To click or not to click!

18 oktober 2006, 09:19

Iedereen is gewend om met de muis in de hand klikkend over het web te surfen. Niets mis mee toch! Op de website van Dontclick is het klikken verleden tijd. Op deze site kan je namelijk niet klikken. Probeer het eens uit. Ze hebben er gelijk een onderzoekje aan gekoppeld of je het klikken hebt gemist .

Als we naar de interface van Dontclick kijken, zien we dat er eigenlijk niet geklikt hoeft te worden om je doel te bereiken. De vraag komt dan bij mij op wie “klikken” eigenlijk heeft geïntroduceerd.

De website deed mij gelijk denken aan Eyetracking. In de toekomst is het niet ondenkbaar dat we bijvoorbeeld websites aansturen met onze ogen. Een voorbeeld hiervan zien we in de gaming industrie. Op ScienceDaily staat een artikel over gamen door met je ogen bepaalde functionaliteiten aan te sturen in plaats van met een muis.

What about user experience! Al meer dan 10 jaar ben ik werkzaam in de online scene. Ik analyseer door zowel kwalitatieve als kwantitatieve technieken in te zetten, wat gebruikers nodig hebben, hoe zij zich gedragen op internet en welke drijfveren zij hebben. Met deze verkregen inzichten help ik bedrijven en organisaties hun klanten en relaties te begrijpen en te kijken welke kansen zij hebben om de user experience te verbeteren en te innoveren. Specialiteiten ● UX Research : (remote) usability testen, eyetracking, groepsdiscussies, face-to-face interviews, enquêtes, AB en Multivariate testen, card sorting, tree testen, taakanalyse, Google Analytics ● UX Design : customer journey mapping, user flows, user scenario’s, persona’s, navigatie -en contentstructuur , informatie architectuur, wireframing Alles voor zowel desktop, mobiel, tablet en apps. U kunt mij altijd benaderen voor interim dienstverbanden of freelance opdrachten.

Categorie
Tags

14 Reacties

    Roi

    Leuk voor commerciele sites voor bij een campagne. Ik moet er niet aan denken dat alle sites zo zouden zijn!


    18 oktober 2006 om 10:00
    Martijn Engler

    Vind het project leuk, en zie er ook zeker toekomst in voor websites. In Firefox kan ik (dankzij Tab Browser Extensions) ook van tab wisselen door alleen maar aan te wijzen. Even wennen hoor, maar dan is het heerlijk.

    Maar een klikloze wereld zie ik nog niet gebeuren, denk bijvoorbeeld aan het selecteren van tekst of het gebruik van bijvoorbeeld Photoshop.


    18 oktober 2006 om 10:07
    sequence

    persoonlijk vind ik het wel fijn dat je eerst moet klikken om ergens naartoe te navigeren, aangezien je daarmee de controle voor jezelf houdt.

    toch zal er vast een zekere gewenningsperiode noodzakelijk zijn, en qua marketing is het juist de bedoeling van een site je in een bepaalde richting te sturen (de conversie), dit proces kan door het wegnemen van het klikken worden vergemakkelijkt.


    18 oktober 2006 om 10:12
    Boudewijn

    Helaas moest ik toch een keer klikken in IE:

    “Click here to use and activate this control”


    18 oktober 2006 om 10:13
    Kasper Katje

    In de toekomst is het niet ondenkbaar dat we bijvoorbeeld websites aansturen met onze ogen

    ‘knip’ en ‘dubbel-knip’? Jammer dat een mens automtaisch met de ogen knippert en sommigen zelf overmatig. En dan proberen die iri fly-overs weg te knipperen?


    18 oktober 2006 om 10:20
    Thomas Lesage

    Tja, lijkt mij op ’t eerste gezicht nogal “chaotisch” te werken.

    Komt mij voor dat dat iets is waar men eerst nogal aan zal moeten wennen. Alhoewel … dat was bij leren klikken ongetwijfeld ook ’t geval.


    18 oktober 2006 om 10:22
    robinprinsen

    Ik kan niet zeggen dat ik het klikken mis maar ik wilde wel klikken, een automatisme dus.

    Wat Thomas zegt, je zult er aan moeten wennen maar dan zou iedereen flash sites moeten maken want op normale sites MOET je volgens mij klikken


    18 oktober 2006 om 10:45
    Pieter

    Voor de navigatie vind ik het wel handig. De menu’s klappen erg soepel in en uit. Dat werkt gewoon fijn.

    Vanaf het moment dat ik ga lezen vind ik het niks meer, ik wil ergens klikken zodat de pagina blijft staan waar hij staat zodat ik rustig kan gaan lezen, ook terwijl mijn handen nog op de muis zitten.


    18 oktober 2006 om 12:08
    Michel

    Ik zie alleen maar nadelen van niet kunnen klikken en dus geen controle hebben.

    Stel je eens voor hoeveel verkeerde links je opent in je webmailbox omdat je er met je muis overheen gaat of hoeveel trager het surfen wordt als elke link om dit te voorkomen pas na een x tijd aanwijzen met je muis opent.

    Word je eens bewust van hoeveel links je onbewust aanwijst zonder dat je de links wilt openen.

    Hoe vaak wijs je met je muis ‘verzenden’ aan terwijl je nog aan het twijfelen bent?


    18 oktober 2006 om 12:22
    rjmvandiepen

    “Word je eens bewust van hoeveel links je onbewust aanwijst zonder dat je de links wilt openen.”

    Uit onze eyetracking onderzoeken blijkt dit zeer vaak het geval te zijn. Wel op een link gaan staan maar er niet klikken en ondertussen verder zoekend met de ogen.


    18 oktober 2006 om 12:26
    BasPaauw

    In eerste instantie ergerde ik me aan de snelheid waarop er allerlei links als vanzelf openden maar het duurde slechts enkele minuten (hooguit 2) voor dat ik er gewend aan raakte en er zelfs plezier in kreeg. Ik klikte pas op het moment dat ik een tekst had ingetypt en deze wilde corrigeren. Daarvoor had ik vrijwel de gehele site doorgenomen en de “Mouse Camp” testjes gedaan (ik ben een professional woohooo!).

    Je moet er op voorbereid worden anders wekt het al snel de irritatie op bij de gebruiker. Daarnaast kan ik me voorstellen dat click grage bezoekers last zullen hebben van ontwenningsverschijnselen. Ergonomisch lijkt het me in ieder geval een stuk beter. In plaats van coördinatie en navigatie met de ogen zie ik het eerder hand in hand gaan met touchscreens. Dan kan je “de muis” ook nog eens loslaten en op een andere plek weer te voorschijn laten komen zodat je niet van alles opent wanneer je je muis van A naar B moet verplaatsen.

    Ik zie dit wel als de toekomst maar gebruikers zullen er aan moeten wennen en het nut er van in moeten zien. Een ouderwets kip en ei verhaal.


    18 oktober 2006 om 13:06
    Jonathan Barnhoorn

    Geweldige site, prachtig. Wat betreft Interaction Design een meesterwerk. Even wennen en het werkt super.

    Volgens mij (ik ben ook geen expert) gaat dit zelfs gedeeltelijk RSI tegen, ik betrapte mijzelf er namelijk op dat wanneer ik een tekst las ik ‘vanzelf’ met de muis ging bewegen. Uit onderzoek is gebleken dat het al een hoop problemen kan schelen als je de muis gewoon loslaat of niet beweegt (liever loslaten) wanneer je een tekst leest of iets soortgelijks. Je bent eerder geneigt de muis los te laten wanneer elke beweging tot een reactie leidt en op die manier gaat de website zelfs (gedeeltelijk) RSI tegen.

    Minpuntje is natuurlijk dat het maken van zulke flash sites alleen voor de echte experts is weggelegd…


    18 oktober 2006 om 17:19
    Michel

    @Robert-Jan van Diepen: leuk om mijn gedrag en het vermoeden dat ik vast niet de enige ben bevestigd te zien worden.


    18 oktober 2006 om 18:03
    rjmvandiepen

    Er werd altijd aangenomen dat oog- en muisbeweging sterk gecorreleerd waren. Niet dus!

    Vaak zien we de muisaanwijzer op een locatie staan terwijl de ogen elders op de site “bezig” zijn. Is er actie nodig, dan komt de muis weer in beweging. Dit sluit aan bij wat Jonathan ook schrijft.


    18 oktober 2006 om 18:45

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!