RTL gooit remmen los met RTLGP.nl

3 oktober 2006, 06:48

Met het verwerven van de rechten op formule 1 heeft RTL zijn portfolio voor de autosport op RTL7 bijna compleet. Eerder waren al A1, LeMans, Indy500, Dakar en IndyCar in het bezit van RTL gekomen. Daarmee ontbreekt in dit echte autosport rijtje alleen nog de DTM (bij SBS). Om deze sterke line up goed te benutten en om voor het eerst stevig inhoud te geven aan haar digitale strategie, zet RTL het platform RTLGP.nl op. Dit platform wordt de basis van één van RTL’s sterkste content domeinen en is de verbinding tussen een crossmediaal aanbod voor consument en bedrijf. Naast TV (inclusief teletext) en internet, gaat het om nieuwsbrieven (RTLGP club), games, licensing en events. Een korte verkenning van de mogelijkheden…

TV

RTL heeft duidelijk te kennen gegeven dat zij heilig gelooft in traditional broadcasting. De cijfers uit Amerika, maar ook uit de Nederlandse markt, bevestigen dit beeld. RTL kijkt echter wel verder dan de 30 seconden spot en verwacht vooral veel van splitscreen advertising. Dit kennen we al vanuit Idols en het voetbal op RTL5. Daarnaast wil RTL de sponsoring van de eigen studioproducties inzetten voor de adverteerders.

RTL heeft voldoende autosport ingekocht om het hele jaar deze content te kunnen bieden, waarbij de hoogtepunten (uiteraard) vanaf januari 2007 de tweewekelijkse F1-uitzendingen zijn. Maar sinds afgelopen zondag weten we ook dat A1 sterk aan populariteit wint. De lardering met de “kleinere” autosportevenementen zal vooral de echte diehard fan plezieren en Eurosport af en toe flink pijn doen.

Naast de uitzendingen op TV blijft RTL text een kleine maar winstgevende inkomstenbron, dus ook text zit in het multimediale pakket.

Internet en mobiel

De portal RTLGP.nl zal vooral via de uitzendingen op TV grote bekendheid verkrijgen. De web site kent een eigen redactie voor nieuws en webtv, maar zal het m.i. vooral moeten hebben van de club-achtige elementen: prijsvragen, updates, kwisjes, polls en forums. Hierin zal het spelen van F1-manager een bindend element zijn. In de toekomst is er ook ruimte voor (daar is het toverwoord) user generated content. Daarnaast kent de site een shop waarmee RTL (en haar partners) ook in de retail stappen en aan de consument zonder tussenkomst van de adverteerder geld kunnen verdienen. Dit kan uiteraard ook met de sms-diensten en de belspellen, die niet echt innovatief zijn.

En verder

RTL heeft een partnership met zowel het nieuwe Spyker MF team als met Christijan Albers. Daarmee komt er een sterk menselijke kant aan het brand RTLGP. Dat is altijd een risico, maar in deze tijden van F1-helden-adoratie, lijkt me dit een zeer verstandige zet. Door deze partnerships en door sterk in te zetten op aanwezigheid bij de events zelf, krijgt ook de relatiemarketing inhoud. Hierin zullen de mannelijke elementen die de doelgroep aanspreken de boventoon spelen. Denk hierbij vooral aan pitspoezen en zelf op hoge snelheid vervoerd worden.

Als afsluiter bestaat de mogelijkheid om in joint promotions of met licensing je eigen RTLGP-producten te ontwikkelen. De waarde van die propositie zal vooral samen hangen met de waarde van het brand RTLGP en die is voorlopig nog niet sterk.

Toekomstmuziek

Bij RTL laten zien de het hen met de autosport en met de digitale strategie menens is. Toch komt er voorlopig geen themakanaal (niet via (internet) TV en niet via mobiel) en wordt de echte stap naar een community (nog) niet gezet. Hierbij lijkt voor mij vooral de kans te liggen in het bouwen van channels rondom teams, events of coureurs door de consumenten (directe fanbase) en het kanaliseren van het vele autonieuws on- en offline. De fans kunnen hierin opereren als een smart crowd.

Het lijkt mij niet gewaagd te veronderstellen dat de businessplans voor deze brandextensions al klaar liggen. Zoals altijd bij RTL is geduld een schone zaak en zet men liever één stap tegelijk. Maar na Idols lijkt me dit toch het meest crossmediale product dat RTL ooit gepresenteerd heeft in Nederland. De business cases uit Frankrijk en Duitsland beginnen duidelijk een plek te krijgen, ondanks de vrije positie van RTL Nederland. Daarnaast lijkt RTL ook te zeggen dat ze digitaal en multimediaal zeker ter harte neemt.

food expert | trend watcher | speaker | author | podcast host | newsletter: Gijsbregt fileert | de Buik

Categorie
Tags

2 Reacties

    dennie

    Voorheen werd F1 ook bij jullie uitgezonden. Toen was het ook al perfect alleen op 1 dingetje na, de reclame tussendoor. Gaat het dit keer ook weer gebeuren tijdens de race?


    25 februari 2007 om 20:57
    Gijsbregt

    Geen reclame tussendoor, maar splitbreaks. Blokken van 3 minuten, waarbij de race continu te zien blijft.


    26 februari 2007 om 06:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!