Virale games voor zieke kinderen

14 oktober 2006, 11:01

Dit klinkt tegenstrijdig maar dat is het niet. Momenteel zijn meer dan 100 teams bezig om een nieuwe computergame voor langdurig zieke kinderen te ontwikkelen. Ze doen namelijk mee aan de NLGD Game Development Rally en ontwikkelen een game voor CliniClowns.

De game moet in de eerste plaats zorgen voor “een goed gevoel en een lach op het gezicht”. In de tweede plaats moet de game spelers verleiden tot doorsturen of om andere spelers te betrekken in het spel. Het winnende team verdient de Spill Group Game Award, en daarmee een bedrag van 20.000 euro. De beoordeling van de games vindt plaats door een vakjury, een kinderpanel en publiek. Kinderen tussen de 8 en 16 jaar kunnen zich nog {encode=”gameaward@nlgd.nl” title=”aanmelden”} voor het kinderpanel (via ouders). Op 23 november wordt de award uitgereikt tijdens een congres van de Nederlandse Game Industrie.

Ben-Anne Wieringa
Directeur/Eigenaar bij Marketvoice

Ik ben geïnteresseerd in de mix van marktonderzoek, marketing, en ‘competitive intelligence’. Een belangrijke vraag voor mij is hoe je als bedrijf de kennis en ideeën van je klanten kunt achterhalen. En hoe deze informatie te gebruiken om producten te verbeteren en er meer van te verkopen. Weblogs kunnen daarbij een rol spelen, als instrument voor onderzoek, innovatie en word-of-mouth marketing. Als Senior Marktonderzoeker bij Internetprovider @Home (Essent Kabelcom) heb ik veel ervaring opgedaan met online klantcontact.

Categorie
Tags

5 Reacties

    rickert van der vlies

    Heeft iemand weleens de sites bekeken van de Spill Group? Ik vraag me af wat jullie mening is over de manier waarop deze club opereert. Een site als spelletjes.nl toont online games, en verdient geld met bannering.

    Als je echter in de source kijkt van de sites, zie je dat de spelletjes gedeeplinkt staan op de server van de originele aanbieder van de game. Spill group verdient dus aan de content, maar laat de maker van de game opdraaien voor de traffickosten, zonder deze te laten meedelen in de banner inkomsten. Uit eigen ervaring weet ik dat de traffic aardig kan oplopen, de sites zijn erg populair.

    Is het uberhaubt legaal om op deze manier te linken naar een game? Lijkt me een interessante case?


    15 oktober 2006 om 10:44
    Reinout

    Rickert,

    zeer interessante vraag!

    Ik denk dat veel mensen naar onze sites kijken wereldwijd, ruim 2 miljoen unieke bezoeker die daadwerkelijk onze url/domein intoetsen (danwel bookmark) om spelletjes te spelen.

    De free content die wij aanbieden wordt grotendeels door profi gamebouwers bij ons aangeboden. Zo af en toe zien wij ook free games staan van particuliere kleine bouwers. Ons verzoek is steeds vaker om dan het spel bij onszelf te hosten. Gezien onze populariteit wordt soms ook gevraagd om te deeplinken met een referentie vermelding.

    Aangaande ons businessmodel is dit niet alleen advertising, maar ook verdienen wij geld aan games-verkopen (download), credits (skillgaming) en in-game advertising (veelal bij multiplayer spellen) en tenslotte abonnementen.

    Je opmerking “Spill group verdient dus aan de content, maar laat de maker van de game opdraaien voor de traffickosten, zonder deze te laten meedelen in de banner inkomsten” is erg kort door de bocht, maar eerlijk is eerlijk dit was lange tijd het geval. ECHTER; voor veel game bouwers (groot en klein) was het al heel interessant dat wij zoveel gamers attenderen op hun games. Mogen wij dan wel zorgen dat wij omzet draaien om dit verder uit te bouwen?

    Kijk eens naar onze whitelabel sites als http://www.gamenext.com, http://www.play22.com, http://www.skillgame.com en http://www.allgamez.com. dit zijn sites die wij met onze partners hebben opgezet. Geloof me, deze partijen krijgen mega veel kosten aan hosting, maar ze willen dit maar al te graag. Ze maken immers omzet en bouwen met ons een database van profielen op.

    Tenslotte nog even dit; de betiteling “club” vind ik uiterst denigrerend. SPILL GROUP is een volwassen bedrijf met meer dan 100 werknemers in Nederland, Frankrijk, Polen, Malta en China. Het bedrijf draait dit jaar meer dan 15 miljoen winstgevende omzet. Daarnaast werken alle grote partijen zoals bijv Zylom, Fun Technologies, Real, PopCap, King, EA etc erg graag met SPILL GROUP. Kleinere partijen bieden wij een “stage” aan om te acteren en goed te kunnen performen en binnenkort zelfs de mogelijkheid om hun games ook weg te zetten bij andere grote gameportals met een advertising verdienmodel.

    SPILL GROUP is nu met het idee gekomen om juist in NL te beginnen met een gameaward voor jonge bouwers/talenten. Een stimuleringsprijs met ook nog eens de koppeling aan een goed doel. Doelstelling is om dit internationaal te trekken.

    Kortom…mijn vraag aan jou; hoe kijk je nu naar SPILL GROUP?

    Reinout te Brake

    Chief Marketing Officer

    SPILL GROUP


    15 oktober 2006 om 15:42
    rickert van der vlies

    “(..) eerlijk is eerlijk dit was lange tijd het geval”.

    Dit is volgens mij nog steeds het geval. Er staan games op jullie sites waarvoor de makers nooit toestemming hebben gegeven voor deeplinking, nog dat ze de game zelf aangeboden hebben?

    In jullie algemene voorwaarden op de site spelletjes.nl geven jullie zelf al aan dat jullie methode controversieel is:

    “Voor een aantal spelletjes wordt gebruik gemaakt van de zogenaamde deeplinking techniek. Hierbij linken we naar het internetadres waar de originele spelletjes code zich bevindt en wordt de spelletjes code (FLASH of SHOCKWAVE) NIET gekopieerd naar de spelletjes.nl server. We zijn ons bewust van het feit dat deeplinking een onderwerp van discussie is, er is ons echter geen informatie bekend dat dit verboden is (zie artikelen over (deep)linking). We worden tevens gesterkt in deze opvatting door het feit dat deze techniek door zeer veel andere internetsites wordt toegepast. “

    Dit is mijn belangrijkste bezwaar. Een deel van de omzet genereren jullie met content waarvoor jullie geen toestemming hebben gekregen om het te publiceren. Waarom geen toestemming vragen, een overeenkomst met de makers sluiten, en betalen voor het gebruik van de games?


    15 oktober 2006 om 17:32
    Reinout

    Rickert,

    Klopt, wij deeplinken nog steeds. Er bestaat nog steeds een bepaald “grijs” gebied. Dit is ook de reden dat wij een gamebouwer hebben overgenomen en steeds meer eigen games aanbieden. De games die wij deeplinken zijn vaak ook afkomstig van collega sites zoals bijv freeonlinegames.com. Wij praten met deze sites regelmatig over de herkomst van de games. Tevens weet een gamebouwer snel genoeg als wij games plaatsen omdat zij dan merken dat hun game veel gespeeld wordt. Zoals dus reeds gemeld, krijgen wij geen kritieken/commentaren omdat in de meeste gevallen de makers blij zijn met het podium dat wij hen aanbieden. Mochten zij bezwaar aantekenen (in alle eerlijkheid gebeurd dat slechts enkele keren per jaar), dan overleggen wij of de game bij ons gehost kan/mag worden. Momenteel werken wij ook aan een systeem dat alles games bij ons laat hosten. Alle games MOETEN dan in onze database staan. Dit betekent geen “broken links” meer en ook geen kosten voor de bouwers.

    Dus; lees mijn eerste antwoord nogmaals en zie dat ik daar reeds antwoord gaf. De meeste bouwers zijn blij als wij hun games oppikken. Wij krijgen dagelijks links van hen toegestuurd met het verzoek om de games op onze portals te plaatsen.


    15 oktober 2006 om 17:50
    venturo

    Its all about integrity Reinout!


    15 oktober 2006 om 17:55

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!