voor Peak-IT is man/vrouw en tussen de 18 en 25. Zijn er andere “nieuwe” kanalen die jullie hebben geprobeerd?

Met enige regelmaat adverteren we op Radio538 en we nemen daar altijd gelijk de Pod-Casting mee. Daarnaast hebben we de afgelopen maanden CPM campagnes gehad op diversen websites en weblogs voor deze doelgroep. Het resultaat hiervan is wisselend. De ene gamesite werkt bijvoorbeeld wel en de andere niet. Dat wisselende effect is bij weblogs zelfs nog groter. Ook hier geldt dat je eigenlijk op hele gerichte niche weblogs wil staan alleen zijn deze relatief klein om uit de resultaten ook conclusies te trekken.

Sowieso bereik je hier meer mensen die latent zoekende zijn waardoor het resultaat minder is als via bijvoorbeeld een Google AdWords.

Jullie doen radio reclame maar geen TV.. Of toch wel?

TV reclame is duur en bij radio mis je het plaatje erbij. Daarom zijn we om ons heen gaan kijken of er andere mogelijkheden zijn. Dan kom je al heel snel uit bij een narrow casting project en bij Librium. Om het effect van deze campagne hebben we als voorwaarde gesteld dat de campagne meetbaar moest zijn. Dit gebeurd nu via PLUK. Wat de meerwaarde van PLUK is zien we vanzelf. Sinds het artikel op marketingfacts over PLUK is het al wel vaker toegepast en iets herkenbaarder geworden.

Vanaf 11 december “zenden” we een spots uit op de metrostations in Amsterdam. Er is express gekozen voor 2x10sec in het reclame blok. De mensen die dan de eerste spot missen kunnen tijdens de tweede alsnog de PLUK code oppakken en een sms sturen. Vanaf daar sturen wij ze richting onze website waar de actuele vacatures staan. En ook die kliks worden weer doorgemeten richting uiteindelijke conversies.

Social Networks worden als een belangrijk wervingskanaal gezien. Doen jullie daar iets mee?

Los van de CPM campagnes gaan we een specifieke campagne draaien op Hyves. Heel specifiek gericht op onze doelgroep en met een relatief lange looptijd. Daarnaast is er een Hyves “Peak-IT”.

Op marketingfacts is al een paar keer gesproken over de inzet van video. Zowel bij sollicitaties of als viral. Doen jullie daar iets mee?

De twee commercials voor de metrostations hebben we op Youtube gepost. Niet echt als viral. Voor dat doel komen we in 2007 met iets anders. Als iemand bij ons in dienst treed gebruiken we video cv’s om onze opdrachtgevers een indruk te geven van de kandidaat. Het is niet zo dat er bij ons sollicitaties binnenkomen via video. Maar we gebruiken het dus wel.

Tot slot. De nieuwe wervingskanalen onderzoeken. Het gevoel hierover achteraf?

Vooral heel leerzaam. Ook omdat we nu web Analytics echt hebben doorgevoerd en naar de cijfers hebben gekeken. Welke pagina’s worden nu echt bezocht welke links werken het beste. Met dat soort informatie gaan we absoluut iets doen.

De eerste stappen op het internet deed ik een ruim tien jaar terug. Vanwege wat freelance werk voor weekblad ZuidFriesland (onderdeel van Hoekstra te Emmeloord) en mijn werkzaamheden in de IT was mijn eerste wapenfeit het online brengen van die krant. Dat was toen nog iets wat heel simpel en kleinschalig kon worden opgezet. Feitelijk deden we niets anders dan de code via een find&replace;vervangen voor standaard HTML. 1999 was vervolgens het jaar dat ik voor het eerste kennis maakte met échte online promotie. De promotie van Amerikaanse adultwebsites. Dat betekende in 1999 een gallery maken en deze aanmelden bij bv The Hun en daarna je vingers gekruisd houden en hopen dat deze je linkje zou plaatsen ;-) In een paar jaar tijd groeide de markt voor TGP (Thumbnail Gallery Post) echter uit tot een miljoenen (miljarden?) industrie. De groei van het aantal internet aansluitingen vlak na de eeuw wisseling en de komst van paypal en bijvoorbeeld E Passporte als betaalmiddel zorgde ervoor dat de adult booming business was. In 2002 begonnen als portalmanager bij Blixem Interner Services. Daar me vooral bezig gehouden met hookers (maar ook opzet cams en aantal betaalsites). Op 10 januari 2004 werd deze site door een stukje in het parool en op Planet.nl letterlijk gelanceerd. Op Alexa.com is nog steeds de piek in bezoekers duidelijk zichtbaar. Voor de mensen die het gemist hebben: Heleen van Royen schreef een artikel waarin naar buiten kwam dat Rob Oudkerk coke zou gebruiken en porno sites bezocht op de pc van het werk. Onder pornosites werd hookers verstaan en ik was en bén van mening dat hookers geen porno site is maar “slechts” een consumenten forum waarop prostitutie wordt besproken. De combinatie “oudkerk” en “hookers” is nog steeds leuk terug te vinden op google. Mevrouw Schaapman (ex prostituee en fel tegenstander van hookers) is eveneens een drijvende kracht geweest voor de website. De samenwerking met Soa Aids Nederland en de campagne tegen vrouwenhandel zorgde er echter ook voor dat het forum uitgroeide tot een serieus medium. Het laatste kwartaal van 2006 voor PEAK-IT de online strategie bekeken en geoptimaliseerd. Op projectbasis voor dit IT detacheringsbedrijf de overgang aangestuurd van nixweten naar meten=weten. WebAnalytics/Adwords based. Begin 2007 begonnen bij HostNet te Amsterdam als InternetMarketeer. Doel het verbeteren van de SEM/SEO en verhogen van de conversieratio op de website zelf. Daarnaast ben ik dus één van de bloggers op marketingfacts :) Sinds eind 2007 werkzaam voor Telegraaf Media Nederland. Binnen het concern hou ik me bezig met product management. Gebieden zijn daarbij; Mobile/Video/Unsold Inventory en web analyse.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Samir van Lith

    Recruitmentment? Of toch recruitmentmentmentment?


    7 december 2006 om 14:25
    media

    Heb inmiddels de titel aangepast Samir; denk dat Martin iets te enthousiast was 😉


    7 december 2006 om 14:52
    Marc

    Martin, hoe wordt tegen de nu zeg maar “traditionele” kanalen aangekeken (zoals online vacaturebanken, sites met freelance-opdrachten, et cetera, al dan niet voorzien van RSS-ondersteuning)? Zijn de kanalen die je in deze post schetst concurrerend of aanvullend? Of is men aan het inzien dat actieve recruitement (dus bijvoorbeeld sociale netwerken actief benaderen) noodzakelijk is om voldoende te kunnen werven (met andere woorden, achterover leunen en wachten op initiatief vanuit de werknemer is niet voldoende). Zijn daar cijfers over en trends waarneembaar?


    7 december 2006 om 18:11
    CorR

    Leuk dat Peak-IT ons een kijkje in de keuken gunt.

    Voor mij blijft de vraag welke kanalen daadwerkelijk de meest

    geschikte kandidaten opleveren. Ik vermoed dat we wat dat betreft met

    z’n allen in een experimenteerstadium zetten.

    Interessant is ook de manier waarop Peak-IT met video-CV’s omgaat. Op

    de site van Peak-IT is te zien hoe een TV-beroemdheid als Renate

    Verbaan wordt ingeschakeld om IT’ers te werven. Maar ik kan me niet

    voorstellen dat opdrachtgevers IT’ers die ze voor een tijdelijke klus

    willen inhuren, zullen beoordelen op “hun looks”.


    8 december 2006 om 09:48
    martinm

    @Marc

    De traditionele kanalen blijven onmisbaar. Zeker als je gaat kijken naar de kosten per lead ontkom je er niet aan. Vergeet ook niet dat je binnen de traditionele kanalen je richt op mensen die actief op zoek zijn naar ander werk en via de nieuw kanalen richt je jezelf vooral op de latent zoekende.

    Overigens moet je bij de traditionele kanalen wel degelijk proactief aan de slag. Een vacature plaatsen en dan wachten op de post is niet echt de manier. Maar dat is vrij logisch met een aantrekkende arbeidsmarkt?

    @CorR

    De meeste geschikte kandidaten ga je toch vinden op de kleinere niche websites. In de periode dat ik er werkzaam ben heb ik zelf bv gezocht naar een écht goede designer en daarvoor géén gebruik gemaakt van de traditionele kanalen maar expliciet gezocht op websites waarop designer zich begeven. Resultaat was relatief weinig CV’s maar wel loopt er nu bij peak iemand rond die absoluut verstand heeft van webdesign… overigens waren de kosten in dit geval nihil 🙂


    8 december 2006 om 11:15

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!