Media- en postzaken steeds meer via internet

4 december 2006, 11:19

In 2006 gebruikte bijna 60 procent van de 10,5 miljoen frequente internetters het internet voor mediazaken zoals de krant lezen, radio luisteren of tv kijken. Ook vervangt internet voor een groot deel de schriftelijke post. Dat maakte het CBS vandaag bekend.

Nieuws wordt steeds vaker digitaal verspreid. Kranten en nieuwsbladen lezen of downloaden via internet doet inmiddels 43 procent van de internetgebruikers. Vergeleken met 2005 is dit een toename van 8 procentpunt. Mannen die internet gebruiken lezen vaker kranten en nieuwsbladen via internet dan vrouwen. In 2006 doet 48 procent van de mannelijke internetters dit, tegen 38 procent van de vrouwen. Qua leeftijd zijn het vooral de internetters van 25 tot 45 jaar die het nieuws digitaal lezen.

De computer en het internet zetten het traditionele tv kijken steeds meer onder druk. In 2006 luistert of kijkt 35 procent van de internetters ook via internet naar radio of tv. Dit is een stijging van 9 procent ten opzichte van 2005. Van vrijwel de helft van alle 12- tot 25- jarige internetgebruikers is radio luisteren en tv kijken één van de internetactiviteiten.

Met de komst van het internet schiet het versturen van poststukken zoals brieven en kaarten er steeds vaker bij in. Zeven procent van de internetters vervangt hun postzaken vrijwel volledig via internet of e-mail, 21 procent doet dat grotendeels. Ook hier zijn het vooral de jongeren van 15 tot 25 jaar die overstappen op internet. Bijna 30 procent van de internetters is nog helemaal niet overgestapt op het digitale postverkeer. Vooral internetters boven de 55 jaar zijn hier nog niet aan toe.

Bron:

De Digitale Economie (verschijnt binnenkort)

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!