• Usability & design
    wordt gesponsord door

16 regels voor Social Media Optimalisatie

16 regels voor Social Media Optimalisatie

Frank Janssen is weer terug met een prima artikel over Social Media Optimization (SMO), een nieuwe vorm van site optimalisatie aanvullend op Search Engine Optimization (SEO). Waar bij SEO de doelstelling is om zo hoog mogelijk in de resultaten van zoekmachines te komen, zorgt SMO voor het verhogen van de linkbaarheid van sites.

De oorsponkelijke 5 Rules of Social Media Optimization van Rhoit Bhargava (Ogilvy), is in korte tijd aangevuld met bijdragen van o.a. Jeremiah Owyang, Cameron Olthuis, Loren Baker en Lee Odden. Frank Janssen zette de 16 regels op een rijtje en gaf daar zijn eigen toelichting bij:

  1. Verbeter de linkability: Voorkom statische content en zorg voor regelmatige updates. Start een blog, biedt whitepapers of artikelen aan of presenteer content van elders in een handig format.
  2. Maak tagging en bookmarking eenvoudig: Biedt niet alleen buttons aan om content gemakkelijk aan sites als del.icio.us toe te voegen, zorg ook voor suggesties om een pagina te taggen en tag je content zelf op populaire social bookmarking sites.
  3. Beloon binnenkomende links: Links naar een site worden beloond met hogere posities in zoekmachines. Beloon links door je eigen pagina’s een permanente link te geven en de sites die naar je site linken op je eigen site te noemen.
  4. Help je content mobiel te zijn: Zorg ervoor dat je content verplaatsbaar is. Denk aan PDF’s, video- en audiobestanden. Laat je content op reis gaan en zorg dat er via links weer traffic naar je site ontstaat.
  5. Moedig mengvormen aan: Laat anderen je content hergebruiken. Neem een voorbeeld aan YouTube dat via het aanbieden van scripts waarmee je hun video’s op je eigen site kunt krijgen hun eigen groei bevorderd hebben. Maar ook RSS is een ideaal hulpmiddel om je content te mengen met andere sites en extra traffic op gang te brengen.
  6. Voeg waarde toe voor je gebruikers: Denk hierbij bijvoorbeeld aan links naar andere bronnen, zelfs naar concurrenten. Zorg dat je voor de community de belangrijkste informatiebron wordt, dat leidt tot extra links en betere zoekmachineresultaten.
  7. Beloon behulpzame en waardevolle gebruikers: Sommige gebruikers zijn erg actief, hebben veel invloed en zijn in feite de kampioenen op je social site. Beloon ze met aandacht, bijvoorbeeld op de homepage of via een ranking systeem. Of zoek via e-mail contact met ze.
  8. Participeer in de conversatie: Doe mee aan de conversatie, social media is tweerichtingsverkeer. Door met de community in gesprek te zijn bouw je aan awareness en buzz. Participatie helpt je boodschap verder en sneller te verspreiden en leidt tot sneeuwbaleffecten.
  9. Weet hoe je je doelgroep moet targeten: Ken je doelgroep. Het is niet realistisch om iedereen op je site te willen hebben. Je zult een bepaalde groep aanspreken en een andere niet. Weet wat aanslaat en bij wie.
  10. Maak content: Er is altijd een bepaald soort content te vinden dat ‘werkt’. Of het nou een widget is, iets humoristisch of een whitepaper. Zoek uit welke content voor je werkt en ga ermee aan de slag.
  11. Wees echt: De community houdt niet van partijen die de zaken beduvelen.
  12. Verloochen je afkomst niet, blijf bescheiden: Soms gaat het succes met je aan de loop. Vergeet niet door wie je groot bent geworden, blijf respect tonen voor de fans van het eerste uur.
  13. Schrik niet terug voor nieuwe dingen, blijf vernieuwen: Social media veranderen voortdurend, blijf bij met nieuwe tools, producten en ga nieuwe uitdagingen aan in je social sphere.
  14. Ontwikkel een SMO strategie: Bepaal je doelen en formuleer doelstellingen. Wat moet het je opleveren: reputatie, verkopen, invloed, geloofwaardigheid, traffic etc.
  15. Kies een slimme SMO-tactiek: Bedenk goed op welke manier je het maximale resultaat eruit kunt halen. Richt je op content creators of de mensen die de content verrijken of hergebruiken.
  16. Maak SMO onderdeel van je proces en best practices: Net zoals bij SEO moeten SMO-tactieken onderdeel worden van de best practices van je organisatie. Probeer ook SMO onderdeel te laten zijn van het template-niveau van documentcreatie en informatiedistributie.
Bron:
Frankwatching


Delen

0
0


Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • SMO heeft inmiddel ook Wikipedia gehaald: http://en.wikipedia.org/wiki/Social_Media_Optimization

    geplaatst op
  • Grappig dat hier nu de term SMO aan gegeven is, maar feitelijk is het helemaal niets nieuws onder de zon en werd vanuit goede SEO bedrijven dit allang gepropageerd. Zoals ik dit lees, is dit niets anders dan het introduceren van een nieuwe 'dienst' zodat een klant voor zowel SEO als SMO gaat betalen. Goede SEO heeft enkel succes indien het totaalplaatje onder de loep genomen word. Keep it simple.

    Ik vind het overigens wel goede tips en duidelijk uitgelegd, het grappige was dat ik, voor het lezen van het artikel gelijk moest denken aan een YouTube die Frank ook aanhaalt in zijn tips.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.