Persweeën

21 juli 2006, 11:10

In navolging van Karel Kolb een verslag van de naweeën van het persbericht over de Ikke-ikke test. Op dinsdag 11 juli verzond ik een bericht dat werd opgepikt door de Telegraaf, Molblog, Dutchcowboys, Zibb, Brickmeetsbyte en anderen.

Het onderwerp van het persbericht is de introductie van de Ikke Ikke test in Nederland. De IKKE-IKKE test is een variant op de we we test van Futurenowinc, waarmee je gratis de klantgerichtheid van je website kan meten.

Nu is het versturen van een persbericht ook een vorm van marketing. Dus ik heb flink wat aandacht besteed aan het opstellen van een pakkende titel, het verwerken van een goede referentie, en het inleven in de ontvanger. Belangrijkste aanwijzing die ik kreeg van LVT Benelux PR was om in het persbericht antwoord te geven op de vraag: Waarom is het nieuws belangrijk, en voor wie. Dit resulteerde in het persbericht wat ik onderaan deze pagina integraal weergeef.

Vervolgens heb ik het bericht voor een aantal bloggers voorzien van een persoonlijke inleiding. Zo kreeg Eduard de Wilde de ikke-ikke scores van van Bol en Wehkamp in grafiekvorm bijgevoegd. En Maarten Lens Fitz-Gerald kreeg voor Dutchcowboys een vergelijking van de ANWB en Routemobiel. (Adformatie kreeg een vergelijking van een aantal interactieve bureaus, die in de ikke ikke test helemaal niet zo interactief bleken te zijn. Maar die hebben ze nog niet gebruikt.)

Met de Telegraaf had ik telefonisch afgesproken dat zij de primeur kregen. Het bericht zou dinsdag 11 juni in de krant staan. De avond ervoor had ik e-mails gescheduled naar de overige adressen op mijn perslijstje. Deze mails werden dinsdagmiddag automatisch verzonden, omdat ik zelf die ochtend een aantal afspraken had.

Nu zag ik pas in de loop van de ochtend dat de Telegraaf het helemaal niet had opgepakt. En zo pakte Maarten de primeur op Dutchcowboys. Vlak erna plaatste Theo van Vugt het op Molblog. En even later stond het op Brickmeetsbyte. Dutchcowboys gaf absoluut de meeste traffic naar de test. Meer dan Molblog en Brickmeetsbyte. Daar staat tegenover dat Brickmeetsbyte meteen wat meer diepgang gaf aan het artikel, door te verwijzen naar de originele bedenkers van de test, en een artikel op Clickz. Waaruit maar weer blijkt dat iedere weblog zijn eigen uniciteit heeft.

Op woensdag de 12e pakte Dagelinks het op. En maandag de 17e Adforesult. Vervolgens, een week later dan gepland, stond het dan toch in de Telegraaf. Waarna ook Zibb en een aantal individuen op bijvoorbeeld Hyves het oppakten.

Opvallend is dat het artikel op Dutchcowboys net iets meer bezoekers gaf (en nog steeds geeft) dan het toch niet onopvallende artikel (gekleurd kader van 10 bij 4,5 centimeter op pagina 20) in de Telegraaf. Echter, de bezoeker die van de weblog kwam was iets vluchtiger dan de bezoekers die via de Telegraaf kwamen. Degenen die de moeite hadden genomen om de URL zelf in te typen bleven veel meer tests doen.

Hierbij het volledige persbericht:

Canicas introduceert de ikke-ikke test in Nederland. Door het intypen van een URL krijgt de bezoeker direct de mate van klantgerichtheid van zijn website te zien. De test is te vinden op: http://www.ikke-ikke.nl

Ikke ikke ikke, en de rest kan stikke

Meer dan 70% van de websites Nederlandse websites schrikken klanten af met de woorden: Ikke, ikke, ikke….wij, wij, wij en ‘over ons’. Deze bedrijven nemen zichzelf als uitgangspunt, en praten uitsluitend over de grootsheid van het bedrijf, en de kenmerken van hun producten. Winnaars zijn die bedrijven die juist de klant in plaats van zichzelf als uitgangspunt nemen. Met de ikke-ikke test weet u in een paar seconden wat hoe het staat met uw klantgerichtheid.

Met de ikke-ikke test is makkelijk te zien of een bedrijf op haar website alleen maar over zichzelf praat, of juist vanuit de klant redeneert. De ikke-ikke test is niet zaligmakend, en vormt slechts een van de 1200 controle punten die Canicas gebruikt om DM uitingen te optimaliseren. Maar door zijn eenvoud is de test toch bijzonder krachtig. En leuk om te doen. Tom Kok (Voorzitter van DDMA):“Na het doen van de ikke-ikke test zult u nooit meer op dezelfde manier naar DM uitingen kunnen kijken. Op elke website en in elke brief gaat u voortaan op zoek naar het woord: U! Uw! U”

Ewald Verhoog (41) is oprichter van het Canicas. Canicas is Spaans voor knikkers en heeft als werkterrein: marketing strategie - marketing tactics - marketing operations en marketing intelligence. Wij helpen onze klanten bij het ontwikkelen en implementeren van de (interactieve) marketing & sales strategie. In Nederland loopt Canicas voorop op het gebied van Persuasion Architecture (Futurenow): basisprincipe is dat de 'gemiddelde' klant niet bestaat. Ieder type klant vraagt om een eigen aanpak, en het internet leent zich hier perfect voor. De meeste klanten maken kennis met Canicas via Canicas Conversie Management ©. CCM helpt klanten om met een beproefde methode, snel de conversie van landingspages en actiewebsites fors te verhogen. Canicas zet een team in van ervaren specialisten op het gebied van webcopy, usability, design, verkooppsychologie en webanalytics om stapsgewijs alle copy- en lay-out aspecten die voor conversie van belang zijn optimaliseren.

Categorie
Tags

5 Reacties

    evroekel

    Ewald: Je grafiek doet vermoeden dat je page loads en de publicatie op weblogs vergelijkt. Echter (deel van) de traffic op 12 juli kan nog steeds van DC, Molblog en Brickmeetsbyte zijn. Dus ’t zou niet zuiver zijn dat volledig toe te rekenen aan Dagelinks. Heb je ook op basis van referrer een overzicht met de verdeling van alle traffic die naar je site is gekomen met daarin de verschillende weblogs die hebben gelinkt? Dus van alle bezoekers kwam x% vanaf site Y etc. sinds versturen persbericht op 11/7?


    21 juli 2006 om 12:09
    jeroenmirck

    “Adformatie kreeg een vergelijking van een aantal interactieve bureaus, die in de ikke ikke test helemaal niet zo interactief bleken te zijn. Maar die hebben ze nog niet gebruikt.”

    Vermoedelijk heb je het naar een verkeerd mailadres gestuurd, want bij mij is niks over dit persbericht bekend. Wel zag ik het hier en daar opduiken, maar ja: dan hoef ik er niet zo nodig meer iets mee te doen. Zo blijkt maar weer: het goed versturen van een persbericht is zeker een vorm van marketing.


    21 juli 2006 om 12:09
    everhoog

    @ Erik: je hebt gelijk dat de traffic na 11 juli nog steeds grotendeels te danken is aan Dutchcowboys en Molblog. Het gewicht van elke referrer heb ik proberen uit te drukken in grijstinten.

    @ Jeroen: Ikke ga het tot op de bodem uitzoeken. Ik stuurde het bericht naar redactie at adformatie.


    21 juli 2006 om 12:18
    jeroenmirck

    @ Ewald: Dat is op zich ons centrale mailadres, maar dan is het dus in ieder geval niet naar mij doorgestuurd. Wellicht naar mijn collega Rob. Ik zal het hem eens vragen.


    21 juli 2006 om 12:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!