Business Blogging & HRM

21 juni 2006, 06:13

Morgen organiseert Waddameeting een workshop over Business Blogging & HRM. Samen met Dirk Zekveld van Macaw zal ik ingaan op de mogelijkheden van business blogging om bedrijven te helpen om mensen te werven en te behouden.

Nu ben ik op zoek naar relevante cases om morgen te presenteren; wie heeft tips?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

8 Reacties

    Lisette

    Geheel in lijn met het onderwerp, en naar jouw voorbeeld, Marco, heb ik intern ook een blogpostje geplaatst over onze deelname aan deze middag. Met de uitnodiging tot het leveren van bijdrages en anekdotes uiteraard.

    Het resultaat hoor je morgen!


    21 juni 2006 om 07:42
    brandyourbrand@gmail.com

    @Marco: Ik ben erg benieuwd naar de reacties van je toehoorders, en de voorbeelden die je ze gaat toelichten.

    @lgemeen:

    Interessant subject!

    Businessblogging en HRM hebben natuurlijk een 1 op 1 relatie. Het is een geavanceerde vorm van het bouwen aan je werkgeversmerk.

    Mijn gevoel is dat veel bedrijven moeite zullen hebben om gestructureerd en in hoge frequentie relevante content te produceren, een vereiste als je met je potentiële werknemers een blogrelatie aangaat.

    Voor werving alleen al zul je moeten berichten over de cultuur binnen het bedrijf, arbeidsvoorwaarden en loopbaantrajecten.

    Als er voorbeelden zijn van businessblogs, die een mooie en uitgedachte formule hebben van corporate nieuws en de genoemde wervende elementen? Graag in de comments!


    21 juni 2006 om 08:15
    chi666

    Weinig aan het verhaal van Niels toe te voegen.

    Wat betreft recruitment kan je via goede, thema gerichte, weblogs zoals marketingfacts, HRlog, mobile cowboys, etc latent werkzoekende werven. Daarbij komen b.v. de creatieve zaken zoals van Rhynofly erg goed van pas. Maar je kan ook met gewone ads iets doen. Je moet je hierbij wel heel duidelijk profileren, immers, je bent op zoek naar LATENT werkzoekenden.

    Als HR tool kan je weblogs simpel inzetten voor werknemers communicatie. Een opvolger van het intranet zeg maar. Ik ken partijen (A&B Software b.v.) die gewoon een blogspot hebben waarop nieuwe medewerkers worden aangekondigd (klein bedrijf dus is al lang bekend, maar voor wie toevallig een week buiten de deur zit), de stand van zaken rondom het bedrijfsvoetbal team, etc. Gewoon een stukje binding en informatie voorziening, niets bijzonders.

    Je kan ook, zoals Macaw doet, je kwaliteit laten zien. Heeft een dubbele functie: opdrachtgevers en pot. werknemers zien waar je mensen mee bezig zijn en hoe goed ze zijn.

    Verder zijn er mogelijkheden zoals we met HRlog b.v. met Staffplanning (van Niels) doen: vacatures in de navigatie balk. Is een eerste stap, met b.v. meer wisselingen, nog verder te vervolmaaken. Het zijn baby stapjes die we nu nemen op dit gebied, maar ik verwacht niet 1-2-3 dat het ooit een mega business wordt.


    22 juni 2006 om 13:44
    media

    Ah, ik lees nu pas je reactie Lisette. Leuk verslag en ik kom binnenkort zeker een keer langs bij Macaw!


    26 juni 2006 om 18:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!