MTV op zoek naar de YouTube-ende jeugd

7 augustus 2006, 14:39

MTV op zoek naar de YouTube-ende jeugdUit verschillende hoeken en gaten, komt het bericht dat MTV networks een deal heeft gesloten met Google. Belangrijkste reden voor MTV Networks om deze deal te maken, lijkt het (terug) vinden van de jeugd. Met MTV en andere muziek-zenders en Nickelodeon is MTV Networks daarin specialist. Maar wel één met een kwijnend marktaandeel. MTV die toch tot de innovators van de interactieve en consumentgestuurde media gerekend mag worden, heeft de groei van user generated content (vooral op videogebied), behoorlijk gemist.

Voor deze deal zal MTV Networks haar content beschikbaar stellen aan de duizenden websites die Google in haar AdSense netwerk heeft. Het gaat om drie shows: Laguna Beach, Sponge Bob en de MTV video awards. De content zal voorzien worden van reclame. De opbrengsten hieruit zullen verdeeld worden tussen beide partijen. Daarnaast zal de google videostore ook episodes van onder meer Jackass gaan verkopen. Deze gaan $ 1.99 per episode kosten en zijn “download to own”. De proef zal eind augustus in de VS gaan lopen en moet voor het eind van het jaar in heel de VS beschikbaar zijn.

Reacties

Tom Freston, president en CEO van MTVN moeder Viacom: “Collaborating with Google gives us a terrific opportunity to take our content and distribute it even more widely on the web in a seamless and targeted way.”

Eric Schmidt, CEO van Google: “With the combination of our video technology, and extensive advertiser and publisher network, Google is in a leading position to help content owners, Web publishers and advertisers generate interest and increase revenue opportunities.”

Judy McGrath, CEO van MTV Networks: “We are content people who make great creative product for all platforms. Our brands are great navigation tools for our audiences, and this deal with Google will enable us to follow and lead them to new places.”

Win/win?

Google profileert zich op deze manier steeds meer als syndicator. Ze verzamelt en distribueert content van anderen. Google is op zoek naar meer van deze deals. Daarmee gaat Google websites als Brightcove en Revver achterna. Ook verschuift Google’s interesse in content naar de legale content. YouTube, maar ook Limewire en Bittorrent, dsitribueren alles wat hun klanten uploaden. En dat is lang niet altijd legaal. Google acht zichzelf te established om in deze illegale (of semi-legale) rat race mee te gaan. Daarmee poogt het bedrijf de wrok van de rechthebbers (en vooral de daaruit volgende rechtzaken) te voorkomen.

Voor MTV Networks is dit een zoektocht. Niet alleen naar het terugvinden van verloren klanten (jeugd), maar ook naar de vraag in hoeverre diezelfde klant zich nog laat bedienen. Is het distributiemodel nog wel relevant in deze tijd? MTV Networks zet kleine stapjes. Zo zijn de clips op de sites voorgeprogrammeerd door MTV Networks en wil ze een zegje hebben in welke sites de content vertonen.

Van win/win is dus zeker geen (nog) geen sprake, maar dat twee oud geworden pioniers de handen in één slaan voor vernieuwing mag als een goed teken beschouwd worden.

food expert | trend watcher | speaker | author | podcast host | newsletter: Gijsbregt fileert | de Buik

Categorie
Tags

4 Reacties

    Bert Vos

    Mtv is een uitgelezen partij om de cross-over te maken. Maar m.i. dan wel andersom. Van Web (user generated) naar Tv. Wie zit er nou te wachten op MTV tv=programma;s op het web.

    Een half uurtje per dag (ik noem maar wat) de beste filmpjes van Jaggle op MTV. Zou ik wel naar kijken. Lekker passief.

    Maar ja MTV kijkt niet eens naar ingezonden filmpjes van kijkers.

    Interessant wat er gaat gebeuren. Mtv loopt in ieder geval niet echt voorop


    7 augustus 2006 om 17:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!