Welk webanalyticspakket moet ik kiezen?

22 november 2006, 06:48

We hebben het de laatste tijd weer steeds meer over Webanalytics. Na de vraag wat we precies willen meten, is de vraag welk webanalyticspakket moeten we kiezen de meeste gestelde vraag. Jethro Wallenburg verwijst op zijn weblog naar een rapport van Semphonic (pdf) waarin het HBX van WebSideStory en SiteCatalyst van Omniture vergelijkt. Twee van de pakketten in het topsegment van de markt.

Welk pakket gebruik jij eigenlijk en waarom zou je het anderen aanraden (of afraden)?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

25 Reacties

    media

    Ik gebruik zelf voor de meeste sites ook Google Analytics (prima basisstatistieken). Voor Marketingfacts gebruik ik op dit moment Onestat; geeft net wat meer inzicht en mogelijkheden. Vooralsnog heb ik geen duidelijke voorkeur voor één van de pakketten uit het topsegment en laat me dus graag informeren over de ervaringen van anderen!


    22 november 2006 om 07:26
    nikao

    ik heb ook de meeste ervaring met Google Analytics.

    Naar mijn ervaring meer dan voldoende (zelfs al overkill) voor de meeste (ook grote) bedrijven/websites.

    Je ziet toch nog erg veel dat men simpelweg niet weet wat men met de data moet.. en eigenlijk alleen maar meet, omdat ze wel inzien dat ze iets zouden moeten meten..


    22 november 2006 om 07:30
    media

    Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het argument van leveranciers waarom niet te kiezen voor het gratis Google Webanalytics maar voor hun pakket. De argumenten die ik vooralsnog te horen krijg zijn vaak niet echt overtuigend.

    Wie durft?


    22 november 2006 om 07:32
    nikao

    @Marco

    Ben ik ook erg benieuwd naar!

    1 van de veelgehoorde argumenten is toch dat de data extern gestored wordt, en je dus afhankelijk bent van een third party (wat (theoretisch) risico’s met zich mee brengt)

    Verder heb ik het idee dat men over het algemeen ook achterdochtig is en de mentaliteit; goedkoop is duurkoop heeft..


    22 november 2006 om 07:46
    Bloemendal

    Missen we voor webanalytics niet de oplossingen van Moniforce?

    Goede ervaringen mee… en tijdens selectie kwamen ze bij ons beter uit de bus dan bovengenoemde. Met name e-commerce assortiments data en de “expercience” van de gebruiker bleek beter te meten. (maar ook hier geldt… het was de betere… maar had nog niet alles wat je zou wensen).

    Daarnaast: hoe mooi pakketten ook zijn… vergeet de organsiatie niet! (Heb je wel tijd en kennis om met de systemen te werken?)


    22 november 2006 om 08:00
    Jurjen Jongejan

    @ Marco:

    Voor veel bedrijven is het nu onduidelijk hoe lang Google de historische webdata bewaard. Om een analyse te maken op basis van historische data over een aantal jaren, is het niet exact bekend voor hoe lang dit mogelijk is.

    Daarnaast zijn bedrijven huiverig over wat Google eventueel ooit met de data gaat doen. De macht van Google wordt steeds groter en op de één of andere manier is dat toch beangstigend.


    22 november 2006 om 08:08
    Martijn van Well

    Graag ga ik op de uitnodiging van Marco in om uit te leggen waarom partijen voor ICStats zouden moeten kiezen en niet voor Google Analytics.

    In verschillende reacties wordt al aangegeven dat organisaties vaak niet de kennis in huis hebben om te weten wat men meet. Wij streven een proactieve houding richting onze klanten na om hun bij te staan in de mogelijkheden van het meten en interpreteren. Veel organisaties hebben graag een persoonlijk aanspreekpunt op dit gebied en daarin kunnen wij voorzien. Ook reclame- marketingbureaus kiezen om die redenen voor ons en niet voor de goede gratis applicatie van Google. De 150 euro per jaar die als vergoeding wordt berekend, is daarmee van ondergeschikt belang.

    Daarnaast is het volgens mij zo dat er voldoende ruimte is in de markt voor meerdere oplossingen. Dat heeft met smaak en bereikbaarheid te maken. Lang niet iedere organisatie is op de hoogte van de mogelijke aanbieders (zo zullen velen ons niet kennen) en vertrouwen op hun contactpersoon, dat voor wat betreft de bereikbaarheid. En net zoals bij auto’s zijn er vele merken die in beginsel hetzelfde doen (4 wielen, motor, kan rijden), maar waar op basis van “look and feel” een voorkeur wordt uitgesproken. Die smaakkeuze is bij webanalytics niet anders.

    Overigens ben ik ook van mening dat Google Analytics een katalyserende werking heeft voor de markt. En dat ik daardoor vaker moet uitleggen waarom de keuze toch op ons moet vallen vind ik alleen maar positief, houdt je scherp 😉


    22 november 2006 om 08:13
    nikao

    hmm het is dan wel zo dat Google ‘selfservice’ is.. maar wat als je een vaste webvendor hebt die alles voor je doet rondom het web, en deze kennis wel in huis hebt? Ben je alsnog een stuk goedkoper uit met Google….

    Overigens zie ik de katalyserende werking wel en denk ik dat het (op korte termijn?) inderdaad een boost kan geven doordat het bijdraagt aan bewustwording.. maar dan en verder?


    22 november 2006 om 08:30
    Martijn van Well

    @C vd Berge

    Je hebt absoluut gelijk als je zegt dat een webvendor die keuze wel zou kunnen maken wanneer alle kennis in huis aanwezig is. Wanneer dat echter niet zo is (en statistieken is toch een specialisme) dan kan zo’n partij kiezen voor de betaalde varianten als OneStat en ICStats bijvoorbeeld, of de vele verschillende logfiles analyse oplossingen die er zijn.

    Want er wordt nu wel gekeken naar Google Analytics dat gratis wordt aangeboden, maar er zijn natuurlijk al vele jaren gratis pakketten op de markt die zijn inbegrepen in de hosting. En daaruit blijkt dat men vaak toch een andere keuze maakt, een keuze voor het pakket dat ze het meest aanspreekt in rapportage bijvoorbeeld. Dat is het “smaakargument” wat ik naar voren bracht en ik denk dat dat niet onderschat moet worden. Prijs en functionaliteit alleen is niet het aanbod, maar dat hoef ik de marketeers niet uit te leggen toch? 🙂


    22 november 2006 om 08:40
    martinm

    In the old days was het hier nedstat en de 18+ paginas waren nagenoeg altijd voorzien van sextracker.com.

    Tegenwoordig gebruik ik Google Analytics alhoewel ik als argument om het NIET te gebruiken kan aanvoeren dat de “verwijzende bron” wel erg mager is. (ik mis tot 90% van me bron vermeldingen!)


    22 november 2006 om 09:05
    nikao

    @Welleke

    Je hebt helemaal gelijk. Wellicht moeten we de vraag stellen waarom je als webvendor zou kiezen voor een betaalde oplossing ipv Analytics als oplossing/advies voor je klant..


    22 november 2006 om 09:10
    Baronnn

    Is de link naar het stuk van Jethro Wallenburg verkapte reclame? Natuurlijk kent hij HBX, omdat hij account manager is bij Adversitement; de club in Nederland, die HBX aan de man probeert te brengen.

    Google Analytics lijkt me niet prettig om mee te werken. Zij kunnen zo alles van je site meten. En als je ook nog eens via hen advertentiecampagnes hebt lopen, is het voor hen helemaal inzichtelijk. Je weet nooit wat ze met die data gaan doen.

    Argumenten van leveranciers waarom niet voor GA te kiezen, waren onder meer:

    – niet zo volledig als onze eigen oplossing

    – het is van Google en met Google weet je het maar nooit. Wij zullen nooooooooit iets met jullie gegevens doen.

    – wij zijn er voor jou. Als het niet lukt, kun je gebruik maken van onze mensen en heb je snel de juiste oplossing gevonden.

    Dus: vollediger, betrouwbaarder en meer service.


    22 november 2006 om 09:19
    nikao

    ik begrijp eerlijk gezegd de kritiek tegen het feit dat Google inzicht heeft in je data niet helemaal;

    ten eerste is google absoluut niet de enige waarbij de data bij de leverancier opgeslagen wordt, ten tweede; wat gaat/kan google met je data doen waar jij schade/last van gaat ondervinden?


    22 november 2006 om 09:31
    nikao

    @Bart

    jammer (vreemd) dat Google in dat lijstje ontbreekt….


    22 november 2006 om 10:14
    Kjeld Kahn

    HBX.. 150 euro per maand kun je gewoon weg niet goed praten..

    Het is een erg mooi product maar veel te duur..

    Heb er veel mee gewerkt en je kan er erg veel mee. Ik zou het aanraden voor de groote merken der aarde die toch al 5 servers draaien per site/minisite. Mitusbishi, Nissan en andere 😉

    Vooral de multilevelcontent is super handig en de admin interface is super doorzoekbaar er makelijk als je MLC en page name definitie goed is. Denk voor het inplemteren goed na over the nameingconvention. en maak zelf een Javascript wat een controlle laag er tussen zet voor debuging enzo.

    Voor een site als dit zou ik lekker Google Ananlytics gebruiken, je moet wel je Funnel’s goed instellen en heel goed kijken hoe je het moet lezen.

    Als ik zo in de demo van ICStats kijk zou ik dat echt links laten liggen.

    Onestat is ook wel een aardig product.

    Netstat.. no-way (nissan) ik zou het niet doen


    22 november 2006 om 10:22
    Vera

    Is dit een advertorial voor Websidestory/HBX?


    22 november 2006 om 11:35
    edwin duys

    Ik raad altijd mijn klanten aan om met een zo simpel mogelijk pakket (ClickTracks, Google) te beginnen om ervaring op te doen met het meten van de belangrijkste metrices.

    De meeste organisaties hebben daar op dit moment nog onvoldoende kaas van gegeten of hebben al een ‘rolls royce’ aangeschaft zoals bijvoorbeeld WebTrends, maar zijn hierop onvoldoende georganiseerd. Gevolg een overload aan data waar feitelijk weinig tot niets mee wordt gedaan. Op operationeel niveau wat micromanagement maar op tactisch/strategisch nivo nauwelijk (be)sturing door middel van kpi’s.

    Voor de wat langere termijn groeit het bewustzijn van de mogelijkheden en de behoeften binnen een organisatie vanzelf. De nadruk komt dan veeleer te liggen op data integratie met andere bronnen, zoals onder andere customer databases. Daar ligt wat mij betreft dan ook de toekomst voor wat betreft selectie van leveranciers. Belangrijk hierbij is ook de mate waarin bedrijven dit soort data dan toch ook liever in eigen huis willen houden.


    22 november 2006 om 11:37
    Martijn van Well

    Wat ik nog wil benadrukken is dat de pakketkeuze ook draait om de informatiebehoefte, wat Daniel Markus zijdelings al aangaf. Er zijn leveranciers die met een grote range aan pakketten voorzien in die verschillende behoeften en er zijn leveranciers die met een beperkt assortiment zich ook richten op een beperktere doelgroep.

    Om bepaalde pakketten daarom zomaar te diskwalificeren of toe te juichen in algemene termen is eigenlijk te kort door de bocht. Kom ik weer met mijn auto voorbeeld aanzetten, maar het verduidelijkt het wel; Een bepaalde terreinwagen kan fantastische opties hebben met DSTC, AWD, Descent Control en weet ik wat nog meer, maar als ik alleen maar in mijn eentje snel wil kunnen bewegen in de steden dan heb ik dat niet nodig. Ik kan er wel voor kiezen, maar een kleinere auto zou al voldoen.

    Sommige organisaties groeien zoals Daniel aangaf wel in hun informatiebehoefte en een flexibel systeem (uitbreidbaar) is daarbij wenselijk. Andere organisaties zullen echter altijd genoegen nemen met geen statistieken of basic statistieken zoals ICStats Essential of Nedstat Pro bijvoorbeeld.


    22 november 2006 om 12:10
    Justus

    Ik ben een tevreden Google Analytics gebruiker, maar ben absoluut geen kenner van pakketten (dit is mijn tweede) voor een kleine onderneming (eenpitter, geen internetbusiness maar fysieke business) biedt dit voldoende inzicht: ik weet wmet welke acties ik mijn site in Google op1 kan krijgen (tweemaal per week de site bijwerken, volgens mij doet geen enkele concurrent dat). Ik kan goed volgen wat het resultaat is van mailings en aquisitieinspannningen per regio, plaats, bron etc. Nu is het wel zo dat ik na een jaar gebruik nog steeds beter in ga zien wat ik er mee kan, in het begin was het zelfs te uitgebreid. Zo’n seminar (mediaplaza) is dus misschien helemaal zo gek nog niet.


    22 november 2006 om 17:48
    media

    Begint een interessante lijst te worden; zal het dit weekend eens op een rijtje zetten!

    Vera et al, nee dit is geen advertorial voor Websidestory/HBX. Maar je brengt me wel op een idee; zal ze eens vragen of we er met terugwerkende kracht niet een advertorial van kunnen maken 😉

    Even zonder gekheid, ik heb geen enkele voorkeur en sluit me aan bij de conclusie van Daniel. Er is niet één ideale oplossing; dit zal per organisatie verschillen waarbij niet de techniek (lees: pakket) de kritische succesfactor is, maar de mensen (lees: organisatie) die het moeten gebruiken.


    22 november 2006 om 19:11
    Wout

    Wij hebben bewust voor HBX gekozen, qua functionaliteit liggen de webstattools redelijk dicht bij elkaar (10% die Daniel Markus al noemde) , qua adoptie bij de gebruikers / medemarketeers sprong HBX er boven uit, met de active viewing plugin (layer over je site) en de visuele dashboard heeft HBX het gewonnen bij ons…

    Nee, geen reclame voor HBX, maar gewoon tevreden gebruikers 😉


    22 november 2006 om 20:19

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!