Digiboys vs Cableguys

11 juni 2006, 04:05

Illustration by New York Times

(Illustration by New York Times)

In maart werd er hier een discussie gevoerd over wat nu precies “de toekomst van tv-kijken” is. KPN liet een demo online zien van de mogelijkheden van digitale televisie. De toepassingen zoals KPN ze voorspelt zijn tot nog toe niet ingevoerd. Op dit moment is Digitenne alleen nog maar te bereiken in de Randstad terwijl er aparte abbonementen aangeboden worden voor in de auto, op de camping en thuis. De UPC mediabox levert vooral veel commentaar op. De reden dat ik en mijn vroegere huisgenoot ooit kozen voor Digitenne was toendertijd ook al vanwege problemen met UPC (de enige kabelleverancier in Amsterdam). Nadeel van Digitenne was dat we altijd in iedere kamer naar hetzelfde programma moesten kijken of luisteren tenzij we nog een extra box kochten. Voordeel was voornamelijk een scherper beeld, een lagere prijs per maand en een boeiend gratis kanaal. Nu is er tijdelijk zelfs een tweede gratis kanaal die die andere mannelijke behoefte bevredigt dezer dagen; het WK. Maar Digitale televisie moet zich in Nederland nog steeds bewijzen tegenover de massa. Het succes zal voornamelijk afhankelijk zijn van het gemak en de mogelijkheden van digitale televisie.

In de US is het een ander verhaal (bron New York Times):

Vanaf 2009 wordt er in heel de US omgeschakeld van analoog naar digitaal via de ether. De 15 % die dan nog van een analoge tv antenne gebruik maakt zal een settopboxje moeten kopen van ongeveer 50 dollar om TV te kunnen blijven kijken. Voordeel voor deze kijkers zal zijn dat ze meer zenders kunnen ontvangen dan voorheen mogelijk was. Dit komt omdat via een analoog kanaal meedere digitale kanalen kunnen worden uitgezonden (multicasting). Een digitaal kanaal neemt namelijk veel minder banddreedte in dan een analoog kanaal. In de komende weken wordt er beslist of deze extra tv zenders die speciaal voor deze digtale televisie zijn bedoeld ook wettelijk verplicht gratis op de kabel moeten komen. Nu is dat al het geval voor de grootste broadcasters zoals CBS, NBC, ABC, FOX en enkele lokale zenders.

Broadcasters zijn er uiteraard voor, omdat zij zodoende hun potentieel bereik kunnen uitbreiden van 15 naar 100%. De kabel maatschappijen zijn er tegen omdat zij op deze manier een toekomstige concurrent helpen aan martkaandeel. Officeel zeggen de kabelmaatschapijen dat zij er tegen zijn omdat andere kanalen niet meer kwaliteit garanderen terwijl ze wel concurreren op de bandbreedte van zenders als CNN en ESPN welke niet gratis worden uitgezonden. Dat de dreiging voor de kabel maatschappijen groot is wordt duidelijk door dat diverse zenders voorspellen dat er in de toekomst gratis tv in het verschiet ligt. Dit zou dan gefinancierd worden door de extra hoeveelheid zenders welke de mogelijkheid bieden tot een betere segmentering en dus hogere inkomsten zoals op het internet al steeds meer mogelijk is. De doorbraak van digitale televisie in de US is dus in eerste instantie niet afhankelijk van de mogelijkheden die digitale televisie bied maar met name de uitzend mogelijkheden die de huidige zenders zullen krijgen.

Als de cableguys verliezen van de digiboys blijft er wat mij betreft nog maar een vraag over:

Zal multicasting leiden tot gratis narrowcasting van broadcasters?

Sinds April 2007 ben ik weer terug in Nederland als Freelance Online Marketer na tweeenhalfjaar in New York gewerkt te hebben voor het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). In mijn functie als Internet Manager adviseerde ik het NBTC op het gebied van online marketing en communicatie. De 21-talige(!) website Holland.com wordt in Nederland onderhouden maar vanuit 17 landen getarget op de verschillende doelgroepen per land. Zweedse studenten en Japanse zakenlui moeten allemaal uiteindelijk terecht kunnen op dezelfde website. Daarnaast worden er voor de Noord Amerikaanse markt websites en daarbijbehorende campagnes opgericht. In enkele gevallen wordt er samengewerkt met andere Bureaus voor Toerisme. Enkele van deze websites zijn: Trippist, Cool Capitals en Arts in Europe. Enkele noemenswaardige campagnes zijn: Bloggers in Amsterdam, Cool Capitals on Slate (artikel I Media Connection) en Discover your Holland (artikel Media Post) De nieuwste telg van de Amerikaanse tak van het NBTC is ook het laatste project waar ik voor het NBTC aan heb gewerkt: de Holland (2.0) website. Aan vorige functies als Strategist/Planner/Buyer/Analyst Interactive Media bij Media Contacts en IPAN coördinator van het kennisgebied Online Marketing heb ik veel kennis en een groot Nederlands netwerk overgehouden. In New York verbrede ik mijn kennis en netwerk tot ver over de Nederlandse grenzen en Web 1.0. Regelmatig bezoek ik events zoals de NY Tech Meetup en 212NYC en conferenties zoals AD:TECH waar ik tevens spreker en jurylid van ben geweest.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!