Telecom.beyond: Communicatie in 2016

24 juli 2006, 03:00

Dit weekend heb ik de publicatie Telecom.beyond gelezen. Een visie van TNO Informatie- en Communicatietechnologie, met inspirerende toekomstbeelden en –visies voor de telecommunicatie in de toekomst. Prima input voor visie- en strategievorming en inspiratie voor de ontwikkeling van nieuwe concepten.

De publicatie bevat negen toekomstbeelden geschreven door onderzoekers van TNO. Elk toekomstbeeld beschrijft een situatie in privé of werkomgeving van een persoon in 2016. Het geheel maakt duidelijk hoe nieuwe technologieën opgenomen zijn in ons dagelijks leven. Daarnaast bevat Telecom.beyond de visie van 18 achttien mensen van, zoals TNO het omschrijft, ‘naam en faam’ van zowel binnen als buiten de sector van Roel Pieper en Ad Scheepbouwer tot Fons Westerloo. Het geheel is een makkelijk toegankelijk toekomstperspectief op telecommunicatie in de wereld van overmorgen.

Enkele quotes…

  • Roel Pieper, professor of e-commerce universiteit van Twente:

    The telecom market really will be demand-driven. (…) Then services really can begin with the customer and end with the system, rather than vice versa”.

  • Rob van Esch, Managing director VECAI:

    Interactivity will be a normal element in television programmes, while at the same time “old fashioned broadcasting” will not disappear.

  • Nikolaj Gammeltoft, vice president corporate business development TDC:

    Communication solutions will drive the future societal behavior as well as satisfy societal demands (i.e. health care applications).

  • Horst Lennertz, voormalig CTO KPN Mobile:

    In the future, mobile network operators will be consolidated to a maximum of three players per country..”

  • Roel Pieper, professor of e-commerce universiteit van Twente:

    The telecom market really will be demand-driven. (…) Then services really can begin with the customer and end with the system, rather than vice versa”.

  • John Quist, director business & product portfolio Eircom:

    A paradox is emerging [in 2016], because every can communicate to anyone at any time, people feel more lonely and isolated than ever. Virtual Reality Syndrome has grown to epidemic proportions.

Het boekje eindigt met headlines van de daily news feed van 3 maart 2016, zoals:

  • Newspapers are daily open source wikis.

    As of today, The Daily News Feed is now entirely m,ade up from news gathered and communicated by contributors to the open source news wiki

  • Games cannot be visually distinghuised from the real world

    Tonight on MTV27 Virtual Brasil vs Virtual Italy. Any time between 19:00-02:00

  • Identity is digital; no longer can people use paper documents to prove their identity, their license to drive or date of birth

Hoewel ik niet enorm verrassende visies ben tegengekomen, (any time, anywhere, any place is nog steeds de verwachting) heeft het geheel en met name de toekomstbeelden mij zeker geinspireerd om bepaalde zaken eens van een andere kant te bekijken of nog eens aan te scherpen. De mix tussen de visie van 18 personen en de beschrijving van de toekomstbeelden doet het goed. Prima input als je bezig bent met een strategietraject.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

10 Reacties

    venturo

    Interessant inderdaad, overigens heb je de quote van Pieper twee keer opgenomen in de posting. Bij de weg, een postbank strategietraject?


    24 juli 2006 om 03:40
    evroekel

    Twee keer Roel Pieper is een foutje. Heb ik over het hoofd gezien, maar laat ik nu maar staan. Over ING/Postbank doe ik geen mededelingen, aangezien ik hier op persoonlijke titel blog.


    24 juli 2006 om 04:30
    venturo

    Het 1 laat het ander onverlet. 🙂


    24 juli 2006 om 04:33
    venturo

    @ Erik, niet om te vervelen hoor maar als ik alleen al de Postbank intik in het zoekvenster krijg ik iets van 120 berichten. Ik denk dat 100 daarvan door Marco geplaatst zijn. Er is geen weblog(site) waar zoveel aandacht voor de Postbank wordt gegenereerd als hier op Marketingfacts. Toeval?


    24 juli 2006 om 07:03
    Kasper Katje

    Albert, ben je nu aan het moddergooien omdat je zelf werd aangesproken op je eigen TSS posting? Lijkt me niet nodig en het is volgens mij veel te warm om te rellen.


    24 juli 2006 om 07:39
    Paul van Veenendaal

    @ Albert. In de afgelopen 3 jaar zijn er maar 27 artikels over de Postbank geplaatst (in titel), waarvan de meeste over gewonnen prijzen (marketeer of the year, marktleider, PoD Awards), innovatieve productintroducties (MijnPostbankbas, Skype, Netgesprek) en kritische noten (Ideal & Postbank drama) gingen.

    De overige 91x dat ze werden genoemd is terloops in een artikel, in de reacties of in laatste berichten. Ter vergelijking: in de afgelopen 2 jaar zijn er rond de 15 artikelen over de Postbank op Dutchcowboys verschenen. Op nu.nl zijn er in totaal 29 artikelen verschenen over de Postbank (die veelal overal overeenkomen met MF artikels en raakvlakken hebben met online marketing)

    Dus je opmerking raakt kant noch wal. En onderbouw je commentaar voortaan.


    24 juli 2006 om 08:40
    venturo

    Paul, Kasper hoezo rellen? Een simpele vraag en een simpel antwoord. Ik voel me niet aangesproken omdat ik evenals Erik (en jullie) op persoonlijke titel (venturo) blogt. Soms gaan artikelen, 2 op zeg maar 300 OOK over mijn bedrijf omdat ze represenatief zijn voor de markt waarover ik schrijf.


    24 juli 2006 om 08:47
    venturo

    Ik zeg helemaal niets….:)


    25 juli 2006 om 19:44
    Verle

    This info is the cat’s pamajas!


    29 juli 2016 om 23:09

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!