Top 15 bloggers op Marketingfacts

6 juli 2006, 04:00

Top 15 bloggers op Marketingfacts

Puur omdat ik zelf benieuwd was hoe actief ik nou eigenlijk ben als blogger op Marketingfacts, heb ik een lijstje gemaakt van de bijdragen van alle bloggers (inmiddels meer dan 50). Het leek me leuk om deze te delen met jullie. De kolom Total in dit lijstje is de optelsom van het aantal Entries (berichten) en Comments (reacties).

Ik was eerst van plan een Top 10 te maken, maar om een niet nader te noemen reden leek het me toch leuker om de Top 15 te laten zien 😉

De gegevens zijn afkomstig uit de ledenlijst. Het gaat om een totaaloverzicht vanaf de oprichting van Marketingfacts tot gisteravond 22:00 uur. Volgens mij moet de lijst compleet zijn zo. Het is natuurlijk de vraag welk lijstje het beste beeld geeft. Naar mijn idee is een blogger die een bericht plaatst actiever dan iemand die reageert op een bericht. Daarom hieronder ook twee Top 15 ‘s op basis van aantal Entries en Comments:

De rest van de lijst met bloggers ziet er als volgt uit (aanvullend op de Top 15 helemaal bovenaan, dus ook weer gesorteerd op de kolom Total):

Update:

Jeroen Mirck merkt terecht op dat in het overzicht met Comments ook de lezers (Members) van Marketingfacts meegenomen kunnen worden. Hierbij dus nog twee overzichten. In de eerste Top 25 staan zowel Bloggers als Members (vetgedrukt), in de tweede Top 25 alleen Members.

Robert de Boer
eigenaar bij Lead Today

Robert de Boer is oprichter van Lead Today (voorheen New Kitd), een bureau voor online leadgeneratie. Lead Today heeft één doel: leads genereren op uw website. Veel mensen bezoeken en verlaten een website zonder er iets te doen of achter te laten. Lead Today pakt dit probleem aan. Een mix van techniek, vormgeving, content en redactie verandert anonieme websitebezoekers in gekwalificeerde leads. Met onze modulaire aanpak kunt u leadgeneratie stap voor stap integreren in uw bestaande website of een compleet nieuwe website bouwen. Robert de Boer studeerde Bedrijfskundige Informatica en vulde deze opleiding aan met de Post HBO CRM opleiding (Beeckestijn Business School). Eerder werkte hij voor bureau's als Lectric, E-Village en Branddoctors. In 2006 werd hij onderscheiden met de DeMeter Award 2006, een vakprijs voor 'aanstormend marketingtalent'. Hij is tevens bestuurslid bij DeMeter, met innovatie als portefeuille, en was een van de initiefnemers van Resultblog, hét weblog over direct-marketing.

Categorie
Tags

30 Reacties

    nikao

    zou leuk zijn om het aantal comments mee te nemen dat gemaakt is op de posting van de blogger. (nu zijn het de comments gemaakt door de blogger?)


    6 juli 2006 om 04:36
    Karel Kolb | Feeder

    Een top 20 zou nóg leuker zijn geweest. 🙂 Sluit me aan bij de vorige reactie: hoeveel reacties lokt een post uit? Zou mooie aanvulling zijn op je interessante, kwantitatieve lijstjes. Volgens mij heeft Marco hier een toverformule voor als ik me de sessie in Baarn goed herinner?


    6 juli 2006 om 04:42
    Gijsbregt

    Is dit een poging om zelf hoger in de volgende lijst te komen? Wel een erg leuk overzicht.


    6 juli 2006 om 05:16
    Noedie

    Wow… Ik sta gewoon 4de bij de Top15 commenters!! 😀


    6 juli 2006 om 05:35
    jeroenmirck

    Niet dat ik het een drama vind, maar hoe kan het dat ik met mijn 232 comments niet voorkom in die hele lijst, Marco? 😉


    6 juli 2006 om 05:40
    jeroenmirck

    Ik bedoel natuurlijk Robert. Als ik het goed begrijp is ook het comment-overzicht puur gebaseerd op de bloggers zelf. Dat is raar, want wordt er niet overal gedeibiteerd hoe belangrijk wel niet de reacties van lezers wel niet zijn in blogcommunity’s? Gezien die visie is het een teken van kokerdenken om alleen de comments van de bloggers zelf te meten.


    6 juli 2006 om 05:44
    Arash

    Leuk lijst om te zien welke bloggers meer actief zijn.

    Worden alle reacties opgenomen of alleen als je ingelogged bent? Ik kan namelijk al maanden niet meer inloggen vanuit mijn werk PC en wellicht dat meerdere hetzelfde probleem hebben.


    6 juli 2006 om 05:51
    jeroenmirck

    In het oude format van MF kon je lijstjes selecteren die postings en comments volledig onafhankelijk van elkaar weergaven. Nu niet meer. Al bepaalt het systeem wel de juiste volgorde per selectiecriterium.


    6 juli 2006 om 05:58
    Robert de Boer

    Met posts die op close staan is inderdaad geen rekening gehouden. Verder is bewust (na overleg met Marco) gekozen voor een lijst die loopt vanaf de oprichting. De bloggers in de lijst hebben allemaal een bijdrage gelevert aan Marketingfacts, de een vooral bij de opstart en de ander vooral nu.

    Ik heb twee Top 25 lijstjes gemaakt op basis van aantal Comments, waarin ook de lezers (Members) van Marketingfacts zijn meegenomen, die zal ik zo toevoegen aan het bericht.


    6 juli 2006 om 06:23
    Robert de Boer

    @ Jeroen: Heb het bericht geupdate met Top 25 lijstjes inclusief de Members


    6 juli 2006 om 06:43
    evroekel

    @Robert: Top25 comments (members only):

    – er klopt iets niet bij Jeroen verschil van twee comments

    – Hans Mestrum was ooit ook blogger hier vandaar de 40 entries.


    6 juli 2006 om 06:48
    jeroenmirck

    Hey, ik heb niet om een Memberss Only-lijst gevraagd, hoor! Straks gaan mensen nog denken dat ik mezelf graag op nummer één zie staan… 😉


    6 juli 2006 om 06:55
    Robert de Boer

    @Erik: Typfout inderdaad, is aangepast nu.

    @Jeroen: Daar lijkt het nu wel veel op inderdaad! Nee hoor, geintje. Het leek me wel een leuke aanvulling om te zien wie nu de 25 meest actieve Members zijn hier!


    6 juli 2006 om 06:58
    jeroenmirck

    Op mijn beurt vind ik het een verrassend inzicht: de meest actieve reageerders zijn dus vooral de bloggers zelf!


    6 juli 2006 om 07:03
    media

    Wow, een paar uurtjes offline en de hele schatkist van marketingfacts staat online 😉

    Zonder gekheid, lijstjes zoals deze zijn altijd leuk maar moeten met enige voorzichtigheid worden geinterpreteerd. Zoals hierboven al werd aangegeven geeft EE het totale aantal postings dusinclusief de postings die aan de achterkant op close staan. Met name bij mijzelf zijn er dat in de loop der jaren nogal wat. Ik kom iets tegen waarover ik wellicht wil posten, zet het op close om later te bewerken maar kom er om de een of andere reden niet meer aan toe met als gevolg dat het voor de eeuwigheid in het gesloten archief blijf staan. Misschien ooit nog eens allemaal verwijderen.

    Een ander punt dat ook al is genoemd is dat alleen comments in de stats worden meegenomen als je ook daadwerkelijk bent ingelogd. In veel gevallen zit je niet achter je eigen pc of heb je niet ingelogd en plaats je toch even snel een reactie. Het werkelijke aantal comments ligt bij sommige mensen (met name niet-bloggers en niet-leden) veel hoger!

    Uit IP-analyses blijkt dat er ca. 1,000 verschillende IP-adressen zijn die aktief zijn in de comments. En uiteraard geldt ook hier de 80/20 regel waarbij 20% van de reageerders verantwoordelijk zijn voor 80% van de comments.

    Ben overigens wel blij dat ik nog steeds op de eerste plek sta 😉 Ik ga maar niet uitrekenen hoeveel tijd al die postings en comments hebben gekost. Maar als je je realiseert dat een gemiddelde posting toch al snel 20-30 minuten werk is dan kom ik toch op een respectabel aantal uurtjes 😉


    6 juli 2006 om 07:13
    rjmvandiepen

    Ja, en als die uurtjes nu eens betaald zouden kunnen worden!


    6 juli 2006 om 07:17
    evroekel

    @Marco: 7929 posting x 25 minuten=198.225 minuten=3304 uren=138 dagen=28 weken van 5 wrkdagen oftewel heel veel werk. Zal ik er ook nog een uurtarief aan hangen 😉


    6 juli 2006 om 08:26
    evroekel

    De meeste van de bloggers op M! hebben direct profijt van het bloggen doordat ze direct nieuwe klanten/opdrachten binnenhalen waar dus ook een financieel gewin in zit. Bij mij is dat niet het geval. Ik blog hier op persoonlijke titel, haal geen extra werk binnen dus een echte ROI is er bij mij niet. Desondanks heb ik wel degelijk opbrengsten in de zin van contacten, persoonlijke kennisvergaring- en verbreding. Ik merk dat door het bloggen voor M! en het scherp volgen van M! mijn marketingkennis is toegenomen en actueel is. Dus mijn ‘ROI’ is zeker positief.


    6 juli 2006 om 08:52
    Kasper Katje

    Regelmatig reageren heeft mij toch ook een aantal contacten en, daaruit voortvloeiend, een klein aantal opdrachten en een interview opgeleverd. Daarnaast is het zeker lonend om de artikelen te volgen voor het opdoen van business ideas en te zien wat marketeers triggert.


    6 juli 2006 om 20:28
    Kasper Katje

    Naar mijn idee is een blogger die een bericht plaatst actiever dan iemand die reageert op een bericht

    Dit is inmiddels door je aanvulling dus ook al achterhaald 😉


    6 juli 2006 om 20:32
    Robert de Boer

    @Kasper: Euhm, volgens mij niet toch? Die zin sloeg op het feit dat een blogger die een bericht plaatst (25 min) actiever is dan een blogger die een reactie plaatst (3 min?). De aanvulling gaat over het feit dat ik me bij het maken van de lijstjes in eerste instantie had beperkt tot de bloggers en de lezers daarbuiten had gelaten..


    7 juli 2006 om 05:43
    Kasper Katje

    Uhm, misschien kijk ik er over heen maar ik zie alleen in een reactie van Marco iets over tijd. En veel berichten lijken me toch echt geen 25 minuten werk te kosten. 😉


    7 juli 2006 om 06:46
    Robert de Boer

    Wat ik bedoelde is dat het aantal geplaatste berichten meer zegt over hoe actief een blogger is dan het aantal reacties wat die blogger plaatst. Dit omdat het plaatsen van een bericht een grotere tijdsinvestering met zich meebrengt (25 min is een gemiddelde inschatting van Marco) dan het plaatsen van een reactie. Maar zoals anderen al terecht opmerken zou hierin ook de Conversatieindex (CI) meegenomen moeten worden.


    7 juli 2006 om 08:28
    jeroenmirck

    Sommige reacties zijn bijna blogberichten op zichzelf, anderen slechts ‘Vind ik ook’. Sommige blogberichten vereisen enorm veel speurwerk, anderen zijn slechts geknipplakt van andere blogs. Dus die Conversatie-index gaat natuurlijk niet werken…


    11 juli 2006 om 09:51

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!