Cosmos en Delivery on Demand slaan bres in mediabolwerk

21 augustus 2006, 02:02

Delivery On Demand is een initiatief van Adri UlfmanTwee nieuwe mediabureaus, Cosmos en Delivery on Demand (zie ook Emerce), nemen een 15%-belang in elkaar aldus Het Financieel Dagblad vanmorgen.

Beide bedrijven breken met de gangbare werkwijze van media-adviesbureaus. In Cosmos kunnen adverteerders een aandeel kopen, zodat ze te allen tijde inzicht hebben in de opbrengsten en marges van het bureau. Delivery on Demand biedt een resultaatgarantie: tegen een vastgestelde prijs wordt de doelstelling van de adverteerder gegarandeerd.

De samenwerking is een reactie op de onvrede onder adverteerders over de manier waarop media-inkopers (zoals marktleider Kobalt) zich niet alleen door adverteerders maar ook door media-exploitanten laten betalen. Dat gebeurt in de vorm van een standaard 15%-commissie, aangevuld met bonussen en volumekortingen. Volgens eerder onderzoek zouden mediabureaus zo jaarlijks tientallen miljoenen euro’s incasseren, waar hun klanten geen weet van hebben. Dat kan onafhankelijk media-advies in de weg staan aldus het FD.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

3 Reacties

    Kompis

    Dus de mensen achter Cosmos en Delivery on Demand hebben schone handen? Of beginnen zij nu met een schone lei? Ik heb begrepen dat een groot aantal adverteerders toch gemengde gevoelens hebben over heren zoals Adri Ulfman. En nu maar hopen dat ze een aantal specialisten te weten voor een result driven aanpak. Let’s see..


    21 augustus 2006 om 20:05
    Kompis

    Dat is inderdaad opmerkelijk. Deze mannen hebben nogal wat kick-backs in eigen zak gestoken. En zijn nu de engelen met een innovatieve aanpak? Sorry, ik val in herhalingen, maar kan er nog steeds niet bij. En hoop dat adverteerders nog eens goed nadenken voor deze met hen in zee gaan. By the way, ik werk niet voor een mediabureau!

    Ik ben erg benieuwd naar hoe een contract er in werkelijkheid uit gaat zien. Geeft hij je echt garantie op een pay-per-lead of sale deal? Of speelt hij met de marge en blijft het risico uiteindelijk toch bij de adverteerder liggen? Adri gaf in een interview met BNR Nieuwsradio aan dat men in het verleden zijn adviezen vaak niet opvolgden. Zijn adviezen zullen je nu opgedrongen worden aangezien hij anders geen deal met je kan sluiten.


    27 augustus 2006 om 10:23

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!