PwC: Nederlandse gaming-industrie groeit snel

24 november 2006, 05:52

PwC: Nederlandse gaming-industrie groeit snelNederland kent een krachtige, levendige markt van videospellen, die in de afgelopen vijf jaar jaarlijks toenam met meer dan 10%. Dat blijkt uit de deze week verschenen nieuwe editie van de Entertainment & Media Outlook towards 2010. PricewaterhouseCoopers (PwC) verwacht dat de totale Nederlandse markt van videospellen zal toenemen van 315 miljoen in 2005 naar 513 miljoen euro in 2010. Dit is een groei van 63%.

Binnen de Nederlandse games-markt hebben console games (games voor de spelcomputer) met 41% het grootste marktaandeel. In 2005 gaf de Nederlandse consument 128 miljoen euro uit aan console games, 7,6% meer dan in 2004. De markt van online videospellen groeide in 2005 met maar liefst 38,5% naar 108 miljoen euro. Het marktaandeel van online videospellen liep daarmee op naar 34% van de totale uitgaven aan videospellen. De nog relatief kleine markt van draadloze games groeide in 2005 met 61,5%.

Volgens John Middelweerd, voorzitter van de Nederlandse entertainment- en mediapraktijk van PwC, zorgt het enorme aantal breedbandaansluitingen en de groeiende populariteit van de massive multiplayer online games (MMOG’s) in Nederland voor een grote vraag naar deze online spellen. John Middelweerd: Via MMOG’s spelen inmiddels duizenden mensen wereldwijd simultaan spellen via het internet. Wel is onze verwachting dat door de grote huidige breedbanddichtheid de groei van online spellen tegen 2008-2010 wat zal stagneren. Daar staat tegenover dat draadloze netwerken met hoge snelheden het downloaden van ingewikkelde draadloze spellen mogelijk maken, waardoor het online spelen aantrekkelijker wordt.’

In tegenstelling tot online games neemt de verkoop van pc-games af. Na een fase van stagnerende groei daalde het marktaandeel van pc-games in 2005 met 15% (58 miljoen euro). PwC verwacht wel dat de verkoop van pc-games vanaf 2007, ondanks dalende prijzen, zal meeprofiteren van de populariteit van online gamen. ‘De consument die online wil meespelen, zal eerst de betreffende pc-titels dienen aan te schaffen’, aldus Middelweerd.

Volgens PricewaterhouseCoopers zal tussen 2005 en 2010 de totale Nederlandse markt van videospellen met bijna 200 miljoen euro toenemen tot 513 miljoen euro. De Nederlandse uitgaven aan videospellen maken inmiddels 5,1% uit van de totale West-Europese uitgaven aan deze vrijetijdsbesteding.

Gaming is een van de meest veelbelovende bedrijfstakken van dit moment. Wereldwijd gaat er volgens een schatting van PricewaterhouseCoopers veertig tot zestig miljard euro in om, en de verwachting is dat dit bedrag de komende jaren nog minstens zal verdubbelen. Samen met (draadloos) breedbandinternet is gaming daarmee het snelst groeiende marktsegment binnen de media- entertainmentsector.

De gaming-industrie krijgt (ook) in Nederland steeds meer voet aan de grond. ‘Concentreerde de bedrijvigheid zich tot voor kort nog rond Silicon Valley en Londen, in betrekkelijk korte tijd zijn ook in Nederland een groot aantal initiatieven gelanceerd. De strategische uitdaging voor de bedrijven is dezelfde: voldoende kritische massa om de enorme investeringskosten te kunnen opbrengen’, aldus John Middelweerd. De bekendste Nederlandse games-producent is Guerrilla Games, mede door de voor PlayStation ontwikkelde wereldhit Killzone. Daarnaast braken ondernemingen als Zylom (internetgames), Playlogic (uitgever en producent), Icemobile (mobile gaming) en Streamline Studios door.

John Middelweerd ziet in Nederland ook een snelle opkomst van ‘serious gaming’: een toepassing om kennisoverdracht te visualiseren en laagdrempeliger te maken. ‘Een mooi voorbeeld is een spel dat door TNO wordt ontwikkeld om chirurgen te helpen om hun oog-handcoördinatie dagelijks te trainen. Dat is een beroepsverplichting die nu nog voor veel tijd- en productieverlies zorgt. In dit marktsegment zit een enorm groeipotentieel’, aldus Middelweerd.

Bron: PwC

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

10 Reacties

    Seth

    Dat games steeds populairder worden is ook deels te wijten aan het feit dat vooral de nieuwere consoles meer kunnen dan games afspelen. Ze functioneren nu als complete multimediaapparaten waarmee je kunt communiceren, muziek kunt afspelen, films en foto’s kunt bekijken, noem het maar op. Ook zijn er meer games op de markt die de volwassenen wat meer aanspreken waardoor ook grotere doelgroepen kunnen worden bereikt.

    Nintendo bijvoorbeeld richt zich met de DS en bepaalde spellen zelfs op de oudere bevolking ( 55-70 ) met brainspelletjes.


    24 november 2006 om 10:19
    CemYildiz

    @Seth: daar ben ik het niet mee eens en cijfers tonen dit ook aan, in de vorm van het aantal verkochte games. De omzet uit de verkoop van games blijft sterk steigen en overstijgt die (wereldwijd) van muziek, home video en film (box office). Eerder vind ik dit deels te wijten aan het feit dat gaming als medium breeduit is geaccepteerd en mensen nu eenmaal graag games willen spelen. Gaming kwam op in de jaren 70/80 en het zijn mensen die in deze periode zijn geboren die gamer zijn gebleven, nu kinderen hebben en samen gamen. In tegenstelling tot de baby boom generatie, dat is opgegroeid met televisie. Gaat nog leuk worden in de politiek over 20 jaar, met mensen aan de macht die gamer zijn 😉


    24 november 2006 om 10:32
    Seth van der Meer

    John Middelweerd’s uitspraak dat er grote investeringen nodig zijn voor computergames geldt echter alleen voor diegenen die zich willen wagen aan titels voor de grote spelcomputers. Veel van de Nederlandse gamebedrijven richten zich daarom ook op andere spellen en distributieplatforms zoals educatieve games, mobile games, internetgames en pc games. Ook wordt er in Nederland relatief veel gedaan aan lokalisatie van games voor tientallen talen wereldwijd.

    De groei in de verkopen die PWC ziet wordt trouwens ook nog eens veroorzaakt door de enorme hype die dreigt te ontstaan nu Sony en Microsoft ’the battle of the platforms’ volop gaan strijden, met Nintendo in de slipstream of de verdrukking. Meer marketingdollars, dus de verkopen en/of de prijzen gaan omhoog.

    @Seth: grappig, nog een Seth 😉


    24 november 2006 om 23:20
    Heinen

    @Seth (nummer 2): In principe kunnen ook games voor de Xbox 360, PS3 en Wii worden ontwikkeld zonder dat daarbij grote investeringen nodig zijn. Zaken als Xbox Live Arcade (via het zogenaamde Marketplace) bieden namelijk de mogelijkheid om relatief ‘simpele’ games te ontwikkelen die voor een aantrekkelijke prijs kunnen worden gedownload via deze consoles.

    Denk dat hier voor de slimme ontwikkelaars enorm veel winst te behalen valt.


    25 november 2006 om 14:30
    chi666

    Het grappige is dat er meer dan genoeg interesse is (recentelijk het meer dan uitverkochte seminar Serious Gaming bij Media Plaza) voor zowel gewone games als serious games. Ook meer dan voldoende financiering beschikbaar vanuit business angels en VC’s, maar nog weinig echt goede plannen en nieuwe bedrijven. Voor een programma ben ik al tijden op zoek naar goede game of serious game initiatieven vanuit kennisinstellingen (studenten, promovendi, etc) met business potentieel om te presenteren aan ondernemers. Helaas tot op heden nog veel te weinig goede, concrete, plannen langs zien komen.


    25 november 2006 om 22:01
    mark wentink

    Niet TNO, maar DelltaTech heeft een Serious Game voor chirurgen ontwikkeld. De Simendo trainer. Zie http://www.simendo.nl

    Wel even je bronnen checken zou ik zeggen!

    Groeten,

    Dr. Ir. Mark Wentink

    CTO DelltaTech


    27 november 2006 om 06:42
    media

    Dank voor de update Mark; bovenstaande is een letterlijke uitspraak van John Middelweerd dus wellicht goed om hem ook eens te informeren!


    27 november 2006 om 06:46
    Seth

    @Cem: Je hebt gelijk dat gaming niet meer wordt beschouwt als een “nerdy” activiteit. Zo werd het jaren geleden toch wel gezien.

    Consoles zoals de Playstation ( en in nog grotere mate de PS2 ) hebben gaming echter ook bij de oudere gamers ( tussen de 20-35 jaar ) populairder gemaakt. Er zijn uiteraard meer factoren die geleid hebben tot een groei van gamers maar dat is toch echt een van de grootste redenen.


    27 november 2006 om 09:29
    CemYildiz

    @Seth: “Consoles zoals de Playstation ( en in nog grotere mate de PS2 ) hebben gaming echter ook bij de oudere gamers ( tussen de 20-35 jaar ) populairder gemaakt.”

    Niet helemaal mee eens. Belangrijker vind ik dat gamers door de jaren heen ouder zijn geworden. De Playstation kwam op het juiste moment en kreeg van Sony ook nog eens de juiste marketing. De gemiddelde Sega Dreamcast bezitter was ook ouder dan een N64 of Gamecube bezitter, maar dit zegt ook niet alles aangezien de Dreamcast simpelweg niet zo’n groot succes is geworden als de PS2.


    27 november 2006 om 20:05
    Seth

    @Cem: zoals ik al schreef zijn er meer factoren van belang.

    De Dreamcast is inderdaad geflopt ( net al de Saturn ) en dit komt voor een groot deel door een gebrek aan marketing en een ernstig gebrek aan third-party developers.

    Als je de geflopte CD-i ( dat mooie systeem van Philips ) bekijkt zie je dat bovengenoemde ook terugkomen: namelijk een gebrek aan ondersteuning van andere developers en een gebrek aan marketingefforts.

    Het multimedia-aspect van de huidige ( en toekomende ) consoles is, ondanks dat je daar anders over denkt, een grote aanjager van de hedendaagse groei en het zullen voornamelijk Microsoft en Sony zijn ( met hun spelcomputers ) die aanjagers worden voor een van de twee platforms: HD-DVD of Blu-Ray.


    28 november 2006 om 13:36

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!