Waarom Yahoo! gaat winnen van Google (2)

18 november 2006, 10:03

Waarom Yahoo! gaat winnen van Google

Ruim een jaar geleden suggereerden we hier op Marketingfacts dat Yahoo! het gaat winnen van Google. Het belangrijkste argument daarvoor was dat Yahoo! veel meer aandacht had voor social computing. In korte tijd kocht het immers diensten als Flickr, blo.gs, Konfabulator en del.icio.us. En wie zich een beetje heeft verdiept in de ontwikkelingen van o.a. Yahoo!, MyWeb en meer recentelijk Yahoo! Food, weet dat Yahoo! zich helemaal opmaakt voor het sociale internet dat er nu snel aankomt.

Alhoewel Yahoo! het afgelopen jaar haar voorsprong een beetje aan het verliezen is op haar grote concurrenten Google en Microsoft, gaat het vrolijk door met acquireren van nieuwe diensten. Deze week werd bekend dat het bezig is met de aankoop van MyBlogLog (volgens geruchten voor 10 miljoen dollar) en Bix (voor 6,8 miljoen dollar).

Bix is een soort van online talentenjacht (op diverse onderdelen zoals lip-sync, karaoke, etc) waarbij het publiek kan stemmen. MyBlogLog is ooit begonnen als een handige tool dat het outbound klikgedrag meet maar inmiddels is doorontwikkeld tot een social network van weblog en site-eigenaren.

Bovenstaand plaatje komt uit een eerder genoemd rapport van Yahoo! waarin het ingaat op de toekomst van internet. Yahoo! blijft haar strategie volgen en maakt in mijn ogen nog steeds goede kans om Google voorbij te gaan. Blijf het erg jammer vinden dat ze zich vooral richten op de Amerikaanse markt en daarbij Europa en Nederland in het bijzonder vergeten.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

18 Reacties

    Ulco

    Wat mij betreft loopt Google een stuk voor op Yahoo. Google neemt “the best of both worlds”: Microsoft & Yahoo. Ze kopen net als Yahoo de social networks waarin gebruikers zich bevinden: Orkut, Youtube, dealtje Myspace, Dodgeball etc, etc, etc…

    Maar Google gaat ook een stapje verder en is hard bezig gebruikers afhankelijk te maken van Google technologiën (ala Microsoft): Checkout, Gmail, Spreadsheets, Calender, Jotspot, Writely, Wireless, Hello etc, etc, etc…

    Qua webpublisher tools lopen ze ook nogal een stukje voor op Yahoo vind ik met tools als Measuremap, Blogger, Analytics, Pagecreator, Picasa.


    18 november 2006 om 11:58
    Anders

    Wát gaat Yahoo winnen van Google?


    18 november 2006 om 11:58
    Archos

    Ja, en wanneer gaat Yahoo dat winnen? Google groeit organisch en zorgt langzamerhand voor een grote verandering. Al die – nu nog weinig gebruikte – producten en features worden steeds meer (intelligent) geintegreerd en dus steeds nuttiger voor gebruikers. Y! en MS denken het nog steeds met gelikte marketing en trage updates te redden.


    18 november 2006 om 13:43
    media

    Dank voor de link Owen; interessante memo!

    @Anders, Archos: ik denk dat Yahoo binnen enkele jaren significant marktaandeel gaat winnen op Google.


    18 november 2006 om 16:08
    wouterinho

    Ik heb me ook altijd al verbaasd over de “dubbele” diensten die Yahoo aanbiedt, zoals ook al in de memo wordt aangegeven. Als je een applicatie als delicious koopt, moet je niet zelf nog je eigen bookmarks applicatie gaan doorontwikkelen. De memo bestaat uit voor de hand liggende maatregelen en het lijkt me ook logisch dat Yahoo die kant opgaat. Organisatie opschonen, dubbele / “vreemde” diensten afstoten of samenvoegen, mensen verantwoordelijk maken en ze ook op hun verantwoordelijkheden afrekenen. Yahoo is de koning van de community en dat moeten ze zeker zo houden!

    Ik doe altijd eerst wat boter op het brood, dan smeert de pindakaas veel beter 🙂


    18 november 2006 om 20:18
    media

    In Nederland hebben ze zeker nog een hele lange weg te gaan Erwin. Dat is overigens ook wel eens de reden dat ik twijfel aan Yahoo, alhoewel ze het prima doen in de VS en Azie, vergeten ze een paar andere belangrijke markten. Geen idee wat daarvan nu de reden is. Iemand?


    19 november 2006 om 08:26
    roy

    Je hebt tools en je hebt visie. Yahoo kan kopen wat ze wil, maar ze moet toch eerst even iets aan ‘visie’ gaan doen.

    Yahoo had al tools voordat Google bestond: zoekmachine, groups, webmail, agenda, to do list en een hele lijst van commerciële diensten die via abonnementen succesvol aan de man werd gebracht. Veel van de (gekochte!) businesscomponenten (e-mail, to-do, agenda) waren bovendien te synchroniseren met Exchange Outlook en de meest populaire PDA van dat moment: Palm.

    Daarnaast is de essentie van Yahoo altijd een sociaal aspect geweest: de directory. Een leger van betaalde en onbetaalde krachten hield de directory van websites bij. Voor Yahoo was dat indertijd een balangrijk middel om indertijd heerser Altavista te verslaan: ze hadden betere zoekresultaten door dat sociale aspect.

    Goeie uitgangspunten dus, want Yahoo was op heel veel vlakken marktleider. Maar door gebrek aan visie hebben ze het nooit kunnen verzilveren. Yahoo keek naar functionaliteit van de componenten, maar heeft nooit nagedacht over integratie van de tools;

    – Yahoo had alle middelen voor hun eigen versie van ‘pagerank’, maar liet de boys van Google ermee vandoor gaan. Ze hebben het sociale aspect van de directory (hele communities die sites rond 1 thema beoordeelden, waardeerden en evalueerden … we hebben het over 1996 en verder) nooit verzilverd, omdat ze het in essentie als ‘noodzakelijk’ kwaad beoordeelden. Nu moeten ze in hoog tempo social networking initiatieven kopen om ‘bij te blijven’ en is het nog maar de vraag in welke mate ze de waarde echt snappen of ‘omdat ze gewoon mee moeten doen’.

    – RIM kon doorbreken in de zakelijke markt met de mobiele communicatiedienst (gekoppeld aan een device), omdat Yahoo de geweldige (maar gekochte!!!) agenda applicatie onvoldoende integreerde met goede andere Yahoo diensten (shop, finance, IM, community diensten). Door die gebrekkige integratie waren Hotmail en Gmail bovendien in staat om Yahoo gewoon financieel pijn te doen. Ze boden gratis mail, waardoor het betaalde Yahoo account ($39 per jaar voor zeer complete e-maildienst + agenda + PDA sync plots heel mager was. Immers: bij de concurrentie was het belangrijkste product gratis (e-mail … terwijl ze ‘integratie’ belangrijk hadden moeten maken).

    Terwijl Google en zelfs het arrogante MSN/LIVE/whatever localisatie omarmen, Europa niet langer als ‘een vreemde eenheid’ (dus: geen europees HQ, maar eigen HQ’s per land) zien, blijft Yahoo vasthouden aan haar VS georiënteerd model. Dat gaat ze nekken, want juist door het sociale aspect van allerhande applicaties worden allerhande kritische massa’s gevormd. Hoe bizar je hobby ook is, je bent nooit alleen.

    Kijk ook weer naar het mobile verhaal nu met Vodafone. Yahoo gaat advertenties leveren op Vodafone mobieltjes, zodat het mobieltje weer gratis wordt. Typisch weer die ‘component’ gedachte. Waar Google de hele desktop af fabriek in het besturingssysteem integreert en uitlevert via Nokia, Sony Ericsson en Motorala (MS doet dit via HTC), gaat Yahoo advertenties bieden via Vodafone als een laagje op de browser.

    Als Yahoo het wil redden, dan moeten ze afscheid nemen van die component gedachte en die interne koninkrijkjes. En juist dat zie ik door al die overnames niet gebeuren. En da’s jammer.


    19 november 2006 om 13:52
    alexis van dam

    yahoo heeft een amerikaanse focus, terwijl google wereldwijd in veel talen is. Yahoo zal in amerika wellicht google voorbij gaan maar wereldwijd niet


    19 november 2006 om 21:50
    nikao

    wel vreemd dat een bedrijf dat zo sterk in communities is, het in real life laat afweten en een zeer narrow focus heeft..


    20 november 2006 om 05:58
    jeroenmirck

    Yahoo was jarenlang marktleider op het vlak waar Google dat nu is: zoekmachines. Voorlopig is het heroveren van die markt niet echt reeel. Maar niets is onmogelijk. Er kan best een tijd aanbreken dat iedereen massaal Google aan de dijk zet als zoekmachine, bijvoorbeeld omdat de techniek door anderen wordt ingehaald of gewoon vanwege een sappig privacyschendingsrelletje. Dat kan sneller gaan dan je denkt. Vroeger was Ilse in Nederland marktleider, maar daar lachen we nu om. Maar die huidige sanering bij Yahoo zal in eerste instantie zeker niet tot positieverbetering leiden. Als de herpositionering echter is doorgevoerd, kan Yahoo beter focussen en sneller schakelen. Misschien worden we dan wel allemaal verrast…


    20 november 2006 om 12:42
    finzend

    Dat het alweer een jaar geleden is dat je dat andere artikel schreef, ongelofelijk wat gaat de tijd snel;)

    Vorig jaar had ik nog wel het vertrouwen in Yahoo maar eigenlijk hebben ze er de afgelopen 12 maanden maar weinig van waar kunnen maken. Ik begin serieuze twijfels te krijgen…


    20 november 2006 om 12:56
    media

    De grote vraag is, wie wordt straks het beste in social ranking?

    Er komt een moment dan beginnen we er allemaal van te balen dat de zoekresultaten vooral bestaan uit commerciele zoekresultaten, vervuiling vanuit weblogs en fora, etc. Vanaf dat moment zullen we op zoek gaan naar een zoekmachine waar de zoekresultaten worden bepaald door je eigen sociale netwerk en autoriteiten op een bepaald onderwerp. Communities gaan een steeds belangrijkere rol spelen in search en alles dat is gerelateerd aan search.

    Google is op dit moment onbetwist marktleider maar hoe lang nog?


    20 november 2006 om 13:35
    roy van veen

    Marco, precies wat ik aangeef: de essentie van Yahoo is altijd het ‘social ranking’ geweest. In 1996 hadden ze dat al voor elkaar en dat hebben ze compleet uit handen gegeven aan de communities, omdat ze de essentie van hun eigen model niet begrepen. Yahoo ging achter anderen aanlopen en dat doet ze nog steeds. Het feit dat ze nu mensen ontslaan is niet boeiend, wel aardig is de vergelijking die de topman maakt met uitgesmeerde pindakaas. Dat suggereert nl. samenhang (hoe dun ook) en juist dat mist bij Yahoo. Het is eerder los zand in een zandbak, waarbij het in sommige hoeken regent. Soms rood, soms groen … overal Lemmings aan het scheppen, maar niemand lijkt te weten waar ze naartoe moeten.

    Het is wat Patrick zegt (14.21): ruim een jaar geleden had yahoo ook mooie verhalen. Toen moesten ze het voordeel van de twijfel krijgen, want een wederopstanding kan overal plaatsvinden (Apple, of dichterbij Hagemeyer). Maar sindsdien is er veel gekocht, maar qua profilering minder gebeurd. Ze zijn alleen maar terug gegaan onder het release geweld van Google en de marketing blaat van Microsoft.

    Als ik naar mijn eigen ‘IM’ lijstje kijkt, dan is de yahoo spread beperkt tot een handvol Amerikaanse kennissen en dan vaak alleen nog omdat er gratis yahoo clients voor mobile zijn. Maar de meeste van mijn bekenden (nerds, of wat er op lijkt) zijn over naar Jabber (via Google Talk of Apple iChat). Yahoo gaat alleen maar terug.


    20 november 2006 om 15:45
    Marco Raaphorst

    Google heeft YouTube, Blogger, haar eigen Gmail en nog een hoop andere dingen. Naar mijn idee was het niet kopen van Flickr wel een enorm gemiste kans, maar Blogger en YouTube zijn natuurlijk wel enorm groot.


    20 juni 2007 om 13:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!