Generatie Etiket

2 juli 2006, 02:37

Young Marketing heeft naar aanleiding van het deze week gelanceerde boek Generatie Einstein, een prachtig overzicht gemaakt van de diverse etiketten die de laatste tijd op de jongeren van nu worden geplakt:

  • MySpace Generation: Jongeren van nu leven online, kopen online en spelen online, en hun macht is groeiende.
  • Knip en Plak Generatie: Jongeren van nu rapen hun eigen ‘ik’ bij elkaar door verschillende stijlen te combineren.
  • Generation Search: S=searching and sharing, E=equilibrium, A=achieving, R=rules, C=commitment, H=harmony.
  • Achterbankgeneratie: Kinderen van nu hebben het druk; ze worden van clubje naar clubje gereden en hebben geen tijd meer om te spelen.
  • iPod Generatie: Jongeren van nu gebruiken mp3-spelers en andere audio-apparaten steeds intensiever; ze worden een dove generatie.
  • Generation M: Jongeren van nu besteden veel tijd aan ‘nieuwe media’, zonder dat de tijdsbesteding aan ‘oude media’ is afgenomen.
  • MSN Generatie: Jongeren van nu zijn opgegroeid met nieuwe media en omringd door een postmoderne overdaad aan keuzes.
  • Digitale Generatie: Jongeren van nu vinden het leven in de virtuele wereld even vanzelfsprekend als daarbuiten; de eerste generatie die opgroeit met digitale media.
  • Duimgeneratie: Jongeren van nu sms’en en gamen zoveel dat de duim de sterkst ontwikkelde vinger is geworden.
  • My Media Generation (aanrader!): Jongeren van nu hebben drie basisbehoeften: community, zelfexpressie en personalisatie; de eerste ‘global’ generatie die alles naar eigen wensen kan ‘customizen’.
  • Generatie Einstein: Jongeren van nu zijn slimmer, sterker en socialer; de eerste positieve generatie die deze wereld ziet. Hier wordt meesterlijk op ingespeeld door Wim de Bie: “De nieuwste nieuwe generatie is Generatie Ghandi; vreedzaam, vrolijk en vrifool.”

Het etiket is steeds anders, maar de inhoud nauwelijks (Generatie Lonsdale uitgezonderd) aldus Young Marketing. Jongeren van nu multitasken, zijn gek op internet en negatieve vooroordelen berusten niet op werkelijkheid. Met welke naam kan zo’n generatie het beste de geschiedenis in gaan? Wikipedia houdt het (voor wat betreft de VS) op Generation Y, gevolgd door de Internet Generation en de New Silent Generation.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    Kasper Katje

    Einsteiin vind ik nog steeds zwaar misbruik van zijn naam en te veel eer voor zo’n diverse groep jongeren.

    Heb je schijt aan merknamen en slogans noem het dan (volgens de maatstafen van Keesie) gewoon de ‘Intel inside’ generatie (er schijnt immers meer intelligentie in die etterbakken te schuilen dan wat wij uit andere generaties zien en heeft ook nog eens een sterke link naar de PC/internet).


    2 juli 2006 om 03:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!