Advergames uit de vorige eeuw

17 september 2006, 05:12

Advergames uit de vorige eeuw

Wij doen af en toe alsof advergaming een nieuwe trend is waarvoor steeds meer belangstelling bestaat bij de adverteerders, maar dat is natuurlijk niet waar. Toen ik gisteren het archief van het ReclameArsenaal aan het doorspitten was, kwam ik een aantal aardige advergames uit de oude doos tegen.

De oudste die ik kon vinden is het Petroleum spel uit het begin van de vorige eeuw. In die tijd kwam de olieman nog huis aan huis. Zijn kannetjes petroleum waren bestemd voor de olielampen; elektrisch licht bestond nog amper. De Rotterdamse ‘N.V. Maatschappij tot detailverkoop van petroleum De Automaat’ deed aan klantenbinding via kinderen. Via zijn oliemannen verspreidde het bedrijf dit spel en raakte rond 1930 vooral populair met het blad De Automaat, met de stripfiguur ‘Pijpje Drop’, een negerjongetje getekend door P. Koenen met steevast als laatste zin: ‘Hoe ’t verder Pijpje Drop vergaat, staat in de volgende ‘Automaat’‘.

Naast het Petroleum spel vond ik o.a. advergames van Honing, Nutricia, Blooker, V&D, H-O havermout en Verkade.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    SpotPlaza

    Volgens mij spelen nog wekelijks mensen hun klaverjas, bridge, poker etc. met kaarten van heineken, amstel, bols etc..

    En als ik een kruiswoord maak met een gesponsorde pen is het dan ook advergaming…

    Advergaming is opnieuw ontdekt ivm digitale games maar laten we inderdaad niet net doen of het allemaal zo nieuw is!


    18 september 2006 om 09:10

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!