Forse kritiek op prijsverhogingen eBay

22 juli 2006, 17:29

eBay wijzigt per 22 augustus haar prijsstructuur. Feedback vanuit de community zou hiertoe de aanleiding zijn, zo valt te lezen op eBay. Hoewel eBay het communiceert als prijswijzigingen is het feitelijk een prijsverhoging. Dezelfde community reageert dan ook massaal en vele verkopers stellen eBay per 22 augustus te verlaten. Inmiddels is er ook een online petitie opgezet.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

10 Reacties

    Arnoud Rademaker

    Beste Erik,

    Volgens mij zijn we gewoon verwend met het (bijna) gratis internet. Volgens mij blijft elke advertentie bij een plaatselijke krant vele malen duurder. Of zie ik dit verkeerd?

    Groet,

    Arnoud


    22 juli 2006 om 18:47
    evroekel

    Een advertentie in een plaatselijk suffertje is inderdaad duurder. Denk dat eBay ook het nodige heeft losgemaakt door de wijze waarop dit gecommuniceerd wordt; Spreken van een prijsverandering terwijl het een prijsverhoging is icm de opmerking dat de feedback van de community die hier aanleiding toe zou zijn en de community zelf hier zeer over verbaast lijkt te zijn. Als daadwerkelijk feedback van de community hier aanleiding toe zou zijn, dan is het enkel in belang van de verkopers, maar dat kan eBay (nog) onvoldoende duidelijk maken.


    23 juli 2006 om 04:30
    Arnoud Rademaker

    Beste Erik,

    Je zult ongetwijfeld gelijk hebben met je opmerking dat eBay niet handig communiceert.

    Ik vermoed dat de prijsverhoging noodzakelijk is en wordt ingegeven doordat de nettowinst van internetveilinghuis eBay in het tweede kwartaal van dit jaar gedaald. De Amerikaanse onderneming ondervindt in toenemende mate concurrentie van zoekmachine Google (bron: http://www.fd.nl, 23/07/2006).

    De omzet neemt toe, terwijl de nettowinst daalt. Dat is vreemd en roept om maatregelen. Bovendien is de koers van het aandeel eBay in de afgelopen 12 maanden gehalveerd.

    Het aantal te koop gestelde artikelen is met 35% gestegen. Als 35 % van de klanten wegloopt is er volgens mij nog niets aan de hand. Sterker nog, voor de bedrijfsresultaten zou het alleen maar gunstig zijn.

    Zie ook de log op marketingfacts over de winstontwikkeling van Google (20/07/2006).

    Groet,

    Arnoud


    23 juli 2006 om 05:35
    Gratis adverteren

    Mijn inziens is het kwestie van marktonderscheiding. Sommige dingen zijn en blijven gratis, sommige dingen betaald. Beide met net een andere doelgroep.


    23 juli 2006 om 12:35
    Alderd J. Froolik

    Helaas worden veel spin-offs van eBay getroffen door de zeer forse prijsverhogingen. Vele balanceren op de rand en met de komende prijzen vallen ze over de rand heen.

    Het is waar dat er veel vervuiling door de winkels optreed maar het vreemde is dat recentelijk het winkelgebruik gepromoot werd en nu de prijzen tot 2000% verhoogd worden.

    Tegelijkertijd worden ook de prijzen voor het plaatsen van een veiling verhoogd. Dit staat haaks op het beleid de winkelvervuiling terug te brengen. Dit heft echter te maken dat bedrijven uit het buitenland de Nederlandse eBay gebruiken om hun spullen te listen omdat het in Nederland nog altijd heel goedkoop is in vergelijking met Amerika en Duitsland.

    Als het doel bereikt wordt zullen er waarschijnlijk wel vaker promotionele akties komen met gratis plaatsen binnen een bepaalde periode. Nu is dit een paar keer per jaar het geval. Maar we wachten af.

    eBay verwacht ca. 15% van het winkelbestand te verliezen. Dit zijn ongeveer 81.000 winkels wereldwijd en geeft een daling van de omzet. Echter wordt de meeste winst behaald door de veilingen en het verlies aan winkels wordt ruimschoots gecompenseerd door de prijsverhogingen.

    eBay blijft immers nog steeds een mooi en goed werkend platform. Of het zo blijft? Laten we het hopen!


    23 juli 2006 om 12:53
    Floris

    De belangrijkste prijsverhoging is de verhoging van de kosten voor winkelvoorraad van 1 cent naar 10 cent minimaal. Veel shops hebben tot wel 1000 artikelen online staan en betalen per maand nu 1000 ipv 100 euro om de voorraad online te houden….


    23 juli 2006 om 17:20
    Jancollect

    Financiele achtergronden kunnen best kloppen, maar laten we 1 ding niet vergeten: Zonder verkopers, géén kopers. Zonder kopers géén Ebay! Het zijn de verkopers die ooit de basis gevormd hebben voor het platform, en juist naar de verkopers wordt door Ebay slecht geluisterd. In een poging daar verandering in te brengen, heb ik vandaag op het gebruikersforum van Ebay een oproep geplaatst aan collega-verkopers, om m.i.v. 28 juli gedurende 10 dagen niets aan te bieden op Ebay. Deze oproep vindt na enkele uren al veel gehoor! Ik realiseer me, dat ik me hiermee op gevaarlijk terrein begeef en wellicht riskeer, dat men mijn account schorst. Maar ik kán en mag als ondernemer een kostenstijging die voor mij al snel zo’n 400% zou bedragen, niet accepteren! Als het geen resultaat heeft, stop ik toch met Ebay, dus heb niets te verliezen met deze actie. En juridische acties? Er staan voldoende mensen achter mij, om Ebay in zo’n geval een aanzienlijk gezichtsverlies te laten lijden! Wie heeft er méér te verliezen?


    25 juli 2006 om 13:00
    Charlarloca

    Ik verkoop al een tijdje op eBay. Mensen kijken op eBay naar producten die ze goedkoper willen kopen dan in de winkel. Prijsverhogingen doorvoeren om de verhoogde tarieven te compenseren zit er dus niet in; mensen gaan dan liever naar de winkel. Aangezien ik vooral sieraden verkoop is de winstmarge niet erg groot, maar ik vind het ook leuk om te verkopen dus dat is geen probleem. Met de prijsverhogingen moet ik erop gaan toeleggen! Dat is uiteraard niet de bedoeling. Aangezien ik sieraden verkoop en mensen verschillende smaken hebben, verkoop ik ook een boel verschillende sieraden. Ook verkoop ik van die bedels om zelf armbanden mee te vullen; daar moet je wel meerdere soorten van verkopen voordat mensen dat gaan kopen. Met alle soorten en maten e.d. bij elkaar heb ik ongeveer 1100 sieraden. Nu betaal ik al 100 euro in de maand aan verkoop-en plaatsingscommissies, straks komt daar nog eens 100 euro bij alleen al om de artikelen op eBay neer te mogen zetten! En dan heb je ze nog niet eens verkocht. Het is veel voordeliger om zelf een webwinkel te beginnen! Waar is eBay nu mee bezig? Ik hoop dat ze zichzelf naar de vernieling helpen!


    26 juli 2006 om 12:55

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!