Moeten politici een internet gedragscode invoeren?

13 juni 2006, 03:40

Jules Maaten, lijstaanvoerder VVD EurofractieNieuwNieuws.nl: Europarlementariër Jules Maaten kwam er dankzij ons hoger opgeleide volk achter dat pop-ups bijna net zo irritant zijn als politici zelf. Hij wil daarom actie voeren tegen pop-ups en een gedragscode opstellen voor webdesigners. Tot overmaat van ramp wil hij daar de consumentenbond bij betrekken en tevens punten ter sprake brengen die niet door zijn hulpjes zijn ingefluisterd zoals SPAM, toegang voor blinden en kleurenblinden, geen misleiding over inhoud van de site, etc.

Uiteraard is het triest dat deze lijstaanvoerder van de VVD Eurofractie een punt wil aanpakken waar hij zelf weinig verstand van heeft, maar het is nog triester dat er nog steeds marketeers zijn die denken dat een hoge CTR belangrijker is dan het percentage dat zich aan dezelfde uiting ergert. Marketeers zouden zich er meer van bewust moeten worden dat interruptive advertenties niet meer van deze tijd zijn. Dan heb ik het niet alleen over pop-ups maar ook over DHTML, Eyeblasters, ongevraagde expandables en andere prularia die je het zicht op de content belemmeren. Moeten wij het echt zo ver laten komen dat politici en andere onwetenden zich met ons vak gaan bemoeien? Misschien wel, anders leren we het nooit.

Sinds April 2007 ben ik weer terug in Nederland als Freelance Online Marketer na tweeenhalfjaar in New York gewerkt te hebben voor het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). In mijn functie als Internet Manager adviseerde ik het NBTC op het gebied van online marketing en communicatie. De 21-talige(!) website Holland.com wordt in Nederland onderhouden maar vanuit 17 landen getarget op de verschillende doelgroepen per land. Zweedse studenten en Japanse zakenlui moeten allemaal uiteindelijk terecht kunnen op dezelfde website. Daarnaast worden er voor de Noord Amerikaanse markt websites en daarbijbehorende campagnes opgericht. In enkele gevallen wordt er samengewerkt met andere Bureaus voor Toerisme. Enkele van deze websites zijn: Trippist, Cool Capitals en Arts in Europe. Enkele noemenswaardige campagnes zijn: Bloggers in Amsterdam, Cool Capitals on Slate (artikel I Media Connection) en Discover your Holland (artikel Media Post) De nieuwste telg van de Amerikaanse tak van het NBTC is ook het laatste project waar ik voor het NBTC aan heb gewerkt: de Holland (2.0) website. Aan vorige functies als Strategist/Planner/Buyer/Analyst Interactive Media bij Media Contacts en IPAN coördinator van het kennisgebied Online Marketing heb ik veel kennis en een groot Nederlands netwerk overgehouden. In New York verbrede ik mijn kennis en netwerk tot ver over de Nederlandse grenzen en Web 1.0. Regelmatig bezoek ik events zoals de NY Tech Meetup en 212NYC en conferenties zoals AD:TECH waar ik tevens spreker en jurylid van ben geweest.

Categorie
Tags

8 Reacties

    BasPaauw

    Helaas kunnen er geen reacties geplaatst worden op de weblog van de heer Maaten, jammer want hierdoor geeft hij zelf geen mogelijkheid tot een vrije en democratische conversatie met het volk. Ik heb hem in ieder geval op de hoogte gebracht van deze posting via de mail.


    13 juni 2006 om 03:55
    media

    Zag het bericht gisteren voorbijkomen en als ik het goed heb begrepen is het eigenlijk niets meer of minder dan een ludieke aktie. Uit onderzoek blijken politici als meest irritant uit de bus komen gevolgd door pop-ups. Maaten wil als #1 iets gaan doen aan #2. Het gaat werkelijk nergens over maar het is ‘m in ieder geval wel gelukt om landelijk aandacht te krijgen voor zijn aktie.


    13 juni 2006 om 04:09
    Peter Bonjernoor

    Laten we de irritaties nou gewoon in de goede volgorde aanpakken. Eerst nummer 1, dan nummer 2, etcetera.


    13 juni 2006 om 05:15
    jeroenmirck

    Meest irritante pop-up van de dag: Jules Maaten himself.


    13 juni 2006 om 05:28
    gijs barends

    Een hele domme meneer dit.


    13 juni 2006 om 08:14
    Milou van Ravenhorst

    Hallo Bas zo te lezen heb je veel ervaring op het gebied website bouwen. Ik zelf ben ook een startende ondernemer en heb de ambitie om hoog in google te scoren. Zou jij mijn website willen bekijken en mij van tips willen voorzien.

    kledingadvies


    12 juni 2020 om 07:45

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!