Google Adwords biedt klikfraude statistieken

26 juli 2006, 14:50

Bedrijven die adverteren in de zoekmachine van Google kunnen nu in het nieuwe advertentiesysteem Adwords inzien hoeveel ongeldige kliks hun advertentie heeft gehad. Ook krijgen ze inzicht in het percentage. De statistieken kunnen op dagelijkse basis geraadpleegd worden en gaan terug tot begin dit jaar. Dat heeft de Google Adwords blog bekend gemaakt.

Half juli maakte het Amerikaanse onderzoeksbureau Click Forensics bekend dat zo’n 14 procent van alle kliks frauduleus is. Google wil dat percentage niet bevestigen. In Nederland lijden adverteerders jaarlijks ruim 10 miljoen euro schade als gevolg van klikfraude.

Google zegt een hoop te doen om klikfraude te voorkomen. Zo investeert de zoekgigant flink in technieken om klikfraude te herkennen. Via Nu.nl

Meer informatie over het maken van een rapport over ongeldige klikken

Uit eigen statistieken blijkt het aantal ongeldige klikken (clicks die vooraf worden gefilterd en niet meetellen!) dat Google rapporteerde voor mijn campagnes vorige maand minder dan 2%. Misschien kunnen Ruben, Remi, Wilbert, Heini en Wolter ook wat statistieken verschaffen.

Reacties uit de branche

Onlangs zei Sander Prinsen van marktleider Traffic4u in Webmee.tv op de vraag “Kunnen concurrenten dan niet stiekem bij elkaar gaan klikken om de prijs op te voeren?” het volgende: “Gebeurd. Het gebeurt op dit moment wereldwijd, alleen in Nederland zijn daar nog geen excessen in geweest. Het is een risico dat je gewoon moet in calculeren. Zoekmachine marketing campagnes moet je altijd doormeten, wat is het rendement onderaan de streep. Wat investeer ik, wat levert het op. Zolang dat rendement positief is, is dat hele verhaal niet een heel groot probleem.”

Paul Aelen, directeur van zoekmachinebureau CheckIt, denkt dat de schade in Nederland als gevolg van klikfraude niet het Engelse niveau van 5 à 10 procent haalt. “De Engelstalige markt is groter en volwassender. Sommige juridisch georiënteerde trefwoorden”, de semantische basis voor tekstadvertenties “kosten al 50 tot 60 dollar per klik.” Dat soort niveaus worden in Nederland niet gehaald. Aelen: “Hoe inzichtelijker klikfraude wordt gemaakt hoe beter.” (Emerce)

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie
Tags

12 Reacties

    Floris

    Onafhankelijk van het onderwerp, misschien is het een goed idee een deel van de tekst + plaatje in de body van het bericht te zetten, neemt nu erg veel ruimte in op de voorpagina.

    Over het onderwerp, lijkt me een goede zaak dat Google hierin inzicht geeft. Ben benieuwd naar ervaringen.


    26 juli 2006 om 15:11
    Kasper Katje

    Wat is de omschrijving van een ongeldige click? Want volgens mij is er nog altijd een verschil tussen ongeldig en frauduleus.

    Wel zie ik in het screenshot ook ‘ongeldige klikfrequentie’ wat wel zal inhouden dat er te snel na de vorige click geklikt wordt maar wat is de ingestelde interval?


    26 juli 2006 om 15:12
    Kasper Katje

    Paul, bedankt voor de links maar je vergeet wel een lap tekst:

    Mogelijke bronnen van ongeldige klikken:

    Handmatige klikken, bedoeld om uw advertentiekosten te verhogen of de winst te verhogen voor websites die als host optreden voor uw advertenties…

    en verder lees ik:

    Google bekijkt een aantal gegevens van de klikken, waaronder het IP-adres, het tijdstip van de klik, eventuele dubbele klikken en diverse andere klikpatronen. Deze factoren worden vervolgens geanalyseerd om mogelijk ongeldige klikken te isoleren en te filteren.

    Dus zo zwart/wit is het nog niet helemaal.


    26 juli 2006 om 16:05
    Kompis

    Ik begrijp de reactie van Sander Prinsen: “Wat is het rendement onderaan de streep”. Als ik mijn brood verdiende met alleen de SE business, zou ik dit ook gezegd kunnen hebben. Voor de grote adverteerders hebben we het hier echter wel om vele duizenden Euro’s zo niet tien duizenden Euro’s. Sander, laten we een keer samen gaan rekenen 😉


    26 juli 2006 om 18:26
    Wilbert

    Hocus Pocus Pilatus…… Ik wilde wat verschillende klanten in verschillende branches gaan vergelijken zoals Paul suggereerde, maar zo plots als de functie er was is tie inmiddels alweer verdwenen! Als hij plots weer opduikt zal ik mijn bevindingen hier posten. Of ben ik de enige waar hij mist..?


    28 juli 2006 om 10:20
    Paul van Veenendaal

    @wilbert: Ik heb geen problemen. Zie ‘m bij mij er gewoon staan.

    Probeer:

    > Rapporten

    > Nu een rapport maken »

    > Soort Rapport: Prestaties van Campagne

    > Weergeven: Dagelijks, Maandelijks, Per kwartaal, Per jaar

    > Datum bereik: Kies er maar een

    > “Kolommen toevoegen of verwijderen” openklappen en voila

    Note: Wanneer je voor weergeven “per uur” selecteert krijg je de 2 opties “ongeldige klikken” en “ongeldige klikfrequentie” NIET te zien


    29 juli 2006 om 07:07
    Wilbert

    Ja, ik weet waar ze staan, maar het blijft een beetje tombola! Ik heb hier nu 2x dezelfde pagina open staan. 1x in Firefox en 1x in IE en in de ene browser staan de selectievelden wel en de andere niet. Maar gekker is dat het gisteren een keer precies andersom was! Aan de browser ligt het dus niet. Misschien een lokaal probleem hier met cache instellingen of zo. Ik zal mijn tijdelijke bestanden eens weggooien. Jammer dat ik in mijn reactie geen screenshots kan plaatsen…

    Even wat anders. Ik zat toevallig net in een account te kijken van een zorgverzekeraar waar wij een campagne voor gevoerd hebben van november tot en met maart. Deze campagne hebben we (zodra Google dit mogelijk maakte in november) uitsluitend gedraaid op de inhoudspagina’s (De kosten per conversie lagen op deze manier heel veel lager). Nu zie ik dat we tot vorige maand nog geld retour hebben gekregen i.v.m. ‘Klikkwaliteit’. In mei was de servicecorrectie bijna 2% van het maandbudget, maar ik weet niet over welke periode dat gerekend is.

    NB: ik het het hier dus niet over ‘invalid clicks’ uit de nieuwe rapporten, maar achteraf gecrediteerde clicks. Ik zal eens even kijken of ik wat rapporten kan maken met ongeldige clicks.


    29 juli 2006 om 10:05
    Paul van Veenendaal

    Hoi Wilbert je kunt een screenshot plaatsen middels de tags [ img ] [ /img ] (zonder de spaties) met daartussen de url. Zorg dat het plaatje een max. breedte heeft van 502 pixels. Overigens gaan de rapportage van ongeldige kliks maar terug tot begin 2006.


    29 juli 2006 om 10:46
    Wilbert

    Ik heb even wat rapporten gemaakt. Het meest opvallend vind ik dat er weinig ‘lijn’ in te ontdekken valt. De ratios lopen sterk uiteen en er is op dit moment niet een duidelijke lijn te ontdekken in branche, CPC o.i.d.

    Hieronder wat cijfers op basis van iets minder dan 200 campagnes en een kleine 250.000 clicks over de maand juni:

    Gemiddelde ‘ongeldige clickfrequentie’ : 3,08%

    Hoogste ‘ongeldige clickfrequentie’ :19,23%

    Laagste ‘ongeldige clickfrequentie’ : 0,00%

    De hoogste en de laagste ‘ongeldige clickfrequentie’ zijn beide campagnes met ongeveer 100 clicks dus geven niet een heel valide cijfer.

    Opvallend is verder dat voor verschillende campagnes binnen eenzelfde account gericht op min of meer dezelfde doelgroep met redelijk gelijke CPC’s

    Er zijn campagnes bij met duizenden clicks van tussen de € 1,50 en € 2,00 CPC die een ‘ongeldige clickfrequentie’ van tussen de 1,5 en 3% hebben.

    Andere campagnes met een CPC van onder de 10 cent met vergelijkbare aantallen clicks hebben ongeveer dezelfde requentie.


    29 juli 2006 om 14:10
    RubZie

    Wat stats:

    Bij een redelijk grote travel (hotels) campagne gericht op de UK was het % ongeldige clicks in juni+juli 3,5%.

    Dezelfde campagne voor de US: 4,3%

    Een andere travel (vakantieparken) campagne gericht op NL: 3,6%

    Dezelfde campagne in DE: 4%, BE: 3.1%, SE: 5%, NO: 2%

    Maar een antwoord op de vraag “wat kunnen we met deze data” moet ik je schuldig blijven. Google geeft deze data alleen terug op campagne of accountniveau, je kunt dus verder weinig koppelen aan je eigen meetsystemen.

    Wellicht nuttig te vermelden dat Google deze data altijd al had, maar het so far gewoon niet liet zien. Het is dus op zich niet nieuw dat Google ongeldige clicks bijhoudt, maar wel nieuw dat ze exacte aantallen bekend maken. De bedragen die ermee gemoeid zijn, werden overigens wel gerapporteerd in je billing informatie.


    1 augustus 2006 om 04:42
    Wilbert

    @ Ruben:

    De ‘invalid clicks’ die in deze rapporten opgevoerd worden niet berekend. Je ziet ze niet in je billing informatie. Daar worden bedragen gecrediteerd voor vastelling van ‘invalid clicks’ na de gerapporteerde periode. Dus afhankelijk van de bedragen die je gecrediteerd krijgt moet je er achteraf misschien nog een paar tiende procenten bij optellen. Ik weet niet of deze ‘invalids’ met terugwerkende kracht in de statistieken terug komen. Ik denk het niet.


    1 augustus 2006 om 05:39

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!