Cendris lanceert postcode segmentatie systeem in Shanghai

5 oktober 2006, 04:23

Cendris heeft in samenwerking met TNT Direct Marketing Service het product StreetlifeCN gelanceerd, een postcode segmentatiesysteem voor China. In eerste instantie alleen in Shanghai, maar bij succes wordt dit uitgebreid naar andere Chinese steden. In Nederland en Groot-Brittanie heeft Cendris ook al een soortgelijk systeem.

Een groot verschil tussen China en Nederland is dat in China postcodes een veel groter gebied beslaan. In Nederland omvat een postcode gebied slechts zo’n 16 huishoudens, in Shanghai kunnen dat er meer dan 100.000 zijn. Omdat klanten juist geinteresseerd zijn in een klein geografisch gebied, heeft Cendris een nieuw systeem ontwikkelt dat baseert op zogenaamde buurt comite gebieden. Deze ‘wijken’ beslaan gemiddeld zo’n 850 huishoudens, nog steeds een stuk meer dan Nederland, maar al een grote stap voorwaarts in vergelijking tot de postcodes.

Een ander potentieel probleem is de kwaliteit van de data. In China wordt elke 10 jaar een volkstelling gehouden, en de data hiervan vormen de basis van StreetlifeCN. Je kunt aan de kwaliteit van deze data twijfelen (en dat doet onder andere journalist Fons Tuinstra), maar persoonlijk denk ik dat door de grote hoeveelheid mensen die ondervraagd wordt, dit voldoende goed is om mee van start te gaan. Een soortgelijk systeem bestaat in China nog niet, en het geeft bedrijven dus voor het eerst de mogelijkheid Chinese doelgroepen directer te benaderen. Wel zal Cendris een manier moeten vinden om de data tussentijds te actualiseren: omdat de ontwikkelingen in China zo snel gaan, staat 10 jaar in Shanghai staat zo ongeveer gelijk aan 40 jaar in Nederland.

Volgens Cendris hebben een aantal multinationals al aangekondigd interesse te hebben om dit systeem te gebruiken. Onder andere Carrefour, Ikea en KFC willen deze vorm van selectieve distributie mogelijk gaan inzetten voor hun Chinese marketing activiteiten. Ik zal mijn brievenbus de komende tijd in de gaten houden.

Na een studie Economie in Maastricht voor DaimlerChrysler gaan werken op het hoofdkantoor in Stuttgart. Na 7 jaar voor deze multinational gewerkt te hebben in Duitsland, Indonesie en China eind 2002 mijn baan opgezegd om Chinees te gaan studeren in Beijing. Al snel mijn eerste bedrijf opgezet (consulting voor buitenlandse bedrijven in China, www.china-bay.com). In 2005 samen met een Chinese business partner (Gary Wang) een Chinese podcasting site opgezet, die nu de grootste video site in China is (www.tudou.com). Daarnaast vanaf begin 2006 als CEO van Spill Group Asia bezig met het opzetten en uitbouwen van gaming portals in Azie (o.a. www.game.com.cn). Daarnaast bouwen we casual en online games voor zowel China als de rest van de wereld, vanuit ons kantoor in Shanghai.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Laurens Ruster

    Cendris gebruikt inderdaad de Census data. Omdat deze data maar eens in de 10 jaar wordt geupdate gebruiken we in het systeem met name andere bronnen.

    TNT DM Services heeft net als Cendris in Nederland een grote vragenlijst onder de bevolking van Sjanghai gehouden. En het is met name die data die op geagregeerd niveau wordt gebruikt in StreetlifeCN. Daarmee is StreetlifeCN het eerste product op de Chinese markt waar meerdere bonnen zijn gebruikt om Censusgebieden te typeren.

    Bovendien zijn de gegevens uit de vragenlijst van TNT DM Services veel interessanter voor marketeers dan de data uit de Census.


    6 oktober 2006 om 03:55
    Pieter Stroop

    Ook het Experian MOSAIC systeem in China is al sinds 2004 verrijkt met externe survey data naast de census data. Het is beschikbaar voor Hong Kong, Beijing, Shanghai en Guangzhou. Inmiddels is ook MOSAIC Japan beschikbaar – dat nu het 25e land is in het Global MOSAIC systeem. Experian biedt voor China ook Economic Forecasting en Retail Planning voor de regio’s in China. Experian heeft in augustus een nieuw kantoor geopend in Hong Kong. Daar is ook FootFall in gevestigd, Experian’s dochterbedrijf in retail -data en analyse.


    6 oktober 2006 om 17:46

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!