BBC kan cashen met advertenties

30 oktober 2006, 13:46

Terwijl in Nederland de discussie oplaait over de vraag of de Publieke Omroep reclamevrij moet worden, kijkt de BBC de andere kant op. De omroep is nadrukkelijk aan het kijken wat het invoeren van reclame zou kunnen betekenen voor de positie en mogelijkheden van de zender. Een nieuwe studie heeft aangetoond dat de BBC maar liefst 150 miljoen euro per jaar zou kunnen verdienen wanneer het advertenties zou plaatsen op zijn website.

Consultancy-bedrijf Accenture onderzocht verschillende scenario’s, waarbij de het genoemde bedrag gerealiseerd zou kunnen worden bij een vrij opdringerige vorm van adverteren. Voor twee minder opdringerige vormen kwamen de onderzoekers tot bedragen van 95 en 71 miljoen euro per jaar. Er zijn signalen dat de BBC voor de lichtste vorm zou willen kiezen.

Het voornemen van de BBC om advertenties te plaatsen stuit in Engeland op kritiek. De omroep, die op zijn publieke kanalen nog nooit advertenties heeft getoond, wordt grotendeels betaald uit de omroepbijdrage van de Engelse kijkers. Concurrente zenders klagen over het voornemen van de BBC, terwijl deskundigen er vraagtekens bij plaatsen. “De BBC zal het uiterst zorgvuldig aan moeten pakken om te voorkomen dat het afglijdt naar een commerciële omroep”, zegt media-criticus Roy Greenslade in The Guardian.

Ook onder medewerkers van de omroep zelf is weerstand. De 170 werknemers van de nieuwsdienst hebben zich begin dit jaar uitgesproken tegen reclame op de BBC, en willen hun campagne de komende maanden gaan opvoeren.

De omroep zou van plan zijn om de advertenties vooralsnog alleen op de internationale versies van zijn website te tonen.

Bron: The Guardian, New York Times

Categorie
Tags

2 Reacties

    media

    Gaat het nu alleen om advertenties op de website? Even rekenen, ze hebben omgeveer 4 miljoen unieke bezoekers/dag die dan per dag 150 miljoen/365 dg = 0,4 miljoen euro/dag opleveren oftewel 0,1 euro/bezoeker/dag. Peanuts dus…


    30 oktober 2006 om 16:37
    Jonathan Marks

    Investigations into a commercial BBC are not new, in fact if you look at http://www.bbcamerica.com, or remember what they tried at http://www.beeb.com, you’ll see some of the commercial sites are already active. Bear in mind that the BBC gets 4 billion Euro from the licence fee (excluding money for BBC World, BBC World Service) so 150 million is simply a drop in the ocean. Personally, I would prefere a subscription model giving me access to more BBC material as foreigner than the advertising model. Top Gear and the travel shows have always defended their editorial independence. Ads would put pressure to change that.


    30 oktober 2006 om 16:49

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!