Beleggen in talent

12 november 2006, 20:35

Beleggen in talent Sinds enige maanden kan je in Amsterdam beleggen in muziektalent. Via de website Sellaband kan talent gekapitaliseerd worden door de kosten van een kwalitatief goed CD product in een uitstekend geoutilleerde studio collectief te financieren met de aanschaf van wat aandelen. Naar verluidt heeft de eerste deelnemende band zojuist vijftigduizend dollar voor een cd-opname en de persing van 5000 schijfjes binnengehaald. Een mooi initiatief dat het establishment van de platenindustrie een hak zal trachten te zetten want in tegenstelling tot de wereld van de grote platenbonzen bepalen de fans wie voor een studiosessie in aanmerking komt. Dat klinkt als…

…Idols inderdaad. Het succesvolle TV talentscouting format waar fans via sms investeren in hun favoriete artiest was de directe aanleiding voor de initiatiefnemers van Sellaband om dit idee uit te werken. Ambitieuze bands zonder platencontract kunnen drie nummers aanmelden bij de website van Sellaband. Bezoekers kunnen de nummers beoordelen en na een eventuele goedkeuring voor tien dollar een aandeel (‘part’) aankopen.

Drie maanden na de start van de website hebben vierduizend mensen een bijdrage gestort. Veelal het minimum van tien dollar, enkelen zelfs meer dan tienduizend dollar. In totaal zou via de website nu 175.000 dollar opgehaald zijn. De band Nemesea uit Groningen had de primeur vorige week door als eerste band de benodigde vijftigduizend dollar binnen te halen. Een aardige 2.0 variant op de gangbare elevator pitch lijkt mij.

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

8 Reacties

    Arnoud Rademaker

    Beste Albert,

    Ik vind het een fantastisch initiatief. Maar kun je wel spreken over ‘beleggen’. Lijkt het niet meer op gokken? Tja, velen zullen zeggen dat beleggen ook een vorm van gokken is. Natuurlijk zijn er onvoorspelbare risico-elementen zodra je belegt in aandelen! Maar hoe zit dat met de risico’s die je loopt als je investeert in de cd’s van deze muziekanten?

    Neemt niet weg dat de koptekst me erg aanspreekt.

    Groet,

    Arnoud


    12 november 2006 om 21:13
    chi666

    Ik ben inderdaad zeer benieuwd hoe men om gaat met nieuwe distributie middelen. Want daar ligt toch de toekomst lijkt me.

    Overignes wel grappig dat de eerste band, Nemesea, een bekende van me is. Daar heb ik al een CD van gekocht toen ze nog wel een platencontract hadden. Wist niet eens dat ze dat niet meer hadden. Maar het is een band met een behoorlijke aanhang in een mooie niche markt. Ik geloof dat daar nog veel meer mogelijkheden voor zijn, vooral dergelijke niche bands met een specifiek publiek. Natuurlijk moet een band dan zelf hun marketing wel heel goed aanpakken, wat overigens de meeste bands zoals Nemesea (in de Gothic metal scene) erg goed doen.


    13 november 2006 om 07:35
    Michiel

    @Maurice: Sellaband is niet gebaseerd op de verkoop van muziek, of CD’s. Op Sellaband is en blijft ook de muziek van bands die de 50K hebben gehaald, gratis down te loaden. De Believers krijgen als dank voor hun ‘aandelen’, ook wel Parts, een CD aangeboden. Wie tijdens een show of via een partnersite een echte CD wil, kan die kopen en dat levert geld op. Men gaat echter uit van advertentie inkomsten die via de site binnenkomen en verdeeld worden. Men wil de artiesten helpen door samen met Believers een professionele plaat te maken, en op die manier de kans om bekend te worden te vergroten.


    13 november 2006 om 10:04
    Annet

    Beetje oud nieuw Albert, Sellaband bestaat al sinds augustus, maar ok. Het heeft zichzelf uiteraard bewezen nu met paradepaardje Nemesea. Ik ben benieuwd of dit ook werkt voor andere bands/muzikanten. Er blijft een hoop geld in het laatje als blijkt dat vele bands de 5000 fans niet halen. Ik ben benieuwd naar de marketing tools binnen de site voor die bands om sneller hun quote te halen. Het geheel geeft toch een beetje een wrange smaak. Democratie van sharing quality of pure commercie?


    13 november 2006 om 10:39
    venturo

    Ha Annet voor mij was het nieuws dat het dus ook werkt gezien het succes met Nemesa. Vandaar…


    13 november 2006 om 10:46
    Bas

    Ik vind sellaband een erg leuk initiatief, te meer er dus nu een eerste band is die de 5000 parts verkocht heeft. Ben benieuwd ofdat we nog iets van die band gaan horen in de meanstream media nadat het album uit is. Als dat zo is voorzie ik een leuke toekomst voor Sellaband!

    Ga zelf ook wat parts kopen, nieuwe bands steunen is leuk, nog leuker als je zelf daadwerkelijk een aandeel hebt. Het gedeelte dat naar Sellaband gaat vind ik trouwens niet overdreven veel, afhankelijk wat er gebeurd met het geld dat binnenkomt voordat de 5000 shares verkocht zijn. Wat ik begrepen heb blijft dit geld ook weer terugstortbaar en levert dit Sellaband zelf niets op. Voor hen dus ook noodzaak dat er een aantal bands door de 5000 parts heen gaan.


    13 november 2006 om 19:30
    pim

    Hi,

    Ik ben pim. Oprichter van Sellaband. Vond het leuk om deze discussie te volgen. Bas je hebt gelijk dat wij geen stuiver van de 50,000 in onze zak steken. Alles gaat naar productie en distributie van de CD.

    Wij verdienen 1/3 van de advertentie inkomsten. De rest gaat naar de artiest en de Believers (investeerders).

    Ik zag ook iemand met een vraag over risico van je investering. Antwoord: er is eigenlijk geen risico. Als de 50,000 gehaald is krijg je in ieder geval je CD thuis gestuurd. Als de band populair wordt kun je nog winst maken ook op advertentie inkomsten en CD verkoop. Als het te lang duurt voordat je band de 50,000 haalt kun je ten alle tijden je aandeel verplaatsen naar een andere artiest of terug laten storten op je bankrekening.


    14 november 2006 om 12:48
    chi666

    @Pim, leuk dat je hier reageert, maar ik ben wel benieuwd naar het business model. Je geeft aan dat 1/3 van de advertentie inkomsten naar jullie gaat? Maar is dat ‘it’?

    Wat ik wil vragen is eigenlijk (als belegger): stel, ik investeer. Waar verdien ik dan geld aan? Je spreekt over de advertenties, maar waarop? En welke? En hoeveel is dat? En de tweede inkomstenbron is de CD’s, maar over wat voor percentages heb je het dan? En hoe meet je b.v. de CD verkoop bij concerten (in dit geval een hele belangrijke inkomstenbron lijkt me)?


    14 november 2006 om 13:51

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!