Sterke groei online reclame in China ten koste van gedrukte media

23 mei 2006, 05:21

Vorige week verscheen een rapport van het Chinese onderzoeksbureau iResearch over de groei van online marketing in China. De afgelopen 2 jaar is de markt voor adverteren op het internet met maar liefst 80% per jaar gestegen, en deze trend zet zich waarschijnlijk de komende jaren voort. Volgens Zibb.nl is internet reclame in China momenteel goed voor 2.3% van de markt, en zal dit binnen 10 jaar alle andere media voorbijstreven.

Deze trend is nu al te zien. EastSouthWestNorth schreef vorige week een artikel over de situatie bij kranten in China. De totale omzet van de krantenindustrie in China is het afgelopen jaar met tussen de 10 en 30% gedaald. Gezien het feit dat deze bedrijfstak de afgelopen 20 jaar gewend was aan een groei van 30% per jaar schrikt men nu ineens wakker.

De daling in inkomsten gaat voor een groot deel naar de Chinese online portals, die hetzelfde nieuws brengen. Deze laten momenteel een toename in reclame inkomsten van 30% per jaar zien. De kranten in China hebben de internet boot volledig gemist, en zien dit nu plotseling in.

In een poging het tij te keren proberen de 1900 kranten (verenigd in 39 krantenbedrijven) in China nu een “content alliance’ te vormen. Op dit moment wordt de meeste informatie gratis aan portals verstrekt, maar dat wil men hierdoor zien te voorkomen. Ik zie dit echter niet zo snel gebeuren. Ten eerste is het onmogelijk 1900 kranten op een lijn te krijgen, er zullen altijd kranten bij zijn die zich hier niet aan kunnen of willen houden. En ten tweede zijn een aantal lokale kranten erg blij met de verspreiding van hun nieuws via internet: in China mag een lokale krant zijn nieuws alleen in de eigen regio verspreiden, en via portals kunnen ze alsnog een groter publiek bereiken.

Wat ik niet begrijp is waarom ze niet gezamelijk een portal gaan beginnen. Omdat ze toch al een soort monopolie op het Chinese nieuws hebben lijkt me dat de snelste manier om je advertentie inkomsten terug te winnen.

Na een studie Economie in Maastricht voor DaimlerChrysler gaan werken op het hoofdkantoor in Stuttgart. Na 7 jaar voor deze multinational gewerkt te hebben in Duitsland, Indonesie en China eind 2002 mijn baan opgezegd om Chinees te gaan studeren in Beijing. Al snel mijn eerste bedrijf opgezet (consulting voor buitenlandse bedrijven in China, www.china-bay.com). In 2005 samen met een Chinese business partner (Gary Wang) een Chinese podcasting site opgezet, die nu de grootste video site in China is (www.tudou.com). Daarnaast vanaf begin 2006 als CEO van Spill Group Asia bezig met het opzetten en uitbouwen van gaming portals in Azie (o.a. www.game.com.cn). Daarnaast bouwen we casual en online games voor zowel China als de rest van de wereld, vanuit ons kantoor in Shanghai.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Fons Tuinstra

    Ik zou voorzichtig zijn bij het overnemen van rapporten van iResearch. Voor veel onderzoeksbureau’s in China is het verzamelen van gegevens moeilijk, maar een paar broeders laten zich te gemakkelijk leiden door hun eigen commerciele behoeften dan door de werkelijkheid.


    23 mei 2006 om 06:59
    Skip

    Täytyy kommentoida lumroonkosnetiikka-ripsiväniasiaa. Itse ostin Couleur Caramel-merkkisen ripsarin joka on todella hyvä, ei varise eikä kutita silmiä 🙂 ripsarin poistan jojobaöljyllä.


    9 augustus 2016 om 04:46

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!