Killer-app voor mobiel, radio en contentsyndicaten.

28 juni 2006, 11:12

Het Britse UBC media heeft een applicatie ontwikkeld die het op korte termijn mogelijk moet maken beluisterde muziek op in principe elk willekeurig digitaal gedistribueerd radiostation met één druk op de knop te kunnen aanschaffen en te downloaden. Begin volgende maand start men in de regio Birmingham (UK) met het testen van deze technologie. Een volledige lancering van deze dienst verwacht men binnen twaalf maanden te kunnen realiseren.

Platenmaatschappijen sprongen bij het horen van dit goede nieuws een gat in de ether en hopen nu eindelijk af te rekenen met de gebruiker en daardoor met al die vermaledijde webpiraten die er veelal onbetaald met hun content vandoor gingen. In het Verenigd Koninkrijk gebruikt UBC voor het tot stand komen van deze dienstverlening de zelfde chip welke ook ingezet wordt om via de mobiele telefoon (3g en GPRS) digitale radio te kunnen ontvangen.

Voor 1.80 euro kan men direct de gewenste tune downloaden en voor dat bedrag krijgt de gebruiker ook nog de mogelijkheid om via het web één kopie te plaatsen op een iPod of MP3 speler. De gebruiker kan pre-paid vouchers aanschaffen voor het downloaden van 20 tracks naar keuze. Vrijwel alle grote content syndicaten hebben aangegeven graag te willen samenwerken met UBC. Een alleraardigst business model en een uitstekende manier voor radiostations om nieuwe inkomsten te genereren.

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Heinen

    Vroeg me al af wanneer we dit konden gaan verwachten. Vind de prijs van 1,80 echter wel te belachelijk voor woorden, welke hopelijk (en waarschijnlijk) naar enige tijd wel drastisch omlaag zal worden bijgesteld.


    28 juni 2006 om 11:53
    roy s.

    Is dit nieuw? Lijkt mij eerder een uitbreiding op visualradio van Nokia. Daarnaast heeft het concept natuurlijk ook erg veel weg van musicDNA (philips techniek) wat destijds in Nederland door Golden bytes op de markt is gebracht. Is het niet naief om te denken, dat dergelijke producten de muziek industrie gaan redden van de zoals je het noemt vermaledijde webpiraten(of zijn de platenbazen de piraten)?Wel eens met de jeugd/jongeren van tegenwoordig gesproken en gevraagd hoe zij hierover denken?

    Daarnaast waarom zou ik 1,80 betalen als ik voor minder dan 1 euro hetzelfde legaal kopen kan?


    28 juni 2006 om 12:06
    Jonathan marks

    UBC will fall flat on its back with such a ridiculous pricing structure!!


    28 juni 2006 om 16:23
    Stonehead

    Dit is natuurlijk waanzinnig interessant. Consumenten hoeven de naam van een artiest niet eens meer te onthouden om toch de muziek te kunnen kopen.

    Een onmogelijke maar leuke gedachte: wat voor radiolandschap zouden we krijgen als ook radiozenders iets zouden verdienen aan op deze manier verkochte nummers? Nu is het nog zo dat zenders erg veilige muziek programmeren omdat anders hun adverteerders weghollen, en daarmee hun grootste bron van inkomsten.


    29 juni 2006 om 14:04

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!