Adverteerders ontdekken MMOG

8 juli 2006, 12:06

Adverteerders ontdekken MMOGReclame loopt steeds verder terug qua invloed op het gedrag van consumenten en het belang van interactieve media neemt toe. Unilever, Proctor & Gamble maar ook Coca-Cola, en Heineken hebben hun conclusies al getrokken en besteden steeds minder aan traditionele TV reclame. Adverteerders verkennen digitale transities en andere nieuwe verpakte vormen van overdracht voor hun boodschappen zoals advertainment en gamevertising. Met name die laatste ontwikkeling lijkt de moderne (adverterende) marketeer meer en meer aan te trekken en in het bijzonder de variant Massively Multiplayer Online Games (MMOG).

De meeste van de MMOG configuraties worden op dit moment nog in Azië ontwikkeld. Zuid Korea is koploper en heeft in Lineage één van de fraaiste en best bezochte MMOG’s ter wereld. World Of Warcraft is een community game uit Amerika met meer dan 6 miljoen gebruikers die gratis kunnen spelen (advertising area) en betaald attributen kunnen aanschaffen (shopping area). Een steady kerngroep met een enorm voor adverteerders interessant volume en uiteraard een prachtig business model voor de eigenaar. Het is mogelijk om met 500.000 gebruikers tegelijk deel te nemen aan deze zeer geavanceerde 3D games.

Adverteerders ontdekken MMOG

Game Entertainment Europe heeft inmiddels de uitrol voor een aantal Europese varianten van MMOG’s op de rol staan waaronder een variant met Martial Arts (vechtsporten) en een mega voetbalspel waarvoor op dit moment onderhandeld wordt met adverteerders, out of the box denkende mediabedrijven en producenten.

Sommige wat ruimer denkende mediabureaus kijken voorzichtig met hun principalen mee over de schutting die traditionele media lijkt af te schermen van deze ‘nieuwe’ wereld. Immers voor dergelijke grote communitygames staan de Nike’s, Coca Cola’s en de Sony’s nog in de rij. MMOG toepassingen brengen hen, steeds vaker ook actief met credits en bonussen, in het hart van de gewenste kerngroep en in een relevante omgeving.

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

14 Reacties

    Christian Batist

    Hoi Albert,

    Leuk artikel. Wat dichter bij huis is er ook duidelijk sprake van de trend die je beschrijft. L’Oreal, 8×4, KPN, Fortis, Postbank, Nintendo, Pepsi en een groeiend aantal andere A-merken hebben reeds in een virtuele ‘presence’ in de MMORPG Habbo Hotel geinvesteerd. En niet onbelangrijk: ze komen ook terug!

    Christian


    8 juli 2006 om 14:59
    robinprinsen

    Het mooie van dit adverteren is, is dat spellen realistischer worden, in spellen als GTA krijg je niet meer een Pizza van toni’s, maar één van de Pizza Hut, of je rijd langs billboards van sloggi net als op de A2 en dergelijke


    8 juli 2006 om 17:24
    cindy

    Does anyone has any idea what is the % of MMOG players of world population?

    I am not one of them. Would that mean eventually I would be ‘commercial free’? Would that also mean companies such as PostBank, Coca-Cola (all mentioned in this blog or response) would lose a large share of audience WHO might be like me that dislike MMOG?


    8 juli 2006 om 19:02
    robinprinsen

    Cindy, oufcourse you won’t be commercial free, companies wil ALSO advertise in MMOG’s,

    they wil still advertise on tv, internet websites, billboards etc. whatever the technology allows them to do


    8 juli 2006 om 21:00
    Reinout

    Er zijn meer varianten dan diegene die nu genoemd zijn. En dat kan volgens mij ook wel weer nadelig gaan werken. Spelers gaan van de ene MMO naar de andere. Hoe actueel zijn de databases op den duur? Gaan MMO aanbieders niet gewoon keihard voor de avatars? De online shops kunnen ze namelijk zelf blijven aanvullen met nieuwe produkten. Advertising is leuk, maar adverteerders willen niet alleen branding, ze willen gewoon keihard resultaat zeker een partij als P&G. Het motto “aan clicks hebben we niks” hoor ik steeds meer. Cost per sale, cost per lead zijn nu in NL al meer denkbare termen en dat zie je in andere europese landen steeds meer verschijnen.

    Een leuk voorbeeld overigens van een europese variant is http://www.clickshoot.com


    9 juli 2006 om 08:11
    venturo

    Ik vergeet ik Eccky niet, ik kom daar zelfs uitgebreid op terug binnekort. 🙂


    9 juli 2006 om 08:15
    venturo

    @ reinout (alles goed?) ” MMOG toepassingen brengen hen, steeds vaker ook actief met credits en bonussen, in het hart van de gewenste kerngroep en in een relevante omgeving”. Its all about sharing motives…..


    9 juli 2006 om 08:18
    cindy

    Robnnl

    OF course. I was just being sarcastic and wishful thinking that eventually ONLY TV is the place where I find adv. Or NOT!


    9 juli 2006 om 09:18
    Reinout

    @AT; ja, hier alles okay.

    Ik begrijp wat je zegt, het is dan wel belangrijk dat de profielendatabase van dergelijke MMO’s goed bijgehouden worden. Wellicht komt hier ooit in de toekomst wel een soort “HOI” (het oplage instituut) voor die bijhoudt hoeveel BETALENDE profielen MMO’s hebben. Nu wordt er vaak geschermd met enorme aantallen, waarvan vaak veel procenten van die database NIET actieve leden zijn. Hoe inzichtelijker de gamebranch dit maakt, hoe meer advertising naar ons toe wordt getrokken.

    Coca cola heeft dat natuurlijk met WOW meer dan goed aangepakt. zou bijna zegen COCA COLA =WOW!


    9 juli 2006 om 14:45
    venturo

    Txs voor de aanvulling David.


    10 juli 2006 om 07:46
    Rach

    Goededag!

    Ik heb wat vragen en hoop dat iemand mij kan helpen! Ik ben op zoek naar sites waar ik de actuele cijfers kan vinden over de Gamebranche de globale markt en specifieke cijfers van het bedrijf Nintendo.

    groet,


    23 september 2009 om 07:44
    web

    Some Simple Estimates On Elementary Ms Treatment Program Products


    3 juni 2014 om 07:08

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!