Nieuwe voorwaarden Google AdWords

20 juli 2006, 09:31

Google AdWords heeft haar voorwaarden gewijzigd. Gebruikers dienen deze vóór 11 oktober 2006 te accepteren. De tekst van de voorwaarden is flink uitgebreid en op enkele plaatsen gecorrigeerd. Zo is de volgende zin nu verdwenen: De Klant […] is niet toegestaan […] op eenzelfde zoekresultatenpagina niet meerdere advertenties te plaatsen die naar dezelfde of een gelijksoortige website doorlinken..

Zonder uitputtend te zijn heb ik de belangrijkste wijzigingen even op een rijtje gezet.

Ik gebruik de nieuwe artikelnummers (omdat in de nieuwe ov er een artikel is tussengevoegd).

Artikel 2 Plaatsen en op de doelgroep richten van advertenties

• Garanties voor vertoningen en klikken zijn niet meer onmogelijk.

• Toegevoegd: ‘Klant kan […] diensten voor andere soorten advertenties kopen.’ Ik vermoed dat hier beeldadvertenties mee bedoeld worden.

Artikel 3 Inhoud en positionering

• Toegevoegd: procedures en voorwaarden voor gebruikers die Google materiaal en wensen aanleveren waarop Google de campagnes ontwerpt en start.

• Toegevoegd: ‘Klant geeft Google toestemming om een geautomatiseerd software programma te gebruiken om websites die zijn verwant met de Adverteerder Diensten op te halen en te analyseren […] om de kwaliteit en beschikbaarheid van de advertenties te onderzoeken. Klant mag deze toestemming intrekken […].’ Vermoedelijk wordt hier de verhoogde aandacht van Google voor landingspagina’s bedoeld.

Artikel 5 Verboden gebruik

• Toegevoegd: Scrapen van informatie inzake methode en techniek van AdWords-systeem is niet toegestaan, tenzij anders overeengekomen.

• Toegevoegd: Naast strafbaar gebruik van het AdWords systeem zelf is het nu ook niet meer toegestaan stoute dingen in het land te doen waar de ads getoond worden.

Artikel 6 Betaling en rapportage

• Toegevoegd: Betalingscondities voor gebruikers die achteraf, per overschrijving hun kosten aan Google voldoen.

• Eventuele restituties worden niet langer in geld maar in advertentiekrediet uitgekeerd.

Artikel 7 Garanties

• Toegevoegd: ‘Niets in deze bepaling beperkt de aansprakelijkheid van een partij voor schade geleden door fraude.’

Artikel 10 Vertrouwelijkheid

• Dit artikel is grotendeels gewijzigd en uitgebreid. Ik raad je aan dit zelf goed door te lezen in je AdWords-administratie.

Ik werkte tien jaar bij de grote uitgevers van Nederland. In 2001 ben ik voor mezelf begonnen, als zelfstandig webmarketeer en freelance auteur. Op internet zijn zoekmachines mijn grote passie. Zo voer ik voor grote en kleine klanten Google AdWords-campagnes. Begin 2005 heb ik Feeder, de Nederlandse RSS zoekmachine, gelanceerd.

Categorie
Tags

11 Reacties

    Erwin S

    Een punt wat mij vandaag opviel in adwords…

    Gisteren wilde ik een advertentiecampagne opzetten voor mijn eigen website.

    Ik kreeg een mail met de melding dat mijn advertentie geweigerd was omdat ik niet voldeed aan de regels.

    Maatregel: Opgeschort – in afwachting van revisie

    Problemen: Probleem met Google-handelsmerken

    Dit logo is inderdaad in een klein plaatje verwerkt. Zal Google alle websites en plaatjes automatisch afscannen op trademarks (misschien alleen van Google zelf) ?


    20 juli 2006 om 11:52
    Karel Kolb | Feeder

    Bedoel je een logo in je (beeld)advertentie, of op je landingspagina? En welk logo wilde je gebruiken? Dat van Google?


    20 juli 2006 om 12:07
    Erwin S

    Check maar op mijn site, bij optimalisatie is het verwerkt in het plaatje, dat kan het alleen zijn…

    Hij staat nu nog erop, maar ga hem dus nog iets aanpassen


    20 juli 2006 om 19:02
    Karel Kolb | Feeder

    Erwin, ik kan me nauwelijks voorstellen dat het om dit Google-logootje gaat. Vermoedelijk heb je in je advertentietekst of keywords woorden gebruikt die niet mogen. Stuur me anders een mailtje met voorstel adtekst en woorden die je wil kopen. Kijk ik er even naar.


    20 juli 2006 om 19:18
    Erwin S

    Ik vind het zelf ook apart hoor, mailtje is onderweg, ik zal de mail van Google erbij doen…


    21 juli 2006 om 03:44
    Karel Kolb | Feeder

    Erwin, ik beantwoord je mailtje ter lering voor anderen hier. Het gaat inderdaad om het Google-logo dat jij op je site hebt staan. Ik kom dagelijks sites tegen die het logo ook voeren. Maar dat valt Google kennelijk niet op zolang je ze maar niet naar je site stuurt ivm AdWords.


    21 juli 2006 om 09:14
    jeroenmirck

    Is dat een van de ‘stoute dingen’ waar Google over rept? 😉


    21 juli 2006 om 10:23
    Karel Kolb | Feeder

    Beter lezen Jeroen. 🙂 Het gaat om stoute dingen die los staan van Google AdWords. Als Google bijv. ter ore komt dat jij weleens zonder kaartje in de trein zit kunnen ze je account sluiten.


    21 juli 2006 om 10:41
    jeroenmirck

    Ik zou nu iets stouts kunnen zeggen over de stoute dingen die Google zelf in China doet….


    21 juli 2006 om 10:48
    Maarten

    Wat betekent het precies dat het volgende niet meer geldt?

    De Klant […] is niet toegestaan […] op eenzelfde zoekresultatenpagina niet meerdere advertenties te plaatsen die naar dezelfde of een gelijksoortige website doorlinken..

    Mag je nu vanuit meerdere advertentiegroepen advertenties vertonen die linken naar dezelfde site? Zou mooi verhaal worden, dat is toch hetgeen Google steeds probeert te beperken?


    28 juli 2006 om 13:07
    Karel Kolb | Rembrandt actueel

    Maarten, de foute zin is verdwenen en vervangen door de juiste in de nieuwe voorwaarden. 🙂 Je mag dus niet op één resultaatpagina vanuit meerdere advertenties naar dezelfde of gelijksoortige website linken.


    28 juli 2006 om 13:36

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!