Marketing Management van Philip Kotler

5 september 2006, 04:46

Marketing Management ’ van Philip Kotler is het belangrijkste marketingboek, tenminste volgens Nederlandse marketing-wetenschappers. In het kader van 40 jaar marketing geven zij hun mening in het jubileumnummer van het Tijdschrift voor Marketing. Zeven van de 10 wetenschappers kozen voor dit boek. Een mooie marketingprestatie van Kotler. Professor dr. Ed Peelen, hoogleraar direct marketing en crm, stelt dat het boek, het handboek is waaruit menig marketeer het vak heeft geleerd. Voor mij persoonlijk klopt dat zeker. De theorie uit de bijzonder dikke pil, wist mijn toenmalige docent aan te vullen met bijzonder boeiende praktijkcases uit zijn jarenlange marketingcarrière. Juist die mix zorgde ook voor een forse opkomst tijdens de colleges. Het geheel heeft bij mij een mooie basis gelegd voor de daarna verkregen (direct) marketingkennis.

Zou Marketing Management over 20 jaar nog tot het belangrijkste marketingboek worden gekozen? Het internet had voor zover ik mij nog kan herinneren in Marketing Management nog geen rol, maar misschien in de updates inmiddels wel. Zou het boek opnieuw gekozen worden of toch toppers van een andere orde zoals The Long Tail, Naked Converations of The Cluetrain Manifesto. Zouden we over 20 jaar het Marketingvak nog uit boeken leren?

Bron: Tijdschrift voor Marketing.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie

2 Reacties

    Michiel Heijmans

    Nu is het natuurlijk (eigen ervaring) ook wel een boek dat vanaf je eerste stap binnen een opleiding marketing, in mijn geval HEAO CE, je strot wordt binnengeduwd als zijnde de absolute bijbel voor de serieuze marketeer.

    Interessante vraag is inderdaad of er in updates al gesproken wordt van internet. kan me herinneren dat er in de editie die ik uit mijn hoofd heb mogen leren een hoofdstuk, of misschien wel alleen een casus handelde met de opkomst van internet. Het zal toch zeker wel dat er inmiddels meer over is geschreven? Ook Kotler valt toch nog wel iets te leren?

    😉


    5 september 2006 om 06:33
    gabriel

    Ik heb een vraag over het boek van Kotler. Ik moet drie al communicatiemodellen kennen voor de toets.?

    Ik weet dat je het DAGMAR model hebt. Zijn er nog 3 andere modellen?

    Alvast bedank voor uw reactie.


    1 juni 2008 om 09:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!