Nieuwe vormgeving not done voor profielensites?

20 oktober 2006, 05:30

SMS-bedrijf Mollie heeft een meerderheidsbelang genomen in de profielensites Funkybabes/Funkyhunks.nl en wil deze gaan professionaliseren. Op Emerce gaat Mollie-directeur Adriaan Mol in op de overname, overigens zonder duidelijk te maken wat zijn beweegredenen waren. Wel geeft hij aan een grote toeloop te hebben van ontevreden gebruikers van concurrent Sugababes/Superdudes, die het niet eens zijn met de nieuwe vormgeving die daar vorige maand werd geïntroduceerd.

Het opmerkelijke is dat Mol tegelijkertijd zelf ook aankondigt met een nieuw design te komen voor Funkybabes. Ik vraag me af of dat nou wel zo verstandig is. Immers, niet alleen de huidige onvrede bij Sugababes komt voort uit een nieuwe vormgeving, ook met Cu2 is het pijnlijk hard bergafwaarts gegaan sinds de profielensite een nieuw ontwerp lanceerde. Het lijkt erop dat gebruikers van profielensites veranderingen in de vormgeving allesbehalve op prijs stellen.

Cu2: ooit de grootste, nu “ooit de grootste”

Cu2 (see you too) was de eerste grote profielensite van Nederland. Ondanks dat de site een uiterst amateuristisch uiterlijk had en regelmatig problemen had met de bereikbaarheid, trok het reeds in januari 2003 1,3 miljoen bezoekers per dag. Dat bleef niet onopgemerkt door de de grote jongens en in januari 2005 werd de site overgenomen door Newrulez, de jongerentak van ilse media. Op een verouderd infosheet spreekt NewRulez nog van 30 miljoen pageviews per maand en een uniek maandelijks bereik van 1 miljoen mensen.

Volgens de metingen van de Stichting Internetreclame (STIR) is het bereik van Cu2 gedaald van 7,5 miljoen pageviews in augustus 2005 tot 1,2 miljoen in augustus 2006. Op de Cu2-informatiepagina van ilse media is tevens te lezen dat het unieke bereik momenteel 225.000 personen per maand bedraagt. Drie maanden geleden werd de betrouwbaarheid van de STIR-cijfers door Cu2-oprichter Vincent van Leeuwen betwist, zij het met zwakke argumenten. Hij stelde dat STIR driekwart van de pageviews mist, wat onder meer zou komen doordat STIR niet meet onder gebruikers van 12 jaar en jonger. Saillant detail: de eigenaar van Cu2, ilse media, is een van de initiatiefnemers van STIR.

Na de overname door Newrulez bleef Cu2 nog enkele maanden zijn uiterlijk behouden, totdat op 3 juni 2005 de nieuwe vormgeving werd gelanceerd. Het bezoek aan de site zakte sindsdien in hoog tempo in, zoals blijkt uit de STIR-cijfers en onderstaande grafiek van Alexa.

Rol van veranderende vormgeving

Ik heb mijn profiel in januari 2001 aangemaakt op Cu2. Die heb ik de eerste paar jaar goed bijgehouden, daarna wat minder. Sinds de nieuwe vormgeving is mij persoonlijk de interesse verdwenen. Waarom? Ik vermoed dat het vooral te maken heeft met het gevoel dat het intieme dat je met elkaar deelt, wordt doorbroken door een zakelijke ingreep van buitenaf. De oude Cu2 zag er weliswaar niet uit, maar het was iets van de gebruikers, een gevoel van een gemeenschappelijk bezit. Dat werd aan de kant geschoven voor een nieuwe, professioneel, zakelijk en (mijns inziens) kille versie. Weliswaar een versie met aanzienlijk meer mogelijkheden, maar het gevoel is weg. Het is alsof je je oude afgetrapte driezitshangbank wegdoet voor een strakke Italiaanse designbank. Natuurlijk, het staat goed, maar het gevoel is weg.

Hierbij moet beseft worden dat gebruikers van een profielensite veel tijd steken om zich er thuis te voelen. Ze bouwen maandenlang aan hun eigen profiel en bouwen op die manier een eigen, vertrouwde omgeving op. Wanneer daar van buitenaf een ingrijpende wijziging op wordt aangebracht, wordt die vertrouwde omgeving opeens wreed verstoord. Dit is niet te vergelijken met bijvoorbeeld een redesign van de site van de Volkskrant, waar je alleen heengaat voor de content. Natuurlijk, ook daar zullen mensen aan moeten wennen en het zal wel enige mutatie in het bezoek teweegbrengen, maar de band tussen bezoekers en de site is in zo’n geval niet zodanig dat mensen zich er persoonlijk door aangetast voelen.

Bij profielensites is dat anders. Wordt de vormgeving daar opeens (ingrijpend) veranderd, dan zullen gebruikers zich daar van het ene op het andere moment vervreemd voelen. Hun vertrouwde plek is niet meer vertrouwd, en dat is dan ook een uitgelezen moment om te beslissen of je zult blijven of naar een andere plek zult vertrekken. Je zet er dus je relatie met je gebruikers flink mee op het spel.

Voor de duidelijkheid, de nieuwe vormgeving is natuurlijk niet de enige reden voor de afnemende populariteit van Cu2. Zo waren andere profielensites met meer mogelijkheden, zoals Sugababes, reeds sterk in opkomst voordat de nieuwe vormgeving op Cu2 zijn intrede deed.

Doet Funkybabes/hunks goed aan een redesign?

Op Emerce zegt Adriaan Mol het volgende over de aanstaande facelift van Funkybabes: “Met de overname krijgen we de kans Funkybabes en Funkyhunks te professionaliseren. Volgende maand gaat de nieuwe vormgeving van de site online. Daarbij staat snelheid en duidelijkheid voorop.”

Ik ben erg benieuwd hoe de huidige Funky-gebruikers daarop gaan reageren. Ik weet niet welke plannen Mol precies heeft, maar de kans is groot dat ook zij straks tot ontzetting gaan zien dat hun eigen lievelingsbank is vervangen door een spiksplinternieuw glimmend model. Staat Mollie straks hetzelfde te wachten als Cu2 en Sugababes? Als de vormgeving ingrijpend veranderd is mijn voorspelling: jazeker. Het lijkt me zelfs aannemelijk dat een flink deel naar Sugababes zal overstappen terwijl de huidige migratie van ontevreden Sugababes-gebruikers naar Funkybabes gewoon doorzet.

Dit verhaal gaat mijns inziens ook op voor de grootste profielensite ter wereld, MySpace. Die site maakt gebruik van een vormgeving die door velen, en met name door vormgevers, als een houtje-touwtje-achterbankvormgeving gezien. Ook ik vind dat ding er niet uitzien. Maar ik geef je op een briefje: zodra MySpace de stap neemt naar een nieuwe, gelikte vormgeving, vliegen de leden alle kanten op.

Mijn advies aan profielensites: als je verandert, verander dan geleidelijk. Voor functionaliteit is dat niet al te moeilijk, voor vormgeving zou ik een gefaseerde overgang adviseren waarbij je over een periode van meerdere maanden in stapsgewijs van vormgeving verandert. Dat zal een paar maanden een wat merkwaardige aanblik geven voor de buitenstaander, maar je zult je gebruikers er een stuk minder snel mee vervreemden (en naar de concurrent jagen) dan wanneer je ze plotseling op een totaal vernieuwde vormgeving verrast.

NB. Ik heb overigens goede vrienden aan Cu2 overgehouden dus wat dat betreft draag ik de site zeker wel een warm hart toe. Mijn profiel leidt er echter een uitgestorven bestaan – letterlijk, aangezien ik alleen een foto van mijn overleden harige huisgenoot de honneurs laat waarnemen.

18 Reacties

    Emanuel

    We zijn op dit moment druk bezig met versie 4 van Funkybabes, Funkyhunks wat aansluit bij de wensen van de gebruikers.

    Met de nieuwe funky krijgen we een overzichtelijke, gebruikersvriendelijke layout wat garant staat voor gebruikersgemak.

    Over de nieuwe funky heb ik een lange tijd nagedacht en een hoop uitgestippelt. Na alles uitgewerkt te hebben, is het tijd om de nieuwe versie te lanceren. Zodra de nieuwe versie online is, zullen we gauw genoeg merken wat de leden ervan vinden.


    20 oktober 2006 om 05:47
    mangold

    @Emanuel: “Met de nieuwe funky krijgen we een overzichtelijke, gebruikersvriendelijke layout wat garant staat voor gebruikersgemak.” => Hoe heb je dit (van tevoren) getest?


    20 oktober 2006 om 06:02
    Emanuel

    @ Carl het is niet van te voren getest. Alleen ik loop al een ruime tijd mee in de wereld van profielensite´s, waardoor ik dus weet wat jongeren aanspreekt.

    De kracht van funkybabes is dat wij heel erg goed luisteren naar onze leden, en alle wensen van onze leden verwerken in onze dagelijks logs. Alle wensen die haalbaar zijn worden uitgewerkt en 1 voor 1 verwerkt in de nieuwe versie van Funkybabes.


    20 oktober 2006 om 06:09
    Robert

    De ondergang van CU2 heeft volgens mij een veel grotere oorzaak: Hyves. Het design is echt niet het enige getal in de optelsom.


    20 oktober 2006 om 06:15
    Timan Rebel

    “Wel geeft hij aan een grote toeloop te hebben van ontevreden gebruikers van concurrent Sugababes/Superdudes, die het niet eens zijn met de nieuwe vormgeving die daar vorige maand werd geïntroduceerd. “

    Tja, ik moet toch even zeggen dat ik het hier niet helemaal mee eens ben. Sowieso is het nieuwe design van Sugababes pas afgelopen dinsdag geintroduceerd en daarnaast is er geen grote afname van onze leden of een grote toeloop bij Funkybabes. (Funkybabes verwelkomde op 15 oktober het 200.000e lid en heeft er nu 201.380, dat is een stijging van zo’n 250 leden per dag).

    Het is bijna regel dat als een populaire site het design omgooit er felle kritiek van de gebruikers komt. Dit is niet alleen bij CU2 en Sugababes, maar ook Partypeeps2000 lag zwaar onder vuur. Ik kan me ook goed voorstellen dat men schrikt, als ik opeens een ander design voorgeschoteld krijg moet ik er ook altijd aan wennen. Het oude design van Sugababes ging echter al 4 jaar mee en er moesten drastische veranderingen worden doorgevoerd aan de indeling, om alle nieuwe functionaliteit te kunnen bevatten en het tegelijkertijd overzichtelijk te houden


    20 oktober 2006 om 06:23
    Bastiaan

    Je hebt een profielensite met duizenden gebruikers die allen graag hun mening geven voordat je gaat veranderen. Dus, organiseer een ontwerp wedstrijd, laat de leden stemmen op een aantal voorstellen, nodig een groep heavy users uit voor een ‘focus groep’ onderzoek, enz.

    Met andere woorden betrek je leden uitvoerig bij het veranderproces en laat de key users als ‘evangelist’ optreden. Geef ze aandacht want zij kunnen maken of breken.

    Ik geeft toe het kost wat meer tijd en geld maar dat is altijd nog beter dan de helft van je gebruikers zien weggaan na de invoering van je nieuwe design.


    20 oktober 2006 om 06:24
    Timan Rebel

    Bastiaan, er is ook onderzoek gedaan onder heavy users over het nieuw ingevoerde design en deze gebruikers waren vrijwel unaniem positief.

    Er zijn twee zeer conservatieve doelgroepen en dat zijn bejaarden en jongeren. De stortvloed van kritiek die we over ons heen kregen was dan ook gedeeltelijk verwacht, al was de heftigheid waarmee ze zich uitten af en toe best even slikken. (Ik zal de krachttermen hier maar niet herhalen 😉 Er is echter een groot verschil in de uitspraken die ze doen op het moment dat ze vol emoties zitten over de radicale verandering van hun favoriete website en de acties die ze daarna ondernemen. Sinds gister is er alweer een positieve flow van het aantal leden en meer dan een paar honderd zijn er niet vertrokken (bovenop de normale aan en afwas van leden). De opinieleiders hebben hier zeker aan bijgedragen.


    20 oktober 2006 om 06:54
    Jeroen Mulder

    Ik weet niet of het eens ben met het voorstel om een redesign geleidelijk in te voeren. Het meest recente voorbeeld waar ik dit heb mogen zien is de digitale art-community deviantART. Resultaat is dat ze dus een design hebben dat ongelofelijk inconsistent is en niet eens de grootste usability problemen oplost, puur omdat dit een groot effect heeft op de rest van de site — neen, eerst zou de nieuwe look er moeten komen.

    Ik zie meer in een aanpak waarbij je je belangrijkste gebruikers identificeert. Elke community heeft een tiental mensen die je misschien wel de opinieleider zou kunnen noemen. Betrek deze mensen bij je redesign zoals je een klant zou doen. Organiseer previews zodat je toch het effect van het geleidelijk invoeren kan creëren, spanning opbouwt, zonder dat het huidige design wordt verstoord.

    Belangrijk punt dat wordt genoemd is inderdaad de indruk van een zakelijke ingreep van buitenaf. Je zou bijna de oude discussie over “bad design” er bij gaan pakken 😉


    20 oktober 2006 om 07:01
    tristan

    Gaat web 2.0 niet om communiceren met je doelgroep? Dus afdoende navraag doen tijdens je ontwerp proces met de doelgroep lijkt me toch wel een vereiste.

    http://www.openbc.org ( wordt xing ) gaat ook een nieuwe vormgeving tegemoet, ik ben dan benieuwd hoe gebruikers daar op gaan reageren.


    20 oktober 2006 om 07:05
    Caspar

    Opmerkelijk dat de nadruk wordt gelegd op zowel de groei van het aantal leden sinds de redesigns, terwijl tegelijkertijd wordt opgeroepen de al bestaande leden bij een redesign te betrekken.

    Kan me goed voorstellen dat bestaande leden, en zeker de key-members, na enige tijd toe zijn aan iets nieuws. Terwijl voor potentiele leden de genoemde “italiaanse design bank” er iets te klinisch uitziet.


    20 oktober 2006 om 07:33
    Eric

    Volgens mij zijn sms-diensten de core business van Adriaan Mol, ik ben dus wel benieuwd hoe dit verder zal gaan verlopen. Cu2 heeft het trouwens ook verloren van Hyves. Vlak na het redesign van Cu2 begon de opmars van de profielen websites. In Nederland heeft vooral Hyves de jongere doelgroep die op Cu2 zat overgenomen.


    20 oktober 2006 om 07:38
    Joris Toonders

    Gefeliciteerd Emanuel en Adriaan. Emanuel heeft hard gewerkt aan het opbouwen van deze community, niets dan lof voor deze jongens. Lijkt voor beide partijen een goede deal te zijn.

    Goed artikel overigens. Ben het eens met Anders z’n punt dat leden veel waarde hechten aan een vertrouwde omgeving. Vernieuwing kan geen kwaad, maar het is belangrijk dat de uitstraling van een community gelijk blijft. Leden komen er immers al lang, en voelen zich daar thuis.

    Zelf exploiteren we SweetBabes.nl & CoolDudes.nl, wat ledenaantallen betreft zeker niet gelijk aan funkybabes, maar wel een aardig grote ‘harde kern’, erg belangrijk voor communities als deze.


    20 oktober 2006 om 11:51
    media

    Het gaat bij de populariteit van een kroeg m.i. niet om de aankleding maar om wie er nog meer naar toe gaan. En bij Hyves zit op dit moment gewoon een wat sexier publiek. Maar pas op, er hoeven er maar een paar op te stappen en te roepen dat het ergens anders gezelliger is en Hyves ondergaat eenzelfde lot als al die anderen. Er zijn immers nauwelijks argumenten om ergens te blijven. Of toch wel?


    21 oktober 2006 om 13:09
    Eric

    Natuurlijk zijn er verschillend tussen de verschillende profielensites, maar ik ben in het grote lijnen toch met Marco eens. Dit verschijnsel heet overigens ‘network externalities’. Dit betekent dat de bruikbaarheid van een bepaalde dienst sterk stijgt als meer mensen deze dienst gebruiken. Als 100 mensen in Nederland een telefoon zouden hebben, dan was er weinig reden om er zelf één aan te schaffen. Het medium werd pas interessant doordat meer mensen er één gingen aanschaffen. Ditzelfde gaat op voor netwerk sites, datingsites en profielsites. Het is dus van groot belang om je bestaande gebruikers te houden en dit kun je dan wel weer doen door extra functionaliteiten toe te voegen.


    22 oktober 2006 om 12:30
    Vincent Leenders

    @M arco: ik denk dat je hiermee de spijker op zijn kop slaat. Ik denk dat de meeste eigenaren van “echte” kroegen op de Arnhemse Korenmarkt deze stelling volledig kunnen onderschrijven. In dat opzicht wijken de virtuele kroegen niet af van de kroegen die vorige generaties plachten te bezoeken.


    26 oktober 2006 om 09:51

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!