WebTv voor de eerste divisie

18 juli 2006, 13:02

Talpa lijkt een breekijzer te willen hanteren om paytv te populariseren en neemt daarvoor het voetbal uit de Jupiler League (eerste divisie) als wrikpunt. Een logische configuratie vanuit de schoot en het oculair van het management gezien maar of het een grote schare fans zal bedienen is nog maar de vraag. De verwachtingen rondom webtv zijn al wat bijgesteld sedert IPTV zijn intrede heeft gemaakt op de Nederlandse markt. Nog los van alle mediacenters die de beelden op een normale TV monitor kunnen afspelen zie ik geen tienduizenden voetballiefhebbers loeren naar een 17” beeldschermpje en een desktop of nog kleiner op de laptop. De prijzen die Talpa vraagt zullen zeker niet bijdragen aan snelle popularisering van de dienst…

Voor € 4,95 per maand kunnen fans alle live wedstrijden en samenvattingen van hun favoriete club zien via de wedstrijden.tv . Voor € 9,95 per maand kan de heavy user álle wedstrijden en samenvattingen van alle clubs uit de Jupiler League bekijken. Het is tevens mogelijk om voor € 2,95 per keer ‘losse’ wedstrijden (pay per view) te bekijken. Samenvattingen per wedstrijd en compilaties van de mooiste doelpunten kosten los € 1,50 per keer. Ter introductie van deze nieuwe manier van voetbal kijken biedt Talpa de mogelijkheid van een proefabonnement aan. Voor € 0,95 kan men één maand lang zijn of haar favoriete club op de voet volgen. Voor € 1,95 zijn gedurende één maand de wedstrijden en samenvattingen van alle clubs beschikbaar.

Wederom bekruipt mij het gevoel dat de doordenderende Talpatrein weer een station overslaat, dat de markt voor deze diensten nog moet rijpen en dat men wellicht beter gebruik had kunnen maken van IPTV carriers zoals KPN en Versatel. Beter had men in het kader van sympathy branding de samenwerking met regionale TV stations kunnen voeden door op regio nivo de wedstrijden live en free2air uit te zenden. Gegarandeerd meer inkomsten en een goedkopere operatie door de co-productie met de regiostations. TV stations met club-watchers, regionale redactie en affiniteit met de regionale markt. Het is wederom gedurfd van Talpa maar ik zou een tussenstap genomen hebben. Uiteindelijk heeft men de rechten voor nul euro naar binnen weten te fietsen….

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

5 Reacties

    venturo

    Dank Gijsbrecht. Ik bedoel vooral de investeringen in friendship. De consumentenrelatie is matig. In dit ernstig veranderende medialandschap is sympathie voor het merk even belangrijk als de waardering van de content. Overigens met naar verluid twee ton verlies per dag op dit moment kan ik me voorstellen dat er wel schalks gekeken wordt naar nieuwe inkomsten of lagere kosten. Producenten worden flink onder druk gezet hoor mag je van me aannemen.


    19 juli 2006 om 06:08
    venturo

    Overigens ik vind Gijsbrecht mooier (mijn grootvader heet zo:)


    19 juli 2006 om 06:09
    Gijsbregt

    Bij Vondel heet-ie overigens Gijsbreght (van Aemstel).

    Talpa kan het verhaal aan de uitgavenkant wel managen. De inkomsten zijn moeilijker. En rijk bezuinigen kan niet. Maar het sympathieverhaal is belangrijk. Ik hoor dat het salesteam van radio538 niet vermeldt dat ze van Talpa zijn.


    19 juli 2006 om 09:56
    Piet Hein Goossens

    Talpa is inderdaad aan het testen lijkt het. Kan niet anders. Want als Talpa nu nog niet doorheeft dat tv programma’s (live voetbal in dit geval) online doorvoeren niet werkt, zou ik niet weten waarom Talpa dit nu mee start. Wellicht een test voor de digitale zenders die op stapel staan.


    19 juli 2006 om 13:04

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!