De SEO-effecten van een virale blogcampagne

10 juni 2006, 06:13

De SEO-effecten van een virale blogcampagne

Eind vorige maand deed Marketingfacts mee aan de online actie voor de introductie van het nieuwe boek van Richard Osinga, getiteld Wembley.

Inmiddels hebben ruim 200 weblogs meegedaan aan de online actie en heeft het boek in verschillende media veel aandacht gekregen. Nu Google de verschillende sites die meededen heeft geïndexeerd, kunnen we zien wat het effect voor de zoekmachinemarketing van een dergelijke campagne is.

Google kijkt bij het bepalen van de beste zoekresultaten immers heel sterk naar het aantal links en naar de tekst waarmee gelinkt wordt (zie ook: Google Bomb). Omdat in de Wembley campagne op meer dan 200 sites allemaal linken naar de campagne site, is de verwachting dat de campagne-site goed zal scoren bij Google. Wembley is natuurlijk geen eenvoudige zoekterm om op een te komen. Het voetbalstadium met dezelfde naam als het boek, is een geduchte concurrent voor de nummer één positie, en het relevante wikipedia-artikel scoort ook altijd goed.

De resultaten zijn verbluffend goed meldt Richard deze week op de Oberon mediablog. Binnen Google.nl heeft de Wembley minisite de nummer één positie!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

4 Reacties

    Peter Bonjernoor

    Hmm…je zou bijna gaan denken dat advertorials dus eigenlijk best wat duurder zouden mogen zijn dan 250 euri… 😉


    10 juni 2006 om 07:24
    Kees

    Kan inderdaad effectief zijn. Wat wel beseft moet worden – voordat iedere marketeer zich weer aan laat praten dat ie dit ook moet gaan doen – is dat Richard Osinga een goede bekende van binnen de weblogfanatici van de online marketingwereld. Ook profieert hij van het first mover advantage. Met andere woorden: als iemand anders dit morgen probeert, mag ie in zijn handen wrijven als ie 20 links bij elkaar weet te sprokkelen.

    Wat de campagne wel aantoont is dat je met een innovatieve weblogmarketingcampagne veel kunt bereiken.


    10 juni 2006 om 09:18
    Ulco

    Is dit nou zo’n goed voorbeeld?

    Er zijn eigenlijk geen Nederlandse websites die zich op “Wembley” als keyword richten, alleen pagina’s. Daarnaast staat hij helemaal niet op één bij Google.nl, slechts als je “alleen pagina’s in het Nederlands” aanvinkt.

    Natuurlijk werkt het goed, 200 gerelateerde links maar in deze context bewijst het niets. Leuker was geweest als het boek “marketing” had geheten.


    10 juni 2006 om 14:46
    Ronald

    Lees de post nu pas maar heel erg bedankt! Het brengt mij zeker op ideeen om verder uit te werken bij een concept waar ik nu mee bezig ben. Om verschillende delen te verspreiden om uiteindelijk een groter bereik te krijgen,


    8 juni 2009 om 18:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!