Nieuwste film Paul Verhoeven gepromoot via mobiele site

17 augustus 2006, 08:30

De nieuwste release van Paul Verhoeven, het oorlogsdrama Zwartboek, is een van de eerste films die naast de traditionele marketinguitingen in haar promotie ondersteund wordt door een mobiele internetsite gebouwd door Sharewire. Het mobiele kanaal blijkt uit eerdere projecten van Sharewire een sterke rol te kunnen spelen in een promotionele communicatiemix. Door ‘Zwartboek’ naar 4443 te sms-en (eenmalige kosten €0,70 cent) ontvang je een link naar de mobiele site, waar je gratis trailers, wallpapers en ‘behind the scenes’ filmpjes van Zwartboek kunt downloaden.

Ook biedt de mobiele site voor gebruik de mogelijkheid om zich aan- of af te melden voor de Opt-In optie, waarin zij door Ja of Nee te selecteren kunnen aangeven in de toekomst van meerdere releases van filmdistributeur A-film op de hoogte te willen worden gehouden. Bij een eerdere mobiele filmsite van Sharewire was de conversie voor deze optie 15%.

Ik heb nog geen slimme telefoon, dus Marco (en anderen) hoe is de mobiele ervaring van dit alles?

Bron: Persbericht Sharewire

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

10 Reacties

    Lammert Postma

    Ik heb net gekeken en het ziet er netjes uit. Ik bekijk het op een Orange SPV. Mede door de toename van smartphones en de prijsverlaging op het gebied van mobiel dataverkeer maken dergelijk acties erg interessant.

    Of het extra bijdraagd aan het bioscoopbezoek valt nog te bezien. In het bovengenoemde voorbeeld mis ik nog de features gericht op het mobiele apparaat. De tell-a-friend functie (waarbij je een 06 nummer kan opgeven, waarna deze persoon gratis de url krijgt) is hier een voorbeeld van.

    Het is in ieder geval een interessante aanvulling op huidige marktetingcampagnes.


    17 augustus 2006 om 09:34
    Paul van Veenendaal

    Heb zelf de mobiele site bekeken op een Sony Ericsson W800i.

    Ten eerste krijgt men een melding over een WAP Push, die met JA of NEE beantwoord moet worden. Het is de vraag of sommige dit begrijpen.

    Ten tweede is de trailer slechts 789kb groot en in .3gp formaat. Het filmpje heeft een erg klein formaat, geluid is slecht en het duurt minstens 2 minuten om het filmpje (met GPRS) binnen te halen.

    De behind the scenes filmpjes zijn tussen de 1-2 MB, dus ook al betaal je eenmalig €0,70 (waarom niet het goedkoopste Premium SMS €0,25?); je moet alsnog de data betalen (je mobiele provider is de lachende derde). Dus voor de gebruiker is dit niet erg voordelig.

    Goedkoper is om gewoon naar de site te surfen. Ze zullen denk alleen aan marketeers verdienen, die het een keer willen uitproberen.

    Maar ja uiteindelijk moet het prijzige kaartje van deze mobiele marketing actie betaald worden:

    De creatie van een mobiele promotiesite kost 3.500 euro, het verzenden van maximaal 5.000 downloadlinks kost 750 euro.

    Het zijn denk alleen early adopters (heavy users met een vast data abonnement), die eventueel van deze dienst gebruik maken.

    De doorsnee mobiele beller maakt voorals nog weinig gebruik van data diensten vanwege:

    1. trage snelheid

    2. weinig kwalitatief aanbod

    3. geen ondersteuning telefoon/abonnement

    4. prijzig

    Ook Emerce zet vraagtekens over de kritische massa:

    “Mobiele telecombedrijven houden de lippen stijf op elkaar wat betreft de aantallen gebruikers van WAP-diensten en -portalen, ook wel mobiel internet. T-Mobile liet onlangs weten dat bijna 18 procent van zijn omzet afkomstig is uit mobiel dataverkeer, maar dat is overwegend sms. Het gebruik van Gprs-, Edge-, en Umts-diensten via de mobiele telefoon wordt in kwartaalrapportages niet toegelicht.”


    17 augustus 2006 om 10:42
    CemYildiz

    @Paul: die Snakes on a plane actie is indedaad erg goed uitgevoerd, heb het zojuist geprobeerd. Had het leuker gevonden als er meer mogelijkheden waren om het bericht persoonlijk te maken, nu kom je niet veel verder dan “bike” en “wife”, maar desalniettemin leuk 🙂


    17 augustus 2006 om 11:09
    Rogier

    Dank voor je reactie Paul, en grotendeels ben ik het met je eens, alleen hebben wij bij Sharewire een lange termijn visie die we afgelopen maand in gang hebben gezet. Ik denk dat iedereen het met mij eens is dat snelheid, toestelkwaliteit, consumentengedrag etc. nog achterblijft bij dit soort trajecten. Hebben wij dit niet eens eerder meegemaakt zo rond het jaar 1995? Ik ben sterk van mening dat de potentie voor adverteerders en mediabedrijven als A-Film op het gebied van Mobile Media Sites enorm groot is, niet alleen in Nederland maar in heel Europa en de US. De vraag is wanneer begin je en met wie begin je? Ik ben zeer te spreken over de marketing expertise van de nederlandse filmdistributeurs, meer specifiek Buena Vista, A-Film en Bridge, die de eerste stap hebben gezet. If there is life, the Dutch will now how the find it, right? 😉

    Rogier van Duyn

    Commercieel Directeur Sharewire


    17 augustus 2006 om 11:17
    Reinout

    @rogier; komen er nu ook games van die films? een zwartboek game?

    PS; gezellig om via marketingfacts.nl bij te praten.


    17 augustus 2006 om 11:55
    Rogier van Duyn

    Laten we voor de duidelijkheid een aantal zaken splitsen, nl. on-portal en off-portal activiteiten. on-portal activiteiten vind je op de mobiele portals van de operators, off-portal activiteiten vind je in ALLE andere media waarbij consumenten eerst een actie ondernemen zoals een SMS naar een short code sturen en dan een link op de mobiel terug ontvangen. Off-portal diensten kunnen zowel gratis als betaald aangeboden worden, dat is aan de adverteerder. In het geval van A-Film hebben zij besloten om €0,70 te rekenen voor het te ontvangen bericht. Daarnaast zijn er voor de comnsument kosten voor het dataverbruik. Ik zit persoonlijk bij T-Mobile en zij rekenen €9,50 flat fee per maand. Dat er een markt is voor off-portal business, is al lang duidelijk. Dat weet ik omdat Sharewire behoorlijk wat producten door heel Europa distribueert, varierend van betaalde content als games en videos tot en met gratis film sites voor bijv. Buena Vista. Het interessante van dit specifieke product, Mobile Media Sites, is dat je als adverteerder je huidige reclame uitingen kan verrijken met een multimediaal mobiel kanaal. Je kunt je voorstellen dat je het keyword Zwartboek in combinatie met de short code 4443 in vele reclame uitingen kan plaatsen als TV, Radio, Print en Outdoor. SMS levert nou eenmaal substantiele conversie. Geluiden als ’toestellen zijn niet goed genoeg en worden te duur” “Data is niet snel genoeg” zijn korte termijn gedachten die er in deze discussie niet toe doen. Het gaat er om dat de juiste applicaties en content indirect door reclamebureau’s ism adverteerders aan consumenten worden aangeboden. And now we wait…


    17 augustus 2006 om 13:33
    evroekel

    Wat een discussie, we houden elkaar lekker scherp.

    @Rogier: “And now we wait”… op de resultaten over enkele weken, hoop ik? ’t zou inderdaad mooi zijn als je wat kunt delen hier, zoals Paul al voorstelt gezien de discussie.


    17 augustus 2006 om 15:39
    Paul van Veenendaal

    @Rogier,

    Ik ben erg benieuwd naar de eerste resultaten, is mogelijk deze met ons te delen?


    13 oktober 2006 om 07:36
    Karel

    Kijk ook eens op mobielstartpagina.nl (voor PC) en mobielstartpagina.nl/iPhone (voor de smartphone) voor een overzicht van véél mobiele websites.


    31 oktober 2010 om 14:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!