ESPN pusht ESPN360 in de markt met games

5 juli 2006, 05:58

ESPN pusht ESPN360 in de markt met gamesEerder meldde ik al dat Disney als één van de sterkste media-exploitanten voor de nieuwe crossmediale tijd wordt gezien. Belangrijkste factor hierin is content. Naast de bekende Disneyfilmpjes gaat dit onder meer om ABC en ESPN. ESPN is de grootste Amerikaanse sportmedia-exploitant. Basis zijn de Engelstalige en Spaanstalige kabeltvzenders. Daarnaast zijn ze sterk vertegenwoordigd op internet. De kracht van Disney zit in het feit dat ze content maakt en ook de media (kanalen) bezit.

Bij sport is dit uiteraard moeilijker. Tenzij je zelf sporten uitvindt en/of groot maakt (denk aan dart bij SBS), ben je afhankelijk van rechten en licenties van moeilijk te beïnvloeden bonden. Een goede juridische afdeling en afdeling inkoop zijn een noodzaak. ESPN poogt deze basis te verbreden. Naast de niet geringe ingekochte content (onder meer Fifa WK 2006), bouwt ze via internet aan een portal waarin de consument steeds meer participeert en steeds minder afhankelijk wordt van de content zelf.

ESPN360 all access (ja het mag een mooie naam hebben) is het breedband video kanaal van ESPN. De nieuwe internetvideoplayer (ivp) is een applicatie die de andere (eerdere) video players van ESPN vervangt. Deze player wordt door een beperkt aantal van de Amerikaanse internet service providers aangeboden. Hij kost gewoon geld, na een gratis proefperiode. De meerwaarde moet komen van de gewone tv-content in “de beste kwaliteit video die je ooit op internet gezien hebt”. Daarnaast gaat het hier om games en om communities. De games zijn arena games (basketbal, honkbal en boxen) en bar sports, (air hockey, kop of munt en bar curling). ESPN’s plannen om de myspace van sport te worden kunnen ook in dit licht gezien worden, hoewel het niet waarschijnlijk lijkt dat de communities in deze ivp zullen komen. De koppeling tussen de fan communities en de daarbij behorende video content ligt echter wel voor de hand, maar is niet nodig. Ook over content op andere kanalen wordt wel gesproken. Daarmee komt ESPN toch een stapje dichter bij de onafhankelijkheid van de grote sportbonden.

food expert | trend watcher | speaker | author | podcast host | newsletter: Gijsbregt fileert | de Buik

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!